Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oläsliga filer i Iphoto


lehnalina

Rekommendera Poster

lehnalina

Hej!

När jag försöker importera bilder till Iphoto får jag ofta ett meddelande som säger att ett x antal filer är oläsliga och inte kan importeras. Detta får jag trots att filerna är JPG och samma format som ett gäng andra filer som jag har lyckats importera. Finns det någon inställning som ändrar det här eller kan jag fixa det på något annat sätt?

 

Här är en bild på problemet: http://img154.imageshack.us/my.php?image=bild1z.jpg

 

Hälsningar

lehnalina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du öppna filerna i Förhandsvisning? Filtillägget hjälper inte om filerna är skadade.

 

PS. Du kan ladda upp bilder direkt i forumet om du vill, då är det lättare att se dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lehnalina
Kan du öppna filerna i Förhandsvisning? Filtillägget hjälper inte om filerna är skadade.

 

PS. Du kan ladda upp bilder direkt i forumet om du vill, då är det lättare att se dem.

 

Yes, det funkar att öppna dem i förhandsvisning konstigt nog. Vad less jag blir :-p

 

Tack, det missade jag :-)

 

EDIT: Har märkt att det enbart gäller bilder som jag har redigerat i Photoshop, men de är ju trots allt inte skadade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Då vet jag varför, dina jpg:ar i Photoshop är CMYK-ade! Då kan de inte importeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lehnalina
Aha! Då vet jag varför, dina jpg:ar i Photoshop är CMYK-ade! Då kan de inte importeras.

 

Gosh :-p Kan jag ändra dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gosh :-p Kan jag ändra dem?

Ja, nu har jag inte Photoshop installerat, men man ändrar "Läge" i dem. Jag kan berätta hur man gör i GraphicConverter, har du det? CMYK behöver du bara ha när de ska tryckas, så bilder lagras bäst som RGB, eftersom de då är anpassade för skärm- och internetvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lehnalina
Ja, nu har jag inte Photoshop installerat, men man ändrar "Läge" i dem. Jag kan berätta hur man gör i GraphicConverter, har du det? CMYK behöver du bara ha när de ska tryckas, så bilder lagras bäst som RGB, eftersom de då är anpassade för skärm- och internetvisning.

Nej, jag har inte det, men jag kan fixa :-) Skickar dig ett privat meddelande när jag är redo, så tar vi det där istället :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte det, men jag kan fixa :-) Skickar dig ett privat meddelande när jag är redo, så tar vi det där istället :-)

Bättre att ta det här ifall någon med samma problem kan lösa det också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lehnalina
Aha! Då vet jag varför, dina jpg:ar i Photoshop är CMYK-ade! Då kan de inte importeras.

Du hade helt rätt! Jag testade att ändra en bild till RGB i Photoshop och voilà, det funkade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lehnalina

Nu har jag installerat GraphicConverter och öppnat en bild. Kan du guida mig nu? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat GraphicConverter och öppnat en bild. Kan du guida mig nu? :-)

Hoppsan, trodde du skulle PM:a mig. :huh::)

 

I alla fall:

 

Rulla ned menyn "Bild". Gå till "Läge" och välj "RGB-färg". Välj "Spara som..." under menyn "Arkiv" och lägg den nya bilden där du vill ha den.

 

Därefter kan du importera i iPhoto.

 

Hoppas jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lehnalina
Hoppsan, trodde du skulle PM:a mig. :huh::)

 

I alla fall:

 

Rulla ned menyn "Bild". Gå till "Läge" och välj "RGB-färg". Välj "Spara som..." under menyn "Arkiv" och lägg den nya bilden där du vill ha den.

 

Därefter kan du importera i iPhoto.

 

Hoppas jag...

Jo, jag tänkte ju det, men det var tydligen bättre om vi tog det på forumet :-)

 

Det funkade! Tack så hemskt mycket för allt. Väldigt snällt av dig att hjälpa till :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, trodde du skulle PM:a mig. :huh::)

Sorry om jag sabbade din kväll :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry om jag sabbade din kväll :whistling:

Men snälla nån! Det här är väl inget ställe för att flörta! :rolleyes: Jag såg inte ditt inlägg, vilket torde framgå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade! Tack så hemskt mycket för allt. Väldigt snällt av dig att hjälpa till :-)

Hmm...vete fan. En del tror att jag hjälpt dig för att flörta. I resent that. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån! Det här är väl inget ställe för att flörta! :rolleyes: Jag såg inte ditt inlägg, vilket torde framgå...

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade ett snarlikt problem med ett par bilder för ett tag sen

 

 

iPhoto ville inte ha dem men de gick bra att öppna i förhandsvisning

 

- jag sparade om dem i förhandsvisning och sen gick det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...vete fan. En del tror att jag hjälpt dig för att flörta. I resent that. :lol:

Haha no way. This is strictly business jue. Hahaha :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån! Det här är väl inget ställe för att flörta! :rolleyes: Jag såg inte ditt inlägg, vilket torde framgå...

Det är alltid trevligt med trevliga människor, som de flesta är här. lehnalina's avatar är ju snygg (det är du?), man kanske skulle byta sin avatar? Någon som vet vad det är?

 

På några audioforum finns det en hel del goa typer.... med stora egon. Har inget med ålder att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...