Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hårddiskstorlek på PC vs Mac

OddSally

Recommended Posts

Hej!

Jag såg i ett TV inslag att om man ska köpa en bärbar för allmänt bruk så ska man välja en med

minst 200 GB hårddisk. Apples Macbooks verkar bara ha 120 GB som standard. är det inte för lite?

Vad är ert bud på det? Varför Mac när man får PC med 4 GB RAM och 300 GB hårddisk för färre pengar?

Betalar man inte mer (bara för loggan) men får mindre?

Sally

Hej!

Jag såg i ett TV inslag att om man ska köpa en bärbar för allmänt bruk så ska man välja en med

minst 200 GB hårddisk. Apples Macbooks verkar bara ha 120 GB som standard. är det inte för lite?

Vad är ert bud på det? Varför Mac när man får PC med 4 GB RAM och 300 GB hårddisk för färre pengar?

Betalar man inte mer (bara för loggan) men får mindre?

Sally

Vad ska du lagra på hårddisken?

Varför Mercedes när du får en större Skoda för mindre pengar?

En dator är ju så mycket mer än bara hårddisk och ramminne...

Har sett att tex Elgiganten ofta har "bra pris" på datorer med 4gb ram och 250gb hårddisk,

men hur ser resten av datorn ut då?

Dom flesta som kör mac gör (antar jag) det för att få tillgång till osx

Jag skulle vilja påstå att min Powerbook 1,25ghz med 1gb ram & osx 10.4.11

fungerar bättre än tex en PC med 1,8ghz celeron med 2gb ram och vista home.

Det känns som att Windows kräver högre specar än mac för att fungera rimligt,

Förövrigt är gåde hårddisk & ram rätt enkelt att uppgradera vid behov, kostar inte sådär

jättemycket att göra det heller...

Varför Mercedes när du får en större Skoda för mindre pengar?

:ThumbsUp:

Nåväl då ska vi titta på ditt påstående:

Macbook:

2.0GHz

Core 2 Duo de Intel

2 GB DDR3 Minne

Hårddisk på 160 GB1

Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 9400M

Standardmässigt tangentbord

Unibody i aluminium

Macbook

2.4GHz

Core 2 Duo de Intel

2 GB DDR3 Minne

Hårddisk på 250 GB1

Bakgrundsbelyst tangentbord

Unibody i aluminium

Macbook

2.0GHz

Core 2 Duo de Intel

2 GB DDR2 Minne

Hårddisk på 120 GB1 upp till 320GB

Endast den minst modellen med lägst pris har som standard 120Gb och går att uppgraderas dels direkt från fabrik men också via eget byte till låt säga 500Gb HD.

2Gb arbetsminne räcker idag för de allra flesta som inte håller på med professionella video eller andra grafikstinna operationer och då skall man ändå satsa på en Macbook Pro.

Alltså. Om du köper den minsta modellen i standardutförande så är ditt klagomål berättigat men så fort du investerar lite till i maskinparken så får du så mycket mer. Bl.a Uni-body som är en ENORM fördel mot konkurrenternas maskiner... jag har en och hur man kan köpa ngt annat är idag för mig en gåta.

minnet och hårddisken kan man byta senare så titta inte så mycket på det just nu. Du ska titta på batteritid, skärm, vikten och liknande som man inte kan "byta" senare. Du kan enkelt lägga till minne i en macbook medan det är grymt svårt att tex byta ut PCs dåliga skärm.

Marknadsföring är det helt enkelt. Affärerna lurar ofta med att Macen är dyrare. Ser man snabbt så är den ju just det. Men om man tittar på byggkvalitet och hur länge en mac håller jämfört med en PC så vinner Macen. Titta sedan på vad som ett antivirus program kostar dig varje år.

Man ska till slut också jämföra "specen" och upptäcker då att macen ofta har snabbast minne liknande som inte man skyltar med på PC sidan.

Min toppmoderna (och nya) Lenovo X200 på jobbet ger mig 1-1,5 timme batteritid. Min MB från hösten 2007 ger mig 3 timmar...

Mac köper man för Mac OS X och designen. PC köper man för prestandan.

Vill man ha en billig dator med bra prestanda då köper man inte en Mac. De kostar dubbelt så mycket som en PC.

Öhm, notera att det är enkelt att byta hårddisk i alla nya Mac-laptops (utom Air, förstås... men vem fasen köper en Air utom Alex Schulman? :P)

Eh, vänta, vad? Ditt uttalande påstod just att alla som köper Mac är ytliga. Där håller jag inte med. -Stabilitet- och vettigt fungerande datorer är det jag uppskattar mest, däremot.

För övrigt, vadå "prestandan på PC"? Min MacBook är kanske inget monster, men om man köper en Mac Pro så är det verkligen inte för "designen", utan snarare för de dubbla fyrkärniga processorerna etc.

Jeez!

Man ska inte tro allt man ser på TV. :)

Jag har en Mac med 80Gb och vet du vad, jag har hälften kvar.

200Gb? Vad ska jag fylla dem med? Det går säkert om jag anstränger mig riktigt mycket, men... Att påståe att det är en absolut nödvändighet... jaja. Märkligt uttalande!

Nej, man betalar inte bara för loggan. En bärbar Mac är dyrare konstruerad i material och tillverkningsprocess, som även i sin belastar miljön mindre när datorn har nått sin ålders höst då den är mer återvinningsbar / enklare att återvinna. Batteriet håller längre / har högre kapacitet, ungefär dubbelt så mycket mer i batteritid får man ut jämfört med en vanlig bärbar med Windows. Skärmen är bättre.

Mac använder dyrare och snabbare minne än konkurrenterna.

Sen så får man ju med iLife-paketet vilket innebär *bra* program för video och bildredigering, webbdesign och musikproduktion. En Mac är alltså ingen "naken" dator, den kommer fulladdad med användbara, lättanvända och riktigt bra program för, vad Apple vill kalla, "the digital lifestyle" och "the digital hub".

Operativsystemet i en Mac strular mindre än Windows och har massa smarta grejjer som Windows inte har, exempelvis en enklare hantering av färgprofiler vilket är viktigt för den digitala fotografen och tryckaren - färgprofiler är en integrerad del av operativsystemet i Mac och används av mjukvarorna, medan i Windows så har inte ens webbläsaren hantering av färgprofiler. Bara en sån sak... Det är ingen slump att Mac är en standard inom den grafiska industrin.

Jag har haft tre bärbara Windows-maskiner innan min Mac. De var slut efter två år, då var det dags för en ny. De höll inte helt enkelt. Men min Mac tuffar fortfarande på bra och känns som ny.

Vill man ha en billig dator med bra prestanda då köper man inte en Mac. De kostar dubbelt så mycket som en PC.

Trams!

Det kan knappast vara liktydigt med prestanda med en dator som fungerar sämre, är självdestruktiv och virusinfekterad. Jag hade Windows i många år och sen bytte jag till Mac och plötsligt fungerade allt och fortsätter att fungera. Det jag vinner i tid på att slippa sitta och lösa problem med datorn, det är ovärderligt och det är här den verkliga prestandan hos Mac ligger.

Tid är pengar och jag sparar pengar genom att inte ha ett strulande system.

Precis som du trodde jag - Mac är dyrare än Windows.

Nu vet jag att det i själva verket är precis tvärtom.

Det är dyrt med Windows. Jag har haft flera stycken. De förstörde sig själva, de höll inte i längden. Det blev väldigt dyrt för mig. Min Mac tuffar på bra och känns fortfarande som ny. Jag sparar pengar med Mac!

Sen är det inte sant att initialkostnaden för Mac är dubbelt så mycket som en PC. Inte om du jämför märkesdatorer med märkesdatorer. Möjligen kan det stämma om du jämför billigaste no-name som en handlare i Skövde har plockat ihop själv från de billigaste delarna som han har hittat på e-bay. Men talar vi märkesadatorer, Sony, Fujitsu Siemens, Dell med mera, så är inte Mac dubbelt så dyr som en PC.

En annan sak att ta i beaktande är att en Elgiganten-dator med 4Gb minne och 250Gb hårddisk ska dra Vista..

Jämför med att sätta en 300hp-motor i en Cheva Impala på 2 ton (Vista) eller samma motor i en Mazda Miata (Mac) :P

Man ska inte tro allt man ser på TV. :)

Jag har en Mac med 80Gb och vet du vad, jag har hälften kvar.

Haha, jag sköter nätverk och servrar åt ett företag med fyrtio anställda. Diskstorleken på domänkontrollanten/filservern ligger på 160 GB varav 60-70 är oanvänt. Operativsystem, programvaror, servrar, gemensamma filbibliotek, databaser, all epost, bildarkiv och alla användares profiler (dvs alla deras filer och inställningar).

Trams!

Det kan knappast vara liktydigt med prestanda med en dator som fungerar sämre, är självdestruktiv och virusinfekterad. Jag hade Windows i många år och sen bytte jag till Mac och plötsligt fungerade allt och fortsätter att fungera. Det jag vinner i tid på att slippa sitta och lösa problem med datorn, det är ovärderligt och det är här den verkliga prestandan hos Mac ligger.

Tid är pengar och jag sparar pengar genom att inte ha ett strulande system.

Precis som du trodde jag - Mac är dyrare än Windows.

Nu vet jag att det i själva verket är precis tvärtom.

Det är dyrt med Windows. Jag har haft flera stycken. De förstörde sig själva, de höll inte i längden. Det blev väldigt dyrt för mig. Min Mac tuffar på bra och känns fortfarande som ny. Jag sparar pengar med Mac!

Sen är det inte sant att initialkostnaden för Mac är dubbelt så mycket som en PC. Inte om du jämför märkesdatorer med märkesdatorer. Möjligen kan det stämma om du jämför billigaste no-name som en handlare i Skövde har plockat ihop själv från de billigaste delarna som han har hittat på e-bay. Men talar vi märkesadatorer, Sony, Fujitsu Siemens, Dell med mera, så är inte Mac dubbelt så dyr som en PC.

Ok ett exempel.

Macbook Pro 15" i standardutförande. 18500 kronor.

http://store.apple.com/se_smb_65756/browse...ily/macbook_pro

Sony Vaio 15.4" Den har samma CPU, dubbelt så mycket RAM, större hårddisk och kostar 8995 kronor. http://www.webhallen.com/prod.php?id=94882

Ok ett exempel.

Sony Vaio 15.4" Den har samma CPU, dubbelt så mycket RAM, större hårddisk och kostar 8995 kronor. http://www.webhallen.com/prod.php?id=94882

Håller fullständigt med. Känner mig tveksam till att betala 10 000 kr extra bara för att få batteritid, skärm, och förstås, världens bästa operativsystem.

Ok ett exempel.

Sonyn är både tjockare och tyngre än Macen. Dessutom kan Sonyn bara använda 3GB av RAM-minnet.

min första G3a hade hårddisk på 6gb...det räckte på den tiden. beror helt på vad du ska lagra på disken. ska du ha 50st 4gb filmer på den så måste du ju ha en 200gb. ska du ha 10 worddokument så behöver du inte mer än typ 100 mb.

Sonyn är både tjockare och tyngre än Macen. Dessutom kan Sonyn bara använda 3GB av RAM-minnet.

Varför skulle den enbart kunna använda 3GB av RAM minnet?

Varför skulle den enbart kunna använda 3GB av RAM minnet?
- Vid 4 GB kan det hända att en del av minnet som överskrider 3 GB inte är tillgängligt för 32-bitarsoperativsystemet.

32-bit operativsystem kan endast tillgodogöra sig 3-4GB.

Visst finns det 64-bit Windows, men ingen jävla drivrutin eller program funkar ju ordentligt på det...

64-bit är inbyggt i OSX.

32-bit operativsystem kan endast tillgodogöra sig 3-4GB.

Visst finns det 64-bit Windows, men ingen jävla drivrutin eller program funkar ju ordentligt på det...

64-bit är inbyggt i OSX.

Nej det är helt fel.

PAE tillåter betydligt större minnesrymder på 32 bit operativ system- MacOS X använder det tillexempel.

Kärnan i MacOS X är och har hela tiden varit 32 bit, den blir först 64 bit i och med snow leopard.

Windows kan använda hela 4GB utrymmet under vissa omständigheter, men normallt försvinner ca 500 MB pga drivrutiner som i konsument versionen av Windows XP och Vista körs i kompabilitetsläge.

Server versionen av XP och Vista har ingen som helst begränsning, Men som sagt på XP och Vista konsument är det 4GB som är taket.

Förövrigt har du överhuvudtaget använt 64-bit windows? Drivrutiner finns idag normalt både till 32 bit och 64 bit Windows såvida du inte har hårdvara tillverkad före sekelskiftet.

Program är inga som helst problem i 64 bit windows- 32 bits programmen fungerar utmärkt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...