Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu är diskussionen om euron igång igen.


Marooned

  

51 medlemmar har röstat

  1. 1. Ska vi införa euron?

    • Självklart!
      34
    • Absolut INTE!
      17


Rekommendera Poster

Pocahontas

Jag är för Euro, nästa steg borde vara ett språk i hela EU, men dit är det långt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi kommer att få rösta tills det blir ett ja (lite som irland och lissabonfördraget)

 

 

Tyvärr tror jag att du har rätt och det är självklart helt fel.

 

Men om jag minns rätt var väl Irland det enda landet som hade en omröstning om det? Medans vi andra blev överkörda av politikerna som bestämde åt oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är för Euro, nästa steg borde vara ett språk i hela EU, men dit är det långt

 

Absolut inte (jag menar ett språk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte (jag menar ett språk).

 

 

Den tanken har slagit mig med. Det kommer aldrig fungera att språk försvinner, det finns för mycket historia och stolthet i länders språk.

 

Men två språkigt? Svenska tillex och det europieska språket? Engelskan är ju nästan där idag så varför inte utveckla det mer och fortsätta på den vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ett språk förenar människor mer, överlever mänskligheten 500 år till så är nästan hela planeten "samspråkig"

Frågan är om det är engelskan eller nån kinesdialekt :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart JA!!! Tragiskt att det blev nej 2003. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

treebeard
vi kommer att få rösta tills det blir ett ja (lite som irland och lissabonfördraget)

Förutsatt att vi inte går ur EU så är det väll ganska självklart att det är omröstning tills vi säger ja?

Tänk att vi fortfarande är med i EU om 100 år. Då kommer nej:et från omröstningen 2003 inte vara mycket värd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart JA!!! Tragiskt att det blev nej 2003. :(

På vilket sätt är det tragiskt när folkviljan får säga sitt? Demokrati? Ja, fy...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Frågan är om det är engelskan eller nån kinesdialekt :borstatanderna:

Mandarin eller apelsin, kanske? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det tragiskt när folkviljan får säga sitt? Demokrati? Ja, fy...

 

Det som är lite svårt att förklara är varför vi ska ha en ny omröstning om euro innan vi haft en ny omröstning om eu-medlemskapet. Den ligger före i turordningen...

Alltså: Gärna en ny euro-omröstning, men först efter att vi haft en ny eumedlemskaps-omröstning. Ingen smitning i kön, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Mandarin eller apelsin, kanske? ;)

 

:D

Apelsin föredrar jag...

Med tanke på att en femtedel av världens befolkning har kinesiska som modersmål, så är ju inte min tanke helt utopisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det tragiskt när folkviljan får säga sitt? Demokrati? Ja, fy...

Synd att folket tyckte på det viset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

Jag gillar EU-tanken, det har jag påpekat förr här, och även om den perverteras dagligen av opportunister, såväl ivrare som belackare, är det ändå bättre än inget samarbete alls. Nu hålls Frankrike, UK och Tyskland i schack av denna samarbetstanke. Det finns saker som helt klart bör förbättras, byråkratin bör inte vara så rigid och man ska inte lägga sej i för mycket av enskilda länders angelägenheter. Annars är EU den överlägset bästa tanke som Europa haft det senaste millenniet. Ta in alla länder i EU så tvingas krigshetsarna sluta upp med sina dumheter.

 

Vad gäller euron är jag helt klart för. Vi har haft gemensam valuta förr och det gick faktiskt bra då med, trots att det inte var någon union på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett språk förenar människor mer, överlever mänskligheten 500 år till så är nästan hela planeten "samspråkig"

Frågan är om det är engelskan eller nån kinesdialekt :borstatanderna:

 

Här avgör naturligtvis spridningen på språket, och inte om några hundra miljoner fler talar kinesiska.

 

Engelskan är också mer universell, kinesiskan, eller Mandarin består av en massa dialekter som sinsemellan kan vara helt obegripliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Här avgör naturligtvis spridningen på språket, och inte om några hundra miljoner fler talar kinesiska.

 

Engelskan är också mer universell, kinesiskan, eller Mandarin består av en massa dialekter som sinsemellan kan vara helt obegripliga.

 

Jo det är sant, men skriftspråket är detsamma.

Även japanskan lånar tecken från kinesiskan, men uttalas helt annorlunda.

Har ett barnbarn som pluggar japanska, och han nämnde det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är lite svårt att förklara är varför vi ska ha en ny omröstning om euro innan vi haft en ny omröstning om eu-medlemskapet. Den ligger före i turordningen...

Alltså: Gärna en ny euro-omröstning, men först efter att vi haft en ny eumedlemskaps-omröstning. Ingen smitning i kön, tack!

Fast den här typen av beslut måste enligt min mening vara tämligen oåterkalleliga. Man kan ju inte ha länder som hoppar in och ur EU beroende på folkets vilja vart femte år eller så?

 

Och att vi kommer fortsätta rösta om EMU är ju pga att det är ett uttalat mål med EU - att ha en gemensam valuta. Har vi sagt ja till EU så har vi också i princip sagt ja till EMU. Vi bara trilskas och tror vi kan skjuta upp det oundvikliga.

 

Personligen har jag än så länge ingen bestämd åsikt om EMU, det finns både för- och nackdelar. I grund och botten är jag dock för EU och då borde jag också enligt mitt resonemang också vara positiv till EMU...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nordeuropas "pissetassar" är väl inget att ha. Både norrmän och danskar lever ju som "gulaschbaroner" här. En norsk eller dansk krona är väl nästan värd 1.50 i svenska pengar.

Kronan är ju inte äldre än 150 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl bra att de kommer hit och gör av med pengarna i dessa kristider?

 

Nu visar ju det mesta hur bra det är med vår krona som gör att tiotusentals kanske hundratusental kan få behålla jobbet. Finns t o m dom som vill försämra värdet ännu mera för att förbättra konkurrenskraften. Läste rubriken till en artikel där de påstod att det t o m var bra för ekonomin för våra grannländer, läste inte artikeln så jag vet inte vad för stöd dom hade till den udda tesen men. Men hur som helst behålla jobb och sin inkomst är väldigt mycket viktigare än om turisterna ska slippa växla pengar när dom kommer hit, det gör de ju redan liksom, vilket tar två minuter, håller dom inte borta nu så varför byta denna lilla förbättring mot arbetslöshet för många?

 

Nej vi skulle ha en gemensam nordisk krona istället eftersom vi sitter så tajt ihop.

 

Men visst blir det euro så blir det enklare för mig på jobbet så det får man trösta sig med. Så jag röstar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och grannen har jättetrevligt tillsammans och vi hjälper varandra. Men inte gifter vi oss för det................ :totaltgalen: Dvs ja till samarbete - nej till euron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

jag vill att det ska vara KRONAN i hela EU istället för euron. Pengarna är ju så FULA och DESIGNEN ÄR PRUTT.

;) Nej fram för de vackra svenska sedlarna :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det tragiskt när folkviljan får säga sitt? Demokrati? Ja, fy...

 

???

 

Jag menar att det var tragiskt att det blev nej, precis som jag skrev. Att du tolkar in det som ett angrepp på nejröstarna får stå för dig. Sverige hade mått bättre av att vara en del av eurozonen, anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut ja! Om det inte framgår av dagens situation med den svenska kronan kommer det nog aldrig göra det, självklart ska vi försäkra oss mot dessa situationer genom att gå med i EMU, inget snack!

 

Jag tror också att det vid förra valet var lite för nytt och ingen fattade riktigt vad det innebar. Nu har folk hunnit vara ute i Europa och resa och använda Euron. Jag tror att väldigt många (inkl. mig själv och många jag känner) börjar inse nyttan och smidigheten med en enad valuta i Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande alldeles för mycket För eller emot EU/Euro. Aldrig hör man en saklig debatt typ "vad kan vi göra av det här" - vi kan ju börja med att gå och rösta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...