Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sätta ihop två partitioner


oks

Rekommendera Poster

Jag har två partitioner, och vill installera linux, men eftersom jag inte har bara en partition vill inte boot camp hjälpa mig, så jag tänkte sätta ihop partitionerna, men hur?

 

Jag vet att jag kan göra en säkerhetskopia på disken, formatera, göra en partition och återinstallera hela systemet. Men det är jag inte sugen på över huvud taget. Så finns det något sätt att slippa gå den vägen?

 

Om inte: Är det säkert att partitionera med en live-dist av linux? Kommer den isf flytta de filer som eventuellt ligger där den nya partitionen kommer ligga till min OS X-partition? Eller skriver den över allt utan pardon?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att göra en säkerhetskopia i vilket fall som helst. Jag använder Drive Genius för att ändra partitioner. Fungerar tydligen med Skivverktyg också:

 

 

"Förstora en volym

Om du har fler volymer på en skiva och utrymmet på en av dem håller på att ta slut kan du eventuellt göra volymen större utan att data går förlorade.

 

Om du vill förstora en volym måste du radera den volym som kommer efter den på skivan och sedan flytta volymens slutpunkt till det lediga utrymmet. Det går inte att förstora den sista volymen på en skiva. Du kan se ordningen på volymerna i Skivverktyg genom att markera skivan, klicka på Partitionera och titta i listan Volymschema.

 

Alla data på den raderade volymen kommer att raderas. Kom ihåg att säkerhetskopiera alla data på skivan innan du börjar.

 

Så här förstorar du en volym:

 

 

Markera den skiva som innehåller volymen du vill förstora i listan till vänster och klicka på Partitionera.

 

 

I listan Volymschema markerar du volymen under den volym du vill förstora och klickar på Radera (-).

 

Volymen raderas genast, och frigör samtidigt motsvarande mängd utrymme.

 

 

Ändra storlek på volymen.

 

Du kan antingen dra i avdelaren i volymens nederkant i listan Volymschema eller markera volymen och skriva in ett värde i fältet Storlek.

 

 

Om den förstorade volymen inte använder allt utrymme som frigjordes av den raderade volymen kan du skapa nya volymer i det oanvända utrymmet.

 

Om du vill skapa en ny volym klickar du på Lägg till (+), markerar den nya volymen och anger volymens namn, format och storlek.

 

 

Klicka på Använd.

 

Skivverktyg förstorar volymen och skapar eventuella nya volymer."

 

Lycka till!

 

Edit: Lyckades citera Pulka trots att det inte var meningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...