Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem med Photo to Movie

Katarina Ramström

Recommended Posts

Katarina Ramström

Jag har börjat göra bildspel med hjälp av Photo to Movie (efter att ha tröttnat på iMovie 8) med det strular nästan varje gång vid renderingen (efter att jag klickat på "skapa film") när det är nästan klart - typ efter en och en halv timme. Då kan det stå "A problem accurred while making the movie. Quick time Error (-1309)", eller (-50). Är det någon som vet vad detta betyder och vad det beror på? Av cirka 10 försök är det 2 som har lyckats ... men det är olika bildspel. Det som krisar nu är cirka 20 minuter långt. Jag har försökt rendera det 5 gånger men misslyckats varje gång. Kan det vara för långt? Tacksam för tips om hur jag ska göra! /Katta

Jag har börjat göra bildspel med hjälp av Photo to Movie (efter att ha tröttnat på iMovie 8) med det strular nästan varje gång vid renderingen (efter att jag klickat på "skapa film") när det är nästan klart - typ efter en och en halv timme. Då kan det stå "A problem accurred while making the movie. Quick time Error (-1309)", eller (-50). Är det någon som vet vad detta betyder och vad det beror på? Av cirka 10 försök är det 2 som har lyckats ... men det är olika bildspel. Det som krisar nu är cirka 20 minuter långt. Jag har försökt rendera det 5 gånger men misslyckats varje gång. Kan det vara för långt? Tacksam för tips om hur jag ska göra! /Katta

Det skulle kunna vara ett fel relaterat till lagringsutrymmet. Var sparar du resultatet - på den interna disken eller på någon extern disk? Om det är på den interna, hur mycket ledigt utrymme finns det på den? Om det är på en extern disk, är den formaterad för PC (format FAT32)?

Katarina Ramström

Tack för tipset, men jag tror inte att det beror på lagringsutrymmet, tyvärr. Jag sparar på en extern hårddisk där jag sparar en hel del annat också och det är inga problem. Jag har gott om utrymme på den och även på min interna hårddisk. Den externa är formaterad för Mac ("My Book"). Och det faktum att jag lyckats två, tre gånger talar väl för att lagringsplatsen är ok? Det finns cirka 200 gb kvar. Jag kanske ska pröva att lagra på min interna för att se om det gör någon skillnad, jag testar och återkommer. /Katta

Katarina Ramström

Problemet kvarstår, men med olika felmeddelanden. "Ett internt iDVD-fel uppstod vid det senaste kommandot. Det här är inte en film" respektive "Fel under import. Filen kunde inte importeras: Okänt fel." Jag har försökt att spara på min interna hårddisk eller på den externa, men det gör ingen skillnad. Utrymme finns på båda. Jag har prövat att exportera till iMovieHD direkt och sedan dela till iDVD, men det gick inte heller bra. En gång lyckades det första steget, att exportera till iDVD men sedan misslyckades nästa steg ... jag fattar ingenting! Så himla frustrerande. Jag vore tacksam för fler tips som kan lösa problemet! /Katta

Problemet kvarstår, men med olika felmeddelanden. "Ett internt iDVD-fel uppstod vid det senaste kommandot. Det här är inte en film" respektive "Fel under import. Filen kunde inte importeras: Okänt fel." Jag har försökt att spara på min interna hårddisk eller på den externa, men det gör ingen skillnad. Utrymme finns på båda. Jag har prövat att exportera till iMovieHD direkt och sedan dela till iDVD, men det gick inte heller bra. En gång lyckades det första steget, att exportera till iDVD men sedan misslyckades nästa steg ... jag fattar ingenting! Så himla frustrerande. Jag vore tacksam för fler tips som kan lösa problemet! /Katta

Jag är nästan helt säker på att din externa disk är formaterad i FAT32 och att det är det som är problemet. FAT32 är nämligen ett filsystem som inte klarar av filer större än 4 GB. När PhotoToMovie ska exportera filen går det bra fram till att den blir 4 GB, sen är det stopp. På detta finns olika lösningar. Testa att spara filen på din interna disk och under förutsättning att du har plats på den tror jag att det då kommer att fungera. I så fall måste du formatera om din externa disk för att kunna spara filer större än 4 GB. Se till att säkerhetskopiera allt du har på den och formatera den sen i formatet "Mac OS Extended" med Apples Skivverktyg (säg till om du behöver hjälp).

För att kolla om den externa disken är formaterad som jag tror; högerklicka på disken och välj "Visa info". På fjärde raden står vilket format den är i.

"Ett internt iDVD-fel uppstod vid det senaste kommandot. Det här är inte en film" respektive "Fel under import. Filen kunde inte importeras: Okänt fel."

Men det där är väl inte meddelanden du får när du försöker exportera filmen från PhotoToMovie? :huh:

Katarina Ramström

Jippiii! Nu har jag lyckats! Jag sparade filen på min interna hårddisk (som du föreslog) och då gick det NÄSTAN ända fram men (som jag skrev) så fick jag på slutet (efter lång tids rendering, typ 2,5 timmar, att det var ett internt iDVD-fel och ingen film ... MEN sen hittade jag filen på hårddisken (renderad antog jag), öppnade ett nytt projekt i iDVD och DROG filen till det öppnade iDVD-projektet - och YES det lyckades. Så NU efter en timmes bränning har jag fått min "film". TACK för din hjälp. Dessutom kollade jag nyss det där om FAT32 på den externa hårddisken och så var det ju så klart. Du hade rätt. Nu fixar jag resten i morgon. Godnatt! /Katta

Katarina Ramström

Hur ska jag formatera min externa hårddisk så att den tar filer större än 4 GB? Är det riskabelt? Varför måste jag då säkerhetskopiera allt jag har på den? Hur gör jag det? Ska jag flytta innehållet till min interna hårddisk, hur gör jag då? Mina tekniska kunskaper är ganska bristfälliga, tyvärr. Jag behöver verkligen hjälp med sådant ... /Katta

Apples Skivverktyg kanske kan vara till din hjälp. Välj då HFS+ (Mac OS Extended) som filsystem. Hittar dock inget om att formatera....

Hur ska jag formatera min externa hårddisk så att den tar filer större än 4 GB? Är det riskabelt? Varför måste jag då säkerhetskopiera allt jag har på den? Hur gör jag det? Ska jag flytta innehållet till min interna hårddisk, hur gör jag då? Mina tekniska kunskaper är ganska bristfälliga, tyvärr. Jag behöver verkligen hjälp med sådant ... /Katta

Ta det lugnt med formateringen tills du är helt säker på vad du gör. När du formaterar raderas allt som du har på disken. Alla filer du vill spara måste du alltså tillfälligt kopiera över till någon annan disk. Till själva formateringen använder du sedan programmet Skivverktyg, som ligger i mappen Program >>Verktygsprogram. Starta programmet och markera din externa disk (som måste vara inkopplad och igång) i den vänstra delen av fönstret. Välj fliken "Radera" i den högra halvan av fönstret, välj "Mac OS Extended" som format och döp disken till nåt kul (undvik å,ä,ö i namnet för säkerhets skull). Klicka sedan på radera. Någon minut senare är disken formaterad och du kan kopiera tillbaka allt du hade sparat på en annan disk. Några saker du ska tänka på:

1) Allt du har på disken försvinner vid formatering

2) Om du formaterar i Mac OS Extended kan du inte använda disken med en Windows-dator

3) Du får ett mycket bättre, säkrare och stabilare filsystem än det du hade innan (FAT32).

Inget svårt alltså, bara man kommer ihåg att kopiera allt man vill spara före formateringen.

Katarina Ramström

Tack för all hjälp!! Jag ska nog ta det lite lugnt ... så att inget oväntat inträffar. Jag tänkte annars att jag skulle kunna använda min interna hårddisk som lagringsplats medan jag jobbar med projektet och sedan när jag är klar (efter alla vändor hit och dit) så kan jag väl kopiera över hela projektet till den externa hårddisken. Går inte det bra? Då har jag ju projektet kvar och kan ta ut fler kopior om jag vill, eller hur? Och så raderar jag den från den interna hårddisken (så att jag har kvar mitt utrymme där). Eller har jag tänkt fel? Sen när jag känner mig mogen tar jag itu med formatering och dylikt. /Katta

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...