Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd


Anders.L

Rekommendera Poster

Vilka märken skall man hålla kiken efter om man

vill köpa en använd tjock-skärm ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vilka krav du har men snorbilligt ska det vara. Har du sett vad en 19" plattskärm kostar? Du kan inte lägga vantarna på en avställd, helt gratis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraven är bra skärpa ;)

19" är för klent (Program med paletter o dyl)

Har inte så många "skärmkänningar" tyvärr, brukar hålla kiken

på blocket etc (därav frågan)

 

Egentligen kanske frågan bör lyda:

Vilken skärm har lång livsläng och bra skärpa

(och ev bra färgåtergivning) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du funderar på en bra LCD-skärm så har du skarp av naturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Eftersom det handlar om begagnade skärmar som har några - och kanske rätt många år på nacken är det en ren chansning i vilket skick apparaten verkligen befinner sig i. Hur de har använts och hur de har behandlats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förstår jag, men det kanske finns några märken som

är uthålligare än andra - 3-500 spänn ...

då kan det ju kanske värt en chansning :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade min Sony-skärm i 15 år. Eizo (med Sony-rör) hade jag runt 10 år innan den dog knall och fall. Men du, är uthållighet ett krav verkligen när du sitter med en stenåldernsdator? Varför inte gå runt i Mockfjärd och se om du kan få en skärm. 500 kr är alldeles för mycket för en tjockskärm om den inte är obetydligt begagnad.

 

En splitt ny 17-tummare LCD kostar 995 kr på Dustin. Du får en 22-tummare för 1395 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Det förstår jag, men det kanske finns några märken som

är uthålligare än andra - 3-500 spänn ...

då kan det ju kanske värt en chansning :P

 

Jag har en för sin tid utmärkt Samsung, high-end 19-tums crt med Mitsubishi Diamondtron-rör. Dyr och avancerad på alla sätt. Att idag köra igång idag bredvid vilken sketen 22-tums nytillverkad LCD som helst är som att ta på sig 15 år gamla glasögon. Det är oskarpt, uniformiteten, särskilt konvergensen, är hopplös. Fosforn har blekts och gamman är FUBAR sedan länge. Skärmen är helt enkelt åldrad bortom räddning. Andra exemplar kanske har farit bättre och andra inte.

 

Praktisk upplösning för en 19-tums crt är kring 1024x768 till 1200x800 någonting vid 60 Hz vilket är ofta är lätt flimrande. Öka frekvensen för mindre flimmer och skärpan minskar. Öka upplösningen och du kan "adressera" exempelvis 1344x1088 pixlar eller ännu mer. Men i praktiken är man begränsad till fosforstrukturen och med testmönster kan man tydligt se att det vid 1024x768-någonstans man når den faktiska gränsen för upplösningen på bildröret på de flesta 19-tummare.

 

Att bildrörsskärmar skulle vara "bättre" än lcd-skärmar är främst en nostalgisk myt. Så att man köper dem är i första hand för att de slumpas loss för några hundralappar.

 

Det är som att köpa begagnade bilar från 80-talet. Med lite tur var den tanten som bara körde på söndagar och hade en gubbe som putsade fälgarna på fredagarna. Så visst, Sony, Hitachi och Mitsubishi gjorde många bildrör som letade sig in i andra varumärken. Tyvärr är det så att många av de bildrörskärmar som en gång var riktigt bra och dyra också kördes stenhårt. Yrkesskärmar som kördes slut. Alltid ren chansning vad man får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*peranders*

Uthållig i den bemärkelsen att den fortfarande, efter många timmar hos säljaren, är ok

 

"gå runt i Mockfjärd"

He he, det tar inte lång stund :)

 

"en 22-tummare för 1395" verkligen !? måste jag kolla ..

 

*Bo_H*

Jag använder en Nokia 445ZA med upplösning: 1600x1200/85hz i dag (köpte beggad)

60hz är otänkbart, åtminstone för mig..ont i ögona o yr i skallen..nä tack :armskeptisk:

 

*Thomas Ytterberg*

"FUBAR" förväntade mig en helt annan förklaring Ha ha :)

 

Jo jag har också läst nånstans att lcd skärmarna inte riktigt når upp, intressant !

Visst blir det luddigare ju högre upplösning jag har .. trodde dock att det enkom

hade med skärmens ålder att göra :whistling:

 

Okay, jag har nu svängt om. Alla dessa argument räcker och blir över ..

särskilt med Ytterbergs cred i botten :)

 

Bock och tack !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inhalatorn

Köp någon god Eizo. De gör ju trots allt världens bästa CRTer enligt mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...