Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stora krångel med ny MBP - vad göra?


Ensamseglaren

Rekommendera Poster

Ensamseglaren

Nu har det otänkbara inträffat, min två veckor gamla 2.4 MBP har börjat krångla.

Det hela började igår då jag tänkte spela lite Call Of Duty 4. Efter ungefär fem minuter så frös hela datorn, som då alltså krävde en norsk reboot (power-knappen). Då, till min stora förskräckelse, så blixtrade det till runt hela högra högtalaren. När jag sedan startade upp den så gav den ifrån sig höga tjut och ville varken starta eller hålla tyst.

 

Dock(!) efter fem minuter så gick den igång igen, för att sedan några minuter senare frysa och sedan pipa. En timma senare så fungerade den prima. Fast lyckan var kort - plötsligt blev skärmen fylld av regnbågsmönster.

Efter några minuters väntan så fungerade den igen.

 

Kan tillägga att jag vid dessa tillfällen skiftat mellan grafikkorten, så det kanske inte beror på dessa? Båda kan väl inte gå sönder bara sådär? Däremot verkar ju regnbågseffekten vara ett gpu-fel?

Dessutom så har jag nyligen fått 4 gb minne installerat av en apple-tekniker - möjlig orsak?

Jag tror inte problemet är värmerelaterat då rummet jag befann mig i har en temperatur på ca. 18 grader.

 

 

Hur som helst så ska jag lämna in den imorgon, fast då datorn verkar fungera periodvis så kanske de har svårt att hitta något direkt fel. Vad säger ni?

 

Mvh Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Lämna in den på reparation, de är det enda raka i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Såg nu att tredje parts ramminnen kunde spöka, så antagligen är det dessa.

Tack för svaret! Lämnar in den imorgon. Dumt bara att den verkar fungera utmärkt nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Var precis inne på Machuset i Jönköping och fick nya minnen installerade, hoppas inte "blixten" var något allvarligt.

Nu rullar den på, håller tummarna.

 

Sån grym service på Machuset, rekommenderas starkt!

 

Mvh Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött med trevlig service...

 

Bara för att, så hade jag provat att köra saker som belastar datorn och framförallt grafikkortet för att se om samma fel uppkommer igen.

 

Gjorde någon felsökning och test på datorn på machuset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Nej, de var 99% säkra på att det var fel på minnena, och nu har den rullat på fint sedan igår.

Ska snart pröva att spela lite, tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Nu har den rullat på fint sen i måndags, både vid spel och andra tyngre processer.

Det var alltså minnena. :D

 

 

Mvh Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nyfiken fråga vart kom det "blixtrade det till runt hela högra högtalaren" ifrån tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Undrar det också. Detta har hänt varje gång jag stänger av med powerknappen...

Senast efter .7-uppdateringen då den hängde sig vid första booten (känt problem), detta alltså efter minnes-bytet.

 

Någon som upplever samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väckarklockan

Något att tänka på är att 9400 och 9600 har problem med överhettning. Nvidia har upprepat misstaget som gav garantiärenden med MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Tror inte det berodde på grafikkorten. Grafikbuggen skedde då jag körde med 9400, som delar minnet med huvudminnet (rätta mig om jag har fel). Vid 9600 så frös bara datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väckarklockan
Tror inte det berodde på grafikkorten. Grafikbuggen skedde då jag körde med 9400, som delar minnet med huvudminnet (rätta mig om jag har fel). Vid 9600 så frös bara datorn.

Det stora felet för många är 9400M tyvärr. Tror inte på minnesteorin då detta uppkommer med apples eget minne men visst kanske. De senaste versionerna av macbook är mycket kinkiga när det kommer till minne.

 

Många kan undvika grafikfel om de bara kör endast 9600 men vi har problem med externa skärmar på båda. Där är det en kombination av drivrutin och den nya skärmkontakterna som är buggiga. Apple vet om felet när det gäller 9400M jobbar på det enligt Apples forum och en drös andra forum.

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?m...92

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...05&tstart=0

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...89&tstart=0

 

 

Finns många forumtrådar om detta nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren
Tror inte på minnesteorin då detta uppkommer med apples eget minne men visst kanske.

Det crashade ju efter uppgraderingen till tredjepartsminnena..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Ensamseglaren

Igår hände precis samma sak. De bytte minnen och återigen fungerar den.

Händer det igen så skulle de skicka den till en tekniker.

 

Kan verkligen minnen bara gå sönder helt plötsligt? Och igen dessutom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår hände precis samma sak. De bytte minnen och återigen fungerar den.

Händer det igen så skulle de skicka den till en tekniker.

 

Kan verkligen minnen bara gå sönder helt plötsligt? Och igen dessutom?

 

Men herregud.. att det blixtrar till varje gång du trycker på powerknappen är knappast normalt?! Lämna in den innan du förstör fler komponenter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren
Men herregud.. att det blixtrar till varje gång du trycker på powerknappen är knappast normalt?! Lämna in den innan du förstör fler komponenter!

"Blixten" var tydligen ingen blixt utan bara skärmen som blinkar till snabbt då man startar om så. Bara jag som var lite nojjig då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår hände precis samma sak. De bytte minnen och återigen fungerar den.

Händer det igen så skulle de skicka den till en tekniker.

 

Kan verkligen minnen bara gå sönder helt plötsligt? Och igen dessutom?

 

Nej,och en dator som "käkar" i sig minnen, hårddiskar eller vad det kan vara är det fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
Igår hände precis samma sak. De bytte minnen och återigen fungerar den.

Händer det igen så skulle de skicka den till en tekniker.

 

Kan verkligen minnen bara gå sönder helt plötsligt? Och igen dessutom?

 

Tror att du skall göra ett logik-kortsbyte.

Min teori är att moderkortet "bränner" minneskretsarna genom att mata dem med för hög ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Tack för svaren. Händer det igen så blir det teknikerundersökning som sagt. Som tur är går allting under garanti, lite surt att vara utan dator dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Kom precis att tänka på att problemen har inträffat då datorn har vistats i ett lite äldre hus (med lite äldre el-utrustning, ojordat).

Detta kanske är boven? Däremot står en annan Mac i samma hus som fungerat galant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Kom precis att tänka på att problemen har inträffat då datorn har vistats i ett lite äldre hus (med lite äldre el-utrustning, ojordat).

Detta kanske är boven? Däremot står en annan Mac i samma hus som fungerat galant.

Låter inte så troligt.

Apple skickar ju strömsladden med en stickpropp som är ojordad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som stereotypen. Minnen brukar ha livstids garanti för dom går aldrig sönder. Är det så att 2st par minne av olika tillverkare och leverans dött i samma dator så säger jag byta moderkortet !! Jag har säkert reparerat över 1000+ hempc och dyligt av olika slag och aldrig har jag varit med om att minnen dött av sig själva, dock inte ovanligt att moderkort skickar fel ström till minnes platser, AGP portar m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...