Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

kan ej styra en gammal dator..


Issa-K

Rekommendera Poster

hej hej.. min kompis lämnade sin gamla Power mac G3 blådåren för kanske minst 5 år sedan när han flyttade till England. igår blev jag nyfiken och tog fram den från källaren där den har legat och dammat. sedan när ja försöka koppla in en mus och ett tangentbord så märker jag att det är för alldeles för gammal än dagens bruk... kan varken koppla in en mus eller tangentbord.. verkar vara ett gammalt ingång.. någon som vet om det finns en adepter eller nått så ja kan få styr över datorn...??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med blådåre menar den blåvita, se bild nedan, så har den både USB och ADB. USB-tangentbord borde du hitta. Tidigare PM G3 har dock bara ADB, och då behöver du en adapter som kallas iMate, eller att du hittar ett gammalt ADB-tangentbord.

 

post-28798-1241742007_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa vet, hittar bara en mus hemma med USB så för att skriva med den måste ja sitta och kopiera :P haha hade tråkigt idag drf.. nää men de var just en adapter ja satt o tänkte på mest.. fast den där imate:en är ju precis likadan som ADB fast från USB så den finns bara för att täcka en USB port alltså.. jag menade en adapter som är från ADB till de vanliga..(om du förstår)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa vet, hittar bara en mus hemma med USB så för att skriva med den måste ja sitta och kopiera :P haha hade tråkigt idag drf.. nää men de var just en adapter ja satt o tänkte på mest.. fast den där imate:en är ju precis likadan som ADB fast från USB så den finns bara för att täcka en USB port alltså.. jag menade en adapter som är från ADB till de vanliga..(om du förstår)

Ursäkta, jag tänker bakvänt i nattmössan. :stjarnsmall: iMate löser inte ditt problem. Den gör ju tvärtom. Någon antiMate känner jag dock inte till. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB är den modernaste tangentbords och mus anslutningen som framtagits hittils,

Väldigt lätt att få tag på både möss och tangentbord.

 

USB kom någongång i slutet på 90 talet, jag antar om du enbart har PS/2 tgb/mus hemma, detta är ett äldre gränssnitt som apple aldrig använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...