Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Telenor mobilt - hittar "fel" port?

Isabel

Recommended Posts

I mars-08 skaffade jag mig mobilt bredband från telenor.

Jag installerade det på min egen MacBook (operativsystem Leopard)

samt på min pojkväns PowerBook G4 (operativsystem Tiger).

Vi ha varit bortresta sedan januari och skall nu börja använda modemet igen. På min macbook fungerar det näst intill klanderfritt.

På Powerbooken kan den inte koppla upp pga nätverksintställningarna.

Jag går in i nätverksinställningarna och upptäcker 3 st portar som tillhör modemet:

GTM HSDPA DIAG

GTM HSDPA APP

GTM HSDPA CONTROL

Enligt bruksanvisningen, samt i min MacBook, skall den sistnämnda (dvs control) inte finnas, istället skall porten heta

GTM HSDPA MODEM.

Jag misstänker att detta är felet?

På telenorsupporten kan dem som vanligt nada när man ringer. Det slutgiltiga svar tekniksupporten kunde ge mig var jag inte kunde koppla upp pga AIRPORT var påslagen........... Har dem över huvudtaget hört min frågeställning?!

nån som vet vad jag ska ta mig till?

På min frus macbook med mobilt bredband ifrån telefon så kan man inte vara ansluten trådlöst via airport samtidigt som man är uppkopplad. Dock så kopplar den ner airport automatiskt vid anslutning med modemet.

Kör med tre själv och där fungerar det utan problem dock är det inte samma märke på modemet.

• 1 month later...

Hej ,

Jag har EXAKT samma problem. 3 portar med control istället för modem. Supporten kunde noll som sagt . Väldigt underligt då flera verka ha detta problem. Om nån vet något så är jag tacksam för svar .

Hej ,

Jag har EXAKT samma problem. 3 portar med control istället för modem. Supporten kunde noll som sagt . Väldigt underligt då flera verka ha detta problem. Om nån vet något så är jag tacksam för svar .

Hittade ingen edit knapp så citerar mig själv. På telenor.se har dom 2 olika installationer. Den som följde med när man fick modemet samt en till. Jag avinstallera det man fick med och testade den andra . Det funkade utmärkt för mig , först efter att jag tagit bort telias mobila internet som jag hade kvar på datorn. Kanske kan va till hjälp för någon. :)

Tjenare, jag har ett liknande problem som jag inte får löst. Jag köpte häromdagen ett mobilt bredband från telenor och det har jag ännu inte fått att fungera. Jag installerade det program som låg i usb modemet men det går inte att koppla upp sig mot internet ändå. Jag har även testat att ladda ner sony ericssons program som skulle fungera men det gör det ej.

Jag testade en kompis tele2 och det fungerade direkt. Detta gör mig fruktansvärt irriterad! Någon som vet om det är några inställningar i datorn som påverkar eller hur det fungerar? Har ett sony ericsson md400 modem och blåtand samt airport är avslaget.

Mvh

Daniel

• 3 months later...
I mars-08 skaffade jag mig mobilt bredband från telenor.

Jag installerade det på min egen MacBook (operativsystem Leopard)

samt på min pojkväns PowerBook G4 (operativsystem Tiger).

Vi ha varit bortresta sedan januari och skall nu börja använda modemet igen. På min macbook fungerar det näst intill klanderfritt.

På Powerbooken kan den inte koppla upp pga nätverksintställningarna.

Jag går in i nätverksinställningarna och upptäcker 3 st portar som tillhör modemet:

GTM HSDPA DIAG

GTM HSDPA APP

GTM HSDPA CONTROL

Enligt bruksanvisningen, samt i min MacBook, skall den sistnämnda (dvs control) inte finnas, istället skall porten heta

GTM HSDPA MODEM.

Jag misstänker att detta är felet?

På telenorsupporten kan dem som vanligt nada när man ringer. Det slutgiltiga svar tekniksupporten kunde ge mig var jag inte kunde koppla upp pga AIRPORT var påslagen........... Har dem över huvudtaget hört min frågeställning?!

nån som vet vad jag ska ta mig till?

Jag har samma problem som dig. Hittar du någon lösning så får du jätte gärna säga till.

Det börjar bli väldigt frustrerande nu.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...