Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple bekräftar OS X 10.4!


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Björn Nordström

Skvallerbyttorna på AppleInsider har hört hur det snackas om kommande Mac OS (May 5, 2004):

 

Sources hint at forthcoming Mac OS X technologies

 

By Katie Marsal

 

Major changes are in store for forthcoming revisions to the Mac OS X operating system, according to tidbits obtained by AppleInsider over the last 6 months.

 

To date, only a select few — outside of the development team — have been privy to Apple's plans for Mac OS X 10.4. According to sources, the company has been performing private briefings with partners during small or one-on-one meetings, all of which are covered by non-disclosure agreements. As a result, details of rumored features are vague and confirmation on timeframes is severely lacking.

 

Metadata Support

 

Nevertheless, one rumor which dates back to last October states that Apple has been working on a metadata enabled database file system. Essentially, metadata is "data about data," and includes data associated with either an information system or an information object for purposes of description, administration, legal requirements, technical functionality, use and preservation.

 

For example, sources said that image attributes such as size, width, and height would be stored in the metadata filesystem, allowing users to retrieve this information without physically opening the image file in an application.

 

In October, sources said the company hoped to leapfrog Microsoft to market. (Microsoft's Longhorn operating system is also rumored to feature wider metadata support.) The Mac OS X metadata support would be accompanied by frameworks to distribute metadata and a superior searching system utilizing the metadata, sources said.

 

It's unclear if Apple has proceeded with plans to incorporate this technology into Mac OS X 10.4 "Tiger" or if it has been diverted in favor of a later version of the Mac OS. However, it has been confirmed that Apple is striving to release a new file system before the debut of Microsoft's Longhorn OS.

 

New Safari Browser

 

Within the next 9 months Apple will also introduce a major revision to Safari, reliable sources said. While this major revision is expected to sport a number of new features, a version of the browser with a completely rewritten javascript engine could appear even earlier. The new javascript engine is said to be 'extremely fast' and is currently in the latter stages of development.

 

Government Security

 

Another interesting set of technologies, which are due in the upcoming release of Mac OS X 10.4, pertain to security. According to one source, Apple has been working closely with governmental agencies to tailor a number of powerful Mac OS security advancements that will be fully integrated into the new system.

 

The company has reportedly briefed only a small handful of individuals on the subject, and therefore the source refused to comment further.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 105
  • Created
  • Senaste svar
Government Security

 

Another interesting set of technologies, which are due in the upcoming release of Mac OS X 10.4, pertain to security. According to one source, Apple has been working closely with governmental agencies to tailor a number of powerful Mac OS security advancements that will be fully integrated into the new system.

Jaha, vad innebär detta, tro?

Att vi får kod som gör att myndigheter kan snoka i ens egen burk, eller förhindra vissa filer från att öppnas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1984 igen - Apple ni vet:-))))

 

Annars kan ni läsa följande frågeställningar från ett av alla dessa försäkringsbolag när jag bett om en kostandsbild:

 

Eller fyll i nedan uppgifter så ska vi ge dig ett förslag.

 

- Personnummer (10 siffror):

- Bostadens gatuadress:

- Bostadens postnummer:

- Vilka sakförsäkringar har hushållet idag (ange antal; hem, bil, båt, moped

etc)

- Har hushållet alla försäkringar i samma försäkringsbolag?

- Hur ofta byter hushållet försäkringsbolag? (varje år, var tredje år, mer

sällan)

- Har du haft någon försäkringsskada på hemmet de senaste två åren?

- Hur många personer över, respektive under, 18 år ingår i hushållet?

- Försäkringsbelopp lösöre:

- Önskad självrisk lösöret (välj mellan 1500, 2000, 3000, 4000, 5000 och

10000 kr):

- Eventuella tilläggsförsäkringar (t ex Bostadsrätt, Otur, Olycksfall,

ResXtra eller Kris):

 

Premiesänkande rabatter: Vi har avtal med olika hyresvärdar,

bostadsrättsföreningar, fackförbund, intresseföreningar och arbetsgivare.

Glöm därför inte fylla i dessa uppgifter också. Detta för att du ska få så

korrekt pris som möjligt.

 

* För att kunna ge ett riktigt erbjudande till våra nya kunder hämtar vi in

extern information från bland annat bilregistret och fastighetsregistret. Vi

hämtar även uppgifter om eventuella betalningsanmärkningar.

 

Vänliga hälsningar

If

 

 

Ok ok ok.... de måste väl veta om man är en hederlig typ eller en skurk.... :P

Förutom att jag svarade på alla punkterna så fick de reda på att jag har 43 i skonummer.

 

 

Appråpå koll o koll... ni minns det där med att det skulle inplanteras ngt i varje moderkort på varje dator... samma sak i din mobil.... dyra möbler registrears i Tyskland.. dyra bilar är det så med redan...

 

wow... 1984....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, vad innebär detta, tro?

Att vi får kod som gör att myndigheter kan snoka i ens egen burk, eller förhindra vissa filer från att öppnas?

Det betyder nog bara att Apple gör Mac OS X säkrare för dig som användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det varit regeringar inblandade i krypteringen så är det garranterat någon form av baklucka i algorithmen.

Tänk bara på vilket oväsen det vart då dom inte fick ge sig in i PGP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen viker sig företagen och släpper in myndigheterna i begränsad omfattning och under ganska kontrollerade former, istället för att tvärbromsa och riskera att man fixar nya lagar som tvingar och kanske tvingar mycket mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på Photoshop CS och omöjligheten att skriva ut inscannade dollar sedlar och mer....

 

Jag minns en gång då jag arbetade för en större och mycket känd klädkedja - då överenskommelsen var att bilderna bara fick användas till en enda sak.. sedan hittade jag ngra av dem som affischer - dessutom scannade från duplikat.... jag ringde DEN avdelningen som gjort affischerna och frågade lite fint (känsligt ämne) - svaret kom supersnabbt ” och jag trodde du ville ha mer uppdrag från oss”.

 

Jag tackade för samtalet och sa inget mer. Min updragsgivare tyckte saken var pinsam men bad mig ligga lågt. jag ligger lågt - men det sticker i mig fortfarande och jag minns namnet på personen som snodde mina bilder samt uttalade orden...

 

Tyvärr hände samma sak med samma företag en gång till på ännu högre nivå.... en presenterad idé snoddes och gjordes av dem själva med sin annosnbyrå - som dessutom vann ett pris med min idé...

 

Inget att göra.

 

Klart slut. Vad skulle du göra om du hade Apple/IBM/Dell m fl och ngn liknade situation uppstår????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på Photoshop CS och omöjligheten att skriva ut inscannade dollar sedlar och mer....

 

Jag minns en gång då jag arbetade för en större och mycket känd klädkedja - då överenskommelsen var att bilderna bara fick användas till en enda sak.. sedan hittade jag ngra av dem som affischer - dessutom scannade från duplikat.... jag ringde DEN avdelningen som gjort affischerna och frågade lite fint (känsligt ämne) - svaret kom supersnabbt ” och jag trodde du ville ha mer uppdrag från oss”.

 

Jag tackade för samtalet och sa inget mer. Min updragsgivare tyckte saken var pinsam men bad mig ligga lågt. jag ligger lågt - men det sticker i mig fortfarande och jag minns namnet på personen som snodde mina bilder samt uttalade orden...

 

Tyvärr hände samma sak med samma företag en gång till på ännu högre nivå.... en presenterad idé snoddes och gjordes av dem själva med sin annosnbyrå - som dessutom vann ett pris med min idé...

 

Inget att göra.

 

Klart slut. Vad skulle du göra om du hade Apple/IBM/Dell m fl  och ngn liknade situation uppstår????

Vadå inget att göra Stäm dem!!

 

Det finns säkert någon advokat som tar ett sådant uppdrag för en billig peng.

 

Storbolag och statliga myndigheter skall hållas kort.

 

Jag vet att IKEA är fördjävliga mot många småleverantörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänade mer på att inte bråka.... är slutklämmen... fick mer jobb av annat slag än att vara en som ”bråkar”.... Så gör säkertde som får påhälsning av ngn myndighet med:-))))))))

 

 

Jmfr med sonen för ngra år sedan som säger att om man går mot grönt och blir påkörd så stämmer man föraren av bilen... (sett för mycket film).... ja men du om du blir av med benen skallen spräkt och liggandes i resten av liovet då???? Öhhh?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt hittills obekräftade rykten kommer nästnästa generations OSX, 10.5 som kommer att släppas i början av 2005, att gå under benämningen "Lion". De anonyma talesmännen svävar däremot på målet beträffande vad för benämning 2006-års OSX, 10.6, kommer att få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Enligt hittills obekräftade rykten kommer nästnästa generations OSX, 10.5 som kommer att släppas i början av 2005, att gå under benämningen "Lion". De anonyma talesmännen svävar däremot på målet beträffande vad för benämning 2006-års OSX, 10.6, kommer att få.

Du har delvis rätt.

OS X 10.5 kommer att kallas Leijon.

Det har vi pratat om, jag och Stefan Arbetar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt hittills obekräftade rykten kommer nästnästa generations OSX, 10.5 som kommer att släppas i början av 2005, att gå under benämningen "Lion". De anonyma talesmännen svävar däremot på målet beträffande vad för benämning 2006-års OSX, 10.6, kommer att få.

Du har delvis rätt.

OS X 10.5 kommer att kallas Leijon.

Det har vi pratat om, jag och Stefan Arbetar.

:D Tack för bekräftelsen av de hittills obekräftade ryktena! De anonyma talesmännen ska tydligen inte underskattas. Däremot hyser de uppenbarligen viss vånda, för att inte säga idétorka beträffande det framtida dopet av 10.6. I värsta fall kanske de kastar in handduken. De har liksom svårt att föreställa sig något ännu mer formidabelt än ett Leijon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lust att kasta ut 1400 kr varje år på systemuppgraderigar hoppas apple gör något åt priset den här ggn för alla som har 10 an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

treebeard
Jag har inte lust att kasta ut 1400 kr varje år på systemuppgraderigar hoppas apple gör något åt priset den här ggn för alla som har 10 an

Man måste ju inte uppgradera B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid samma problem...

 

1. Egentligen behöver jag inte uppgradera för det jag kör nu funkar gullegull utan problem.

2. Klart man ska ha det senaste. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till slut blir man tvingad av programtillverkarna att uppgradera om man vill hänga med. Är det något område som MS är föregångare så är det på det området med bakåtkompilitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till slut blir man tvingad av programtillverkarna att uppgradera om man vill hänga med. Är det något område som MS är föregångare så är det på det området med bakåtkompilitet

Om man uppgraderar till bara var tredje version så spar man ju 2800:- på tre år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min önskelista står det att… om jag valt att öppna fönster i "kolumnvy" ska alla fönster göra det jämt, o inte byta visningsläge "random".

 

Att det ska gå att kryptera en mapp, tror det hette så i classic, dvs lösenordsskydda en mapp. Att när jag klickar på den gröna dutten ska fönstret maximeras på skärmen eller iaf pendla mellan minimera o till det läge jag först hade, nu blir det -org läge, mindre, halvskärm vill ha -org läge, mindre, org läge. Förr gick det att alt+maximera för att fylla skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lust att kasta ut 1400 kr varje år på systemuppgraderigar hoppas apple gör något åt priset den här ggn för alla som har 10 an

Man måste ju inte uppgradera B)

Jag tycker att man måste...annars blir det krångel på sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fortfarande kvar i 10.2.7 än och det går bra........ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man måste...annars blir det krångel på sikt.

Det blir inte krångel, av att det finns nya operativsystem. Det gamla funkar precis lika som innan ;)

Visst måste man uppgradera ibland, tex från OS 9 till X, om man ska köpa nya program, men antagligen funkar nästan alla program för nästa X, även till Jaguar, och då är det ändå 2 systemversioner bakom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man måste...annars blir det krångel på sikt.

Det blir inte krångel, av att det finns nya operativsystem. Det gamla funkar precis lika som innan ;)

Visst måste man uppgradera ibland, tex från OS 9 till X, om man ska köpa nya program, men antagligen funkar nästan alla program för nästa X, även till Jaguar, och då är det ändå 2 systemversioner bakom.

Jag kommer att vänta ett bra tag än innan jag uppgraderar. Minst 10.5...... om ingen ger mig Panther.... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om kompisen kommer med sitt överblivna 10.3 när han köper sin nya Tiger.... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt nästa nya system blir nog när G5 står vid bordet och då ett äkta 64 bitars annars ingen G5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...