Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu är diskussionen om euron igång igen.


Marooned

  

51 medlemmar har röstat

  1. 1. Ska vi införa euron?

    • Självklart!
      34
    • Absolut INTE!
      17


Rekommendera Poster

Aldrig hör man en saklig debatt typ "vad kan vi göra av det här" - vi kan ju börja med att gå och rösta.

 

Vi har redan röstat. Om du har glömt bort det så blev det ett rungande nej. Vill man ha en ny omröstning nu så föraktar man demokratin, varken mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har redan röstat. Om du har glömt bort det så blev det ett rungande nej. Vill man ha en ny omröstning nu så föraktar man demokratin, varken mer eller mindre.
Nja, det är låter väl lite ihåligt… Vi går ju ändå och röstar en himla massa gånger även fast vi redan har bestämt oss för vilka vi vill ska representera oss. Vi kan väl få ändra oss - förutsättningar och åsikter förändras.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är låter väl lite ihåligt… Vi går ju ändå och röstar en himla massa gånger även fast vi redan har bestämt oss för vilka vi vill ska representera oss. Vi kan väl få ändra oss - förutsättningar och åsikter förändras.

 

Ja, men varför kan vi inte då ha en ny omröstning om eu-medlemskapet? Varför har vi inte redan haft det? Varför just en omröstning om euron? Precis som omröstningen angående eu-fördrgaet som nu ska tas om på Irland... Hade den omröstning gått i repris om de hade röstat "ja" första gången? I don't think so... ;) Folkomröstningarna är bara spektakel - låtsasdemokrati. Röstar folk "fel" så får omröstningen gå om, tills folk har lärt sig vad som är rätt alternativ. Den representativa demokratin är en fin modell på pappret, men tyvärr fungerar den inte i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bra gärna vilja ha en folkomröstning om medlemskap i Sverige om du frågar mig. Jag är inte alls nöjd med att vara medlem i Sverige sedan fra-lagen kom. Skulle hellre vilja vara med i något annat land istället.

 

Den representativa demokratin är en fin modell på pappret, men tyvärr fungerar den inte i praktiken.
Jag tycker den fungerar bra mycket bättre än mycket annat som har provats. (Inga fler utopier tack, dom slutar för det mest med en himla massa lik.)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...