Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa iPhone billigt inom EU?


HarryLime

Rekommendera Poster

HarryLime

Hej,

Jag tycker iPhone är alldeles för dyr i Sverige, och dessutom vill jag i nuläget ha ett "vanligt" abonnemang utan internet. Abonnemangen är tokdyra här och jag har hört att man kan köpa iPhone relativt billigt via nätet i Italien. Är det någon som vet om detta stämmer och kanske kan tipsa om någon/några tillförlitliga/säkra nätbutiker i Italien, kanske även i något/några andra EU-länder, där iPhone är betydligt billigare än i Sverige och går att köpa utan abonnemang. Tänker vänta till nya iPhonen dyker upp framöver.

 

Tack på förhand

 

// HarryLime

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska köra utan internet så köp första generationen iPhone som kom ut. Den kan du få för 2000:- och uppåt på blocket tillex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple säljer inte olåsta iPhones, de är alltid knutna till ett abonnemang, det är själva affärsidén. Huruvida man i Italien kan låsa upp telefonen under bindningstiden det vet jag inte - men i Norge är det möjligt på grund av norska konsumentlagar. I Norge får man inte sälja telefoner som inte går att låsa upp.

 

Så, om man köper en iPhone i Norge så kan man låsa upp den samma dag - man ringer operatören med abonnemanget och får en fil som installeras i telefonen och låser upp den. Observera att upplåsningen ligger på 2 500 NOK och man måse även betala första månadsavgiften för abonnemanget. Billigaste iPhone i Norge ligger på runt 1 000 NOK (8Gb modellen) med månadsavgift på nästan 400 NOK. (NetCom).

 

Så det är alltså 2500 + 1000 + typ 400 = 3900 NOK = omkring 5 000 svenska kr (beroende på aktuell valutakurs) för en olåst iPhone 8Gb som du kan använda med vilket abonnemang som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HarryLime
Apple säljer inte olåsta iPhones, de är alltid knutna till ett abonnemang, det är själva affärsidén. Huruvida man i Italien kan låsa upp telefonen under bindningstiden det vet jag inte - men i Norge är det möjligt på grund av norska konsumentlagar. I Norge får man inte sälja telefoner som inte går att låsa upp.

 

Så, om man köper en iPhone i Norge så kan man låsa upp den samma dag - man ringer operatören med abonnemanget och får en fil som installeras i telefonen och låser upp den. Observera att upplåsningen ligger på 2 500 NOK och man måse även betala första månadsavgiften för abonnemanget. Billigaste iPhone i Norge ligger på runt 1 000 NOK (8Gb modellen) med månadsavgift på nästan 400 NOK. (NetCom).

 

Så det är alltså 2500 + 1000 + typ 400 = 3900 NOK = omkring 5 000 svenska kr (beroende på aktuell valutakurs) för en olåst iPhone 8Gb som du kan använda med vilket abonnemang som helst.

 

Hej Raphael!

Tack! Ditt förslag verkar ju kanon. Nära är det ju till Norge också, så en tågresa till Oslo eller nån bekant som ändå skall dit kan ju löna sig. Men att låsa upp telefonen gör man väl billigare här i Sverige, om än inte "lagligt", hos någon av alla dessa firmor som erbjuder upplåsta mobiltelefoner?

 

hälsar

 

HarryLime

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tok_Pelle

är det ingen bindningstid på abb om man köper i norge?

så även om man får en olåst iphone för dom pengarna så

är man fast med en månadskostnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steffo128

Hej!

 

I flera länder kan du köpa en iPhone utan något abonnemang eller bindningstid överhuvudtagat. Jag köpte min i Italien och använder den nu med mitt vanliga abonnemang + 1Gb data/mån här på Irland. Den var inte billig men jag kan byta sim som jag vill, jag har ingen bindningstid etc.

 

I Italien köper du dem hos Tim, jag tror även Frankrike + ytterligare ett par länder tvingar operatörer att sälja telefonen också utan abonnemang.

 

MVH / Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fråga till dig harrylime. Varför lägga 5000:- på en telefon som du inte ens ska utnjytta det bästa med? Internet. Som jag skrev köp en iPhone på blocket, allstå första generationen. Skillnaden är att den är snyggare än den du funderer lägga 5000:- på, den har inte 3G (men det spelar ingenroll för dig ju). Den kan du får upplåst och färdig att använda för 2000:- och uppåt.

 

Det kommer garanterat nya modeller om 1-2 månader, som är roligare än den som du ska slänga 5000:- på. Känns mer logiskt att sitta med en billigare då, och sen köpa nya modellen som kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StevenHyde

iPhone utan internet är trist

 

Bytte från första generationen iPhone till en iPhone 3g i veckan, vad mycket roligare det är att använda denna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Bara en fråga till dig harrylime. Varför lägga 5000:- på en telefon som du inte ens ska utnjytta det bästa med? Internet. Som jag skrev köp en iPhone på blocket, allstå första generationen. Skillnaden är att den är snyggare än den du funderer lägga 5000:- på, den har inte 3G (men det spelar ingenroll för dig ju). Den kan du får upplåst och färdig att använda för 2000:- och uppåt.

 

Det kommer garanterat nya modeller om 1-2 månader, som är roligare än den som du ska slänga 5000:- på. Känns mer logiskt att sitta med en billigare då, och sen köpa nya modellen som kommer.

 

Det är en bra fråga du ställer, Tonårsjesus, men jag begär inte att du skall förstå mitt svar, speciellt inte med tanke på ditt alias "Tonårsjesus". Saken är den att jag sedan många år använt Macintosh-datorer, jag älskar MacOS och har svårt att tänka mig att använda Microsofts operativ Windows. Det är så invecklat, krångligt och tråkigt. Windows alltså!

 

Saken är den att jag inte känner behovet av att ständigt vara uppkopplad på nätet var jag än är. Jag kan mycket väl tänka mig att utnyttja iPhones internetmöjligheter på ställen där det finns ett tillgängligt trådlös internetuppkoppling (WIFI). Men jag vill inte betala ett antal (ganska många) hundralappar per månad i abonnemangsavgift bara för att kunna använda mig av faciliteten att ständigt vara uppkopplad på nätet. Det jag är ute efter är kombinationen av MacOS, en mobiltelefon med lättanvänt gränssnitt och en mycket bra mp3-spelare samt internetmöjligheten och en massa roliga och användbara tilläggsprogram. Kanske kommer det också en radio i kommande version, vem vet (men knappast troligt, eftersom Apple inte försett någon av sina prylar med inbyggd radio hitills). Dessutom vill jag ha en iPhone med minst 32 MB minne för all min musik mm. Förstår du nu poängen varför jag vill köpa senaste versionen av iPhone, när den kommer framöver? Och hur vet du att den kommer att kosta 5.000 kr? Det där med att den första generationens iPhone är snyggare än den nuvarande är snyggare är en smaksak. Liksom baken är smaken delad…

 

Allt gott

 

//HarryLime

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia säljer ju iPhones med simkort. Skit i att ladda simkortet och sätt in ditt eget valfria med ditt eget abonnemang. Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag bara säga en sak (till Penna_ha): Visst, men Telias iPhones är ju låsta till deras nät, så det kommer nog inte att fungera.

 

Du kan köpa iPhone 3G upplåst (notera, jag säger inte billigt) i Italien, Belgien, Luxemburg och Frankrike.

Vad gäller Italien och Belgien är det bara fritt fram och köpa, dock har jag hört att i Belgien kan de vara lite motvilliga om du inte verkar belgisk :) eller vill köpa utan abonnemang. Vad det gäller Frankrike, så kostar det en summa (kommer inte ihåg) att låsa upp iPhonen (i alla fall hos Orange, de andra operatörerna vet jag inte), som i Norge. I luxemburg är de upplåsta och säljs hos flera operatörer, men man måste binda sig till ett kontrakt, så jag vet inte om det är något alternativ.

 

Några länkar (på olika språk):

 

http://www.apple.com/fr/iphone/buy/

 

http://iphone3g.mobistar.be/en/index.cfm

 

http://www.tim.it/consumer/c365/i70113/livello2standard.do#

 

http://iphone.vodafone.it/#slideshowapps?t...ne_applicazioni

 

http://iphone3g.vox.lu/en/index.cfm

 

http://iphone.luxgsm.lu/index.php?page=hom...amp;the_lang=EN

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ronnynilsson
Telia säljer ju iPhones med simkort. Skit i att ladda simkortet och sätt in ditt eget valfria med ditt eget abonnemang. Klart.

 

Hrrmm.... Aldrig hört talas om att alla Telia iPhones är låsta till just Telia? Även om du köper enklast möjliga abonnemang eller med Telias kontantkort så finns det bindningstid och upplåsningsavgift. Verkligheten är lite knepigare än så som du utmålar den. Tyvärr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bra fråga du ställer, Tonårsjesus, men jag begär inte att du skall förstå mitt svar, speciellt inte med tanke på ditt alias "Tonårsjesus".

 

 

Är du helt djävla dum i huvudet?

Vad har någons nick med saken att göra?

 

Du är ju helt blåst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt djävla dum i huvudet?

Vad har någons nick med saken att göra?

 

Du är ju helt blåst!

 

ola_h,

Det finns ett ordspråk: "Det Per säger om Pål säger mer om Per än om Pål". Begrunda det! Din kommentar i detta fall säger väl allt. Egentligen är ett inlägg med sådana ord du använder inte värt att kommentera, men jag kunde inte motstå. Du tycks totalt ha missförstått det jag skrev till "Tonårsjesus".

 

// HarryLime

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ola_h,

Det finns ett ordspråk: "Det Per säger om Pål säger mer om Per än om Pål". Begrunda det! Din kommentar i detta fall säger väl allt. Egentligen är ett inlägg med sådana ord du använder inte värt att kommentera, men jag kunde inte motstå. Du tycks totalt ha missförstått det jag skrev till "Tonårsjesus".

 

// HarryLime

 

Ändå kommenterar du! :)

 

Ja, blåst var ordet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt djävla dum i huvudet?

Vad har någons nick med saken att göra?

 

Du är ju helt blåst!

Men tagga ner lite kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tagga ner lite kanske?

 

Håller med "johnalder": Visst skall det taggas ner. Det var ju inte denna typ av konversationer som min fråga och sedan mitt svar utgick ifrån.

 

Bästa hälsningar

 

HarryLime

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever det som att de flesta funktioner i min iPhone på ett eller annat sätt är knutna till internet, så tycker jag det känns som ett väldigt slöseri att köpa en utan den möjligheten. Du bör fråga dig varför du egentligen vill ha en iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vil bare gjöre uppmerksom på at for å få kjöpt en Iphone i Norge så må du ha inkomst i Norge.

Henger ihop med abonemang....

Ikke verre enn at du får en norsk venn til å kjöpe den til deg.

 

Jeg var hjemme (Norge) i desember i fjor. En kompis kunne kjöpe Iphone til meg. 5000 SEK minns jeg det kom

på för en 16gb. Og det var i Desember i fjor!

 

Men jeg anbefaler å vente en månad. Se hva som hender med tanke på den nye Iphonen.

Konsumentloven i Norge forsvinner ikke :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag upplever det som att de flesta funktioner i min iPhone på ett eller annat sätt är knutna till internet, så tycker jag det känns som ett väldigt slöseri att köpa en utan den möjligheten. Du bör fråga dig varför du egentligen vill ha en iPhone?

 

Hej!

Snygg avatar! Men som sagt: Din sista fråga om varför jag "egentligen vill ha en iPhone?" har jag ju redan svarat på i tidigare inlägg.

 

// HarryLime :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vil bare gjöre uppmerksom på at for å få kjöpt en Iphone i Norge så må du ha inkomst i Norge.

Henger ihop med abonemang....

Ikke verre enn at du får en norsk venn til å kjöpe den til deg.

 

Jeg var hjemme (Norge) i desember i fjor. En kompis kunne kjöpe Iphone til meg. 5000 SEK minns jeg det kom

på för en 16gb. Og det var i Desember i fjor!

 

Men jeg anbefaler å vente en månad. Se hva som hender med tanke på den nye Iphonen.

Konsumentloven i Norge forsvinner ikke :)

 

Bra!

Precis vad jag kommit fram till genom egna efterforskningar. Det blir alltså inte billigare att köpa sin iPhone i Norge, som någon tidigare uppgett. Dessutom har jag varit i en Teliabutik idag, och om jag fattade personalen rätt, så kan man köpa en ej operatörslåst iPhone av Telia. Någon annan som fått samma uppgift?

 

Hälsningar

 

// HarryLime :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra!

Precis vad jag kommit fram till genom egna efterforskningar. Det blir alltså inte billigare att köpa sin iPhone i Norge, som någon tidigare uppgett. Dessutom har jag varit i en Teliabutik idag, och om jag fattade personalen rätt, så kan man köpa en ej operatörslåst iPhone av Telia. Någon annan som fått samma uppgift?

 

Hälsningar

 

// HarryLime :rolleyes:

 

Nix, du kan köpa utan bindningstid (typ kontantkort) men den är fortfarande låst i 12 månader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...