Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMac G5 som har lagt av helt.

Jakob Wilhelmsson

Recommended Posts

Jakob Wilhelmsson

Hej!

Jag har en iMac G5, 2.0ghz, 20", modellen innan iSight.

Igår när jag satt och surfade hängde sig plötsligt datorn helt och hållet (all reklam och annat rörligt stannade och muspekaren frös, datorn reagerade inte på knapptryck på tangentbord eller mus). Samtidigt gick fläktarna upp på maxvarv. Efter ett par minuter stängde jag av datorn med knappen.

När jag startade om datorn stannade den på den vita skärmen med äpplet på och efter några minuter gick fläktarna återigen upp på max. Jag stängde av med knappen igen, tog isär datorn och kollade alla synliga komponenter men upptäckte inga synliga skador. Ingenting luktar konstigt heller. Tredje startförsöket resulterade i att datorn startade helt som den skulle, men efter ca 2 minuter utan att jag rört en knapp hängde sig hela datorn igen och fläktarna gick upp på max.

Sedan dess händer följande när jag försöker starta min dator: Jag hör det vanliga ljudet från dvd-spelaren när datorn startas, men i övrigt händer ingenting på ungefär en minut, inte ens startljudet. Efter ca en minut går fläktarna upp på maxvarv men ingenting annat händer.

Detta har jag provat:

1. Starta med Leopardskivan isatt: Ingen skillnad.

2. Starta med Leopardskivan isatt och "C"-tangenten nertryckt: Ingen skillnad.

3. Starta och hålla ner "cmd", "alt", "P" och "R": Ingen skillnad.

Vad tror ni? Måste jag lämna in min ögonsten på service? Den har fungerat närmast felfritt i tre år innan detta.

Stereotypen

Kondensatorerna i grafikkretsarna med mera behöver bytas, dvs trasigt logickort.

Att laga kostar nog 5000 + moms.

Bara ett förslag behöver inte vara det.

Skruva isär och kolla in kondensatorerna.

Svarta och finns nog 26-28 st.

Har någon/några svullnat på toppen eller börjat läcka så har du svaret redan.

Troligen är det kondensatorerna, även om det felet brukar komma mer "smygande" med diverse konstiga beteenden...

Kolla http://jimwarholic.com/2008/07/how-to-repa...ple-imac-g5.php

Håller själv på med ett projekt att laga en G5 med "svullna" kondensatorer, men det är inget för den med tummen mitt i handen, man bör nog ha rejält med erfarenhet av lödning et.c. för att ens försöka...

Jakob Wilhelmsson

Tack för snabba svar.

Jag såg inga konstigheter när jag tog isär tatorn i morse. Däremot visste jag inte heller vad det var jag letade efter. Ska kolla detta när jag kommer hem senare ikväll. I länken från ErOg fanns flera bra bilder, så nu vet jag vad det är jag letar efter. Bra att veta innan jag ev. lämnar in den på service. Får dock fundera på om det är värt 5000:- + moms för en så gammal dator.

Jakob Wilhelmsson

Nu har jag kollat kondensatorerna mer noggrant. Ingen av dessa är skadade på något sätt vad jag kan se.

Kan det vara något annat fel som jag klarar att åtgärda på egen hand? Annars återstår nog att lämna in den på service trots allt.

Pocahontas

Det kan vara svårt för ett "otränat" öga att se om kondensatorerna är kass.

post-113-1241977641.jpg

post-113-1241977659_thumb.jpeg

Om du googlar på: Kondensatorer på iMac,

så finner du mer information om detta "bekymmer"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...