Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program som "fejkar" en cd/dvd rom enhet?


zweigel

Rekommendera Poster

Finns det en sån?

 

isåfall vad heter programmet och vart får jag tag på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till WIndows finns ett program som heter DaemonTools jag vet inte riktigt vad som är närmast till macen men Skivverktyg som qwerty tipsar om ligger väl "rätt nära" men ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste lösningen för att slippa ha CD'n i när man tex spelar spel, verkar vara att skapa ett s.k. diskimage av CD'n, i MacOS X.3 så används "Disk Utility" till detta.

Detta skall tydligen oftast fungera - har inte provat det själv eftersom mina CD skivor ligger intill min stationära dator, men många som har en bärbar mac och inte vill släpa runt på sina CD skivor, brukar använda sig av diskimages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toast Titanium kan man iofs köra och mounta image filer och liknande hurvida den kan mounta rena bin filer har jag ingen koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toast Titanium kan man iofs köra och mounta image filer och liknande hurvida den kan mounta rena bin filer har jag ingen koll på.

Att montera m h a Toast kan ibland funka när programmet "överlistar" monteringen med Skivverktyg (dvs vägrar att fungera därför att man har monterat en volym istället för att ha matat in CDn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disk är väl i de flesta fall snabbare än cd ialla fall så :)

Ja, det stämmer. Men om man till exempel spelar ett spel kan man behöva läsa från hårddisken och skivan samtidigt. Och måste man läsa från två ställen på disken samtidigt så kan det märkas.

När det gäller just spel så kör en full install oftast har man bara cdn för att "förhindra" piratkopiering så den läser inte in nåt från cdn ialla fall, men gör man inte en full install så har ju qwerty helt rätt tveksam dock till att det behövs nån extra snabb disk en vanlig "modernare" disk duger nog bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla svar så snabbt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...