Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple bekräftar OS X 10.4!


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Det är LIIITE uppgraderingshysteri på forumet.... B) ...kul med nytt, men det är inte allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 105
  • Created
  • Senaste svar

Med Mac OS X är det nyaste alltid det bästa, i min erfarenhet... Särskilt Panther. Att på heltid byta till ett OS som inte har Exposé ser jag inte som en möjlighet. Det är som tabbed browsing eller så. :D

Apple lägger alltid in några funktioner jag inte visste att jag behövde, som det slutar med att jag inte kan "leva" utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut inte vilja köra utan Expose igen!!! Underbart använddddbar funktion :)

Hoppas det kommer fler lika användbara funktioner i Tiger.

 

En sak Apple skulle kunna göra enklare är problematiken mellan Användarbyten och program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exposé är verkligen en funktion som är underbar och som jag aldrig tidigare saknat men nu är hel kär i. Och den är inte bara cool utan den underlättar verkligen.

 

Det är verkligen svårt att komma på saker som skulle kunna bli bättre än Panther.

 

Jo visst finns det men framförallt är det nog Findern, dockan och filsystemet som borde fixas.

 

Och sen skulle jag gärna se att man kikade över de röda, gula och gröna prickarna som jag tycker är en aningens ologiska.

 

Men frågan angående det nya filsystemet så är frågan om det kommer i Tiger och inte i Lion, då osx firar 5 års jubileum eller har jag fel. Plus att det är 10.5.

 

Eller så är det något annat helt nytt fantastiskt som kommer då. Lejonet är ju ändå kung i djurriket så något stort nytt borde komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst finns det men framförallt är det nog Findern, dockan och filsystemet som borde fixas.

Mjo, Finder och Dockan behöver definitivt putsas upp ordentligt. Jag har inget emot Dockan, jag tycker den fungerar utan anmärkning... till skillnad från Findern. Användargränssnittet i Findern är det inget direkt fel på, men den är totalt inkonsekvent i sin placering av fönster och deras storlek, och att den ibland öppnar nya fönster i vanlig "mappvy" trots att man har sagt åt den att inte göra det.... Suck.

 

Och den är inte bara cool utan den underlättar verkligen.

 

Så sant, så sant. Först tyckte jag mest "suck, ännu mer ögongodis och ingen egentlig förbättring", men när jag började använda den blev jag helt kär. Det som är riktigt imponerande är att det tillochmed är användbart på vår gamla iMac. Istället för att oplaceringen av fönster tar lång tid så hoppar den helt enkelt över animationen. Till skillnad från Longhorns lite liknande funktion så kan man med Exposé ha som en liten preview av alla öppna fönster, och faktiskt kolla på HELA innehållet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

znozy

På min önskelista står det att… om jag valt att öppna fönster i "kolumnvy" ska alla fönster göra det jämt, o inte byta visningsläge "random".

 

Razor

Användargränssnittet i Findern är det inget direkt fel på, men den är totalt inkonsekvent i sin placering av fönster och deras storlek, och att den ibland öppnar nya fönster i vanlig "mappvy" trots att man har sagt åt den att inte göra det.... Suck.

 

Fönster öppnas på samma sätt som de stängs. Stäng en specifik vy i kolumnvy och den kommer att öppnas på samma sätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fönster öppnas på samma sätt som de stängs. Stäng en specifik vy i kolumnvy och den kommer att öppnas på samma sätt!

Jag vet. Men har fönstret inte varit öppet innan så fungerar ju inte det. Dessutom har Finder en tendens att inte komma ihåg min nogrant inställda fönsterstorlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan tänkas komma och vilka saker kan göras smartare i dagens os?

 

Om man funderar över vilka saker som i dagens os är relativt ologiska, vilka saker kan då ses över?

 

Jag tycker att Apple ska vara och tänka i logik - göra datorn mer användarvänlig än vad den är idag.

 

De flesta funktioner och förbättringar som ofta ges på forumen är sådana man kan hitta i andra os eller som är mindre förbättringar i nuvarande os.

 

Kan ni inte spåna fram saker som inte finns i andra os som är logiskt/ användarvänligt revolutionerande.

 

Det jag kan komma på som kanske inte är revolutionerande men som jag tycker borde vara det smartaste sättet att avinstallera program är att man helt enkelt enbart slänger programet i papperskorgen och att en dialogruta kommer upp om du vill spara pref filer för programmet, ta bort rubbet som har med detta program att göra.

 

En avinstallerare alá windows tycker jag är en mardröm så ge mig INTE det. Att behöva ha ett program för att ta bort något tycker jag är riktigt ologiskt.

 

Kan ni kanske komma på fler saker?

 

 

p.s. Jag tycker att Exposé är en revolutionerande sak i Panther - en sak som inte jag tänkt på tidigare innan den kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag tycker är en aningens synd för de som ej är vana vid datorer eller macen är när man första gången startar upp den efter installation, borde inte hemma mappen synas nånstans.

 

Kanske som en alias på skrivbordet, eller i dockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tycker jag fler inställningar borde ligga under systeminställningar.

 

Jag tycker det är en aningens märkligt att inte finder inställningarna ligger där också.

 

 

En sak till som jag hoppas kommer som fanns i unix var att man kunde förstora och förminska ikoner direkt i finder fönstrena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag tycker är en aningens synd för de som ej är vana vid datorer eller macen är när man första gången startar upp den efter installation, borde inte hemma mappen synas nånstans.

 

Kanske som en alias på skrivbordet, eller i dockan.

Hemmappen är bland det första jag lägger till i dockan, tillsammans med programmappen och en mapp med alias till alla spel jag har.

De sammsas med en länk till forumet och papperskorgen.

 

En annan sak som borde ligga i dockan från början är Textredigeraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man lagt en mapp i dockan kan man köra Ctrl+klick (högerklick) på mappen så får man upp den som en liten lista ovanför. Fungerar mycket bättre än att bara klicka på mappen och sen leta sig ner till programmet, dokumentet, spelet etc.

 

Att bara hålla nere musknappen på mappen fungerar också.

Vad bra, då har jag lärt mig något nytt idag :D

Men mappen med spel i, känns ganska bra iallafall, det är ju långt till alla spel, från programmappen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De borde lägga en länk direkt i dockan till hemma mappen och kanske till o med program mappen.

 

Eller är det så att de vill att man själv ska hitta dit eller välja vad som ska läggas i dockan.

 

I o för sig finns det ju i finder menyn Gå - som i o för sig är rätt logiskt.

 

Gå till program, hem osv

 

Men på något sätt så funkar inte den riktigt, den menyn försvinner ju när du kör ett annat program exempelvis.

 

Detta borde fixas på nått sätt.

 

Men hur?

 

Har ni inga fler saker som kunde göra X än mer logiskt för användare utan att tillföra microsofts idiot hjälptexter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De borde lägga en länk direkt i dockan till hemma mappen och kanske till o med program mappen.

 

Eller är det så att de vill att man själv ska hitta dit eller välja vad som ska läggas i dockan.

 

I o för sig finns det ju i finder menyn Gå - som i o för sig är rätt logiskt.

 

Gå till program, hem osv

 

Men på något sätt så funkar inte den riktigt, den menyn försvinner ju när du kör ett annat program exempelvis.

 

Detta borde fixas på nått sätt.

 

Men hur?

 

Har ni inga fler saker som kunde göra X än mer logiskt för användare utan att tillföra microsofts idiot hjälptexter.

Men det är väll inte så svårt att lägga program mappen i dockan.

 

Tänk om dom skulle lägga till allt som folk vill ha i dockan då blir det ju en massa grejer i dockan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man är flera olika användare på samma dator så kan det uppstå problem med vissa program!!!

 

I uppdateringen till 10.3.3 så fixade apple att musiken inte stängs av när man byter användare men det finns många fler problem angående användarbyten som kan fixas till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer x att få 3d grafiskt gränssnitt?

 

Kan det komma i lion eller när?

3d gränssnitt låter väldigt coolt men hur praktiskt är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De borde lägga en länk direkt i dockan till hemma mappen och kanske till o med program mappen.

 

Eller är det så att de vill att man själv ska hitta dit eller välja vad som ska läggas i dockan.

 

I o för sig finns det ju i finder menyn Gå - som i o för sig är rätt logiskt.

 

Gå till program, hem osv

 

Men på något sätt så funkar inte den riktigt, den menyn försvinner ju när du kör ett annat program exempelvis.

 

Detta borde fixas på nått sätt.

 

Men hur?

 

Har ni inga fler saker som kunde göra X än mer logiskt för användare utan att tillföra microsofts idiot hjälptexter.

Men det är väll inte så svårt att lägga program mappen i dockan.

 

Tänk om dom skulle lägga till allt som folk vill ha i dockan då blir det ju en massa grejer i dockan :)

Jo det är sant.

 

Men för en ovan användare så kanske det inte är så självklart att göra så.

 

När jag lägger hemma mappen i dockan hos mina kollegor så undrar de varför, de är inte så vana vid datorer på det sättet.

 

Att lägga hemmamappen i dockan som standard är inte direkt att lägga ner allt där.

 

Jag tror inte att det är så självklart för en ny användare att hitta exempelvis program mappen i osx.

 

Å andra sidan så kan det vara ett helsike att hitta saker i en windows burk.

 

Jag tycker nog man kunde göra dessa saker mer logiska.

 

Kanske det nya databas orienterade filsystemet också kommer att underlätta och vara revolutionerande.

 

Någon som vet mer om detta och hur det kommer att te sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saker som borde finnas i OS X:

 

1. Tangentkombinationer för vila, avsluta, starta om och logga ut.

2. Fullt konfigurerbart användargränssnitt (typsnitt, storlekar, färger, et c).

3. Variabelt mellanrum i Docken. Alltför ofta startar jag fel program bara för att symbolerna ligger så nära varandra.

4. Dock i flera nivåer. Två, tre rader högt (eller brett, om man har den åt det hållet).

5. Möjlighet att stänga av hoppande symboler i Docken.

6. Finders sökfunktioner återställda till 10.2-funktionalitet i alla avseenden. 10.3 har gjort det mycket omständigare att söka.

7. Fullständiga skivverktyg, inklusive defragmentering, på bootbar CD.

8. Fungerande minne för fönsterpositioner och andra liknande val. (Trots att jag valt att alla fönster ska öppnas med kolumnvy, så blir det i hälften av fallen fel typ...)

9. Möjlighet att aktivera en sorts "fråga först"-funktion för valfria mappar för att förhindra, eller hålla koll på filer som läggs till där man inte alltid vill ha nya filer.

 

Nu räcker det för ikväll... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det blir Tiger - vilket är mest logiskt med tanke på att det var rättstavade djurnamn innan så - öhhhhh???

 

Tigger är namnet på en Tiger (i Nalle Puh - Vilket i svenska Nahle Puh inte togs med då folk skule fatta NOLL - den typiska svenska ta hand om mentaliteten) inget av de tidigare namnen är namn på en rollfigur utan bara ett namn på en djurart...

 

Blir med all säkerhet bara: Tiger. Vilken marknadsförare skulle vilja slåss med Disney eller familjen som äger Puh.

 

Eller så är de blir glada över att få in ännu mer royalty pengar genom Apple:-)))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LowEndMac uppmärksammades på min lilla box med Tigger. Fast någon kredit för jobbet fick jag inte. Undrar vem "Mike" är? Annars en rolig artikel.

 

http://www.lowendmac.com/lite/04/0512.html

Fick just mail från artikelförfattaren på LowEndMac som bad om ursäkt för missen att ange vem som gjort bilden. Snabbt jobbat av dem! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur är det då med 10.2 server som hade namnet tigger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. Möjlighet att stänga av hoppande symboler i Docken.

Det går göra redan nu

Systeminställningar -> dock -> kryssa ur "animera program som startar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...