Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini till tjocktv.


vision

Rekommendera Poster

läste mig till här någonstans att mac mini's inte är kompatibla med tjocktvs är det verkligen så illa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appleteam

Nej, det stämmer verkligen inte. Har du en Mac mini som är versionerna innan den senaste så löser man det lätt med Apples DVI-S-Video/RCA adapter

 

http://store.apple.com/se/product/M9267G/A?mco=NDY5Nzk4MA

 

har du den nyaste mac mini löser du det med en Mini-DVI till S-Video/RCA adapter

 

http://store.apple.com/se/product/M9319G/A?mco=NDcwMjA5OQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skönt att höra, tjötigt att köpa ny tv bara för att få det att funka.... men det är väl dax snart när led tv blir lite billigare kanske.

 

edit:sett att dom flesta har 2gb minne på sina mini's anses det som ett minimikrav för att klara av att köra full hd eller är det bara ett sammanträffande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2GB är vad du behöver ha minst för att systemet ska kännas rappt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer verkligen inte. Har du en Mac mini som är versionerna innan den senaste så löser man det lätt med Apples DVI-S-Video/RCA adapter

 

http://store.apple.com/se/product/M9267G/A?mco=NDY5Nzk4MA

 

har du den nyaste mac mini löser du det med en Mini-DVI till S-Video/RCA adapter

 

http://store.apple.com/se/product/M9319G/A?mco=NDcwMjA5OQ

Jag har hört att mini-DVI-utgången på mini 2009 inte sänder ut någon analog signal längre. För att få ut analog signal måste man gå via MDP-utgången. Kan någon bekräfta detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

MDP-utången har aldrig sänt ut old-school-videosignaler så ifall det fungerar så är det via mini-dvi-utgången.

 

Men som du skriver - jag har inte synat någon bekräftelse på att så är fallet. Det som talar emot att det skulle fungera med den gamla video/s-video-adaptern är att Apple inte någonstans listar att det fungerar. De nämner endast vga via tillvalsadapater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MDP-utången har aldrig sänt ut old-school-videosignaler så ifall det fungerar så är det via mini-dvi-utgången.

 

Men som du skriver - jag har inte synat någon bekräftelse på att så är fallet.

Tyckte att det verkade konstigt, men när ryktet börjar gå så blir man ju fundersam..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dysfunctional

Hej! Ville dela med mig av mina erfarenheter i ämnet.

 

Det verkar stämma som ryktet säger, att det inte går att koppla mac mini till tjock-tv.

Detta verkar dock apple glömt meddela både återförsäljare och sin egna support.

 

Jag köpte nyligen en mac mini, senaste modellen. Eftersom jag har en VGA-skärm (ej DVI) köpte jag en mini-DVI -> VGA adapter och kopplade på så sätt in min skärm.

 

Min förhoppning hade varit att, genom en mini displayport -> kompositvideo-adapter samtidigt koppla en tjock-tv till mini'n. Detta kan jag, efter att jag testat, bekräftat att det är omöjligt, tv'n får ingen signal. Detta var jag delvis inställd på, eftersom vissa åf sagt att det är möjligt, andra inte. Ren chansning, mao :). Men

eftersom adaptern finns i apples sortiment ville jag ändå testa.

 

En tredjeparts VGA -> kompositvideo-adapter ser jag inte som något vidare alternativ, enligt vad de flesta säger ska bilden bli riktigt kass och det tillkommer lite extra kablar och boxar... Sånt som man redan har nog av runt datorn :)

 

Kan någon som testat bekräfta att det verkligen funkar med adaptern som "Appleteam" föreslår - http://store.apple.com/se/product/M9319G/A?mco=NDcwMjA5OQ ?? Själv är jag tveksam då jag har läst flera rapporter om

att det inte fungerar, som "Scratchen" skriver, mac mini sänder inte ut någon analog signal längre, varken via mini-dvi eller mdp utgången.

 

Om så är fallet tycker jag det är tråkigt, även om jag förstår att utveckligen går framåt och tjock-tv inte är så jättehett längre :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyligen en mac mini, senaste modellen. Eftersom jag har en VGA-skärm (ej DVI) köpte jag en mini-DVI -> VGA adapter och kopplade på så sätt in min skärm.

Och det fungerade eller? VGA är ju analogt, så då verkar det ju finnas analog signal ur mini-DVI-porten ändå i så fall. Konstigt att det inte funkar till tjock-tvn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dysfunctional
Och det fungerade eller? VGA är ju analogt, så då verkar det ju finnas analog signal ur mini-DVI-porten ändå i så fall. Konstigt att det inte funkar till tjock-tvn...

 

Där sade du något. Ja, det fungerar.

 

Jag har som sagt inte testat mini-dvi -> kompositvideo, bara mdp -> kompositvideo (vilket inte fungerade).

 

Då lutar det nog att "Appleteam" här på forumet har rätt, och "Thomas Ytterberg" är inne på samma spår... Men då jag har läst lite blandade rapporter om detta vill jag gärna veta från någon som testat, om det fungerar eller inte. :). Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där sade du något. Ja, det fungerar.

 

Jag har som sagt inte testat mini-dvi -> kompositvideo, bara mdp -> kompositvideo (vilket inte fungerade).

 

Då lutar det nog att "Appleteam" här på forumet har rätt, och "Thomas Ytterberg" är inne på samma spår... Men då jag har läst lite blandade rapporter om detta vill jag gärna veta från någon som testat, om det fungerar eller inte. :) . Någon?

 

 

Finns det folk med tjocktv fortfarande? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena allihopa!!!

 

Litet inlägg, hittade via denna länk http://store.apple.com/sg/reviews/M9319G/A

 

Läs följande review: I just bought a mini and was told this would work to connect my TV. I also got a mini display port to VGA adapter so I could use a monitor.

The Mini sees the VGA fine, but nothing on the TV.

I'll be trying a VGA to svideo analog converter (not just an adapter).

 

I'll be taking this back to the store for a refund. I'm hoping this post will lead to Apple getting some info to the stores.

 

I'm disappointed that Apple has dropped the analog signal from DVI in the 2009 Mini. Lots of people still have S-Video and do not care to buy $500 TV that's smaller then the one they paid $200 for 5 years ago. Failing that, Apple should be selling a solution for connecting the 2009 Mini to a standard definition TV even if it's 3rd party.

 

Not angry, just trying to get definite information out there.

FWIW, the rating is because the information should be there

 

Så jag hade nämligen fel! Mac Mini 2009 samt Macbook (vit) 2009 med geforcegrafik funkar inte (som fortfarande har Mini-DVI port) Den sänder inte ut signal via S-vhs och komposit. Ingen info om det någonstans.

 

Ledsen att jag "lurade" dig "Vision". Men nu vet vi. Platt-TV!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Något som har löst detta problem? Har precis köpt en ny mac mini och har ingen lust att köpa en platt-tv för tillfället..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...