Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen bild i den nya skärmen!


Gäst

Rekommendera Poster

Hej jag har flyttat min Mac Mini till den annan skärm. Saken är den nu att skärmen inte har någon bild. Man kan inte se bilden alls. Signalen går förlorad när man loggar in. Detta beror naturligtvis på att Minin är inställd på alldeles för hög upplösning emot den här skärmen. Vad ska jag göra för att kunna ändra skärmens upplösning utan att logga in? Hoppas jag formulerat mig tillräckligt. Skärmen ställer in sig efter användaren när man loggar in och skärmen klarar inte detta. Jag måste ändra inställningarna innan. HUR!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Testa att zappa PRAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Starta datorn med skärmen ansluten, håll samtidigt ner alt. cmd, p och r tangenterna, låt startljudet plinga två ggr och släpp upp

 

http://www.geocities.com/texas_macman/pram.html

 

även

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns någon knapp man kan hålla ner när man startar för att starta upp med bara grundläggande funktioner. Kanske fungerar det.

 

För övrigt är det möjligt att skärmen har en upplösning som inte Maccen normalt stöder (t.ex. platt-tv med ovanliga upplösningar). I så fall finns det ett program du kan ladda ner för att få tillgång till mer märkliga upplösningar.

 

Är det VGA eller DVI eller något annat förresten - och vilken är egentligen den optimala upplösningen för skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör Du inte ljuden eller är problemet kvar efter zappningen? Mina Mac Minis (G4 & CD) har klarat de olika skärmarna jag nyttjat, från 17" LCD med 1280 x 1020 upp till 24" CRT med 1920 x 1200. Ibland har man behövt ändra till annan upplösning än Mac Minin valt automatiskt. Har Du skärminställningen i menyn? Enklast att välja där – när man får någon bild alls, vill säga. Jag skulle kolla kopplingen och kablarna en extra gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem en gång. Fick koppla in min gamla skärm och sänka upplösningen där och sen koppla in den till nya skärmen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...