Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wearables - nu får alla tycka till!


macjoey

Rekommendera Poster

För dom som inte vet vad wearables är, så ska jag beskriva lite kort för er:

 

Wearables är en del i interaktionsdesign som består av teknik som man kan bära i form av kläder, smycken el. liknande.

Det kan vara allt ifrån tröjor som håller kroppen i rätt temperatur till skor som för statistik över dina steg under en vecka.

 

Se mera här:

 

Talk2myshirt

 

 

Nu kommer jag till den riktiga anledningen av tråden.

Jag och en klasskamrat håller just nu på med vårat slutarbete och har kommit på ett koncept som vi känner är en bra grund till en slutgiltig produkt.

Konceptet kretsar omkring växterna i ens hem, och att man ska kunna ta bättre hand om dom.

 

Konceptet består av en t-shirt som har ett blommönster och en liten pinne i vasen (typ som dr.frog) som mäter torrheten.

När blomman blir torr så reflekteras det på t-shirten som blir fulare och fulare desto mindre vatten blomman har fått under en viss tid!

 

Så vad tror ni? Bara en idé än så länge dock, ville bara se vad andra tycker om det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är nog på rätt spår men.... man har inte på sig samma T-shirt jämt om man har flera blommor -Oh jag måste ta på mig T-shirten för att se hur blommorna mår :P . Ett armband eller kanske ett hängsmycke vore nog enklare.

Eller kanske en vattenkanna som ändrar färg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

En t-shirt eller tröja som när man är normalt kroppsvarm signalerar texten "Hej!". På krogen om damen/herren som personen språkar med förefaller intressant så höjs pulsen då signalerar t-shirten "Jag är intresserad", sen vidare högre puls "Jag är vrålk@t som en orangutang", och sist när pulsen ligger på hjärtinfarktnivå texten "Hem till dig eller mig"?

 

Sen kan man om det går att fixa så tröjorna snackar istället direkt med varandra så slipper man alla klyschor och så kan man dricka biran istället och när tröjorna väl bestämt sig för en perfekt träff så ser man ju det och det är bara att gå hem till den som nu tröjorna kommit överens om. Vad mycket skitsnack nu Sverige skulle slippa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé tycker jag, men jag är nog inne på samma spår som nabben... nåt som man har på sig varje dag...

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är nog på rätt spår men.... man har inte på sig samma T-shirt jämt om man har flera blommor -Oh jag måste ta på mig T-shirten för att se hur blommorna mår :P . Ett armband eller kanske ett hängsmycke vore nog enklare.

Eller kanske en vattenkanna som ändrar färg

 

 

Hehe jo kan bli lite jobbigt att ha 10 svindyra tröjor bara för att kunna veta om man ska vattna eller ej.

 

Nä jag hade mer tänkt att det skulle vara intriktat till studenter som behöver en lite "push" för att bli uppmuntrade nog att skaffa en blomma eller en växt. Blir ju desto roligare om man får en finare tröja när man vattnar blomman :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En t-shirt eller tröja som när man är normalt kroppsvarm signalerar texten "Hej!". På krogen om damen/herren som personen språkar med förefaller intressant så höjs pulsen då signalerar t-shirten "Jag är intresserad", sen vidare högre puls "Jag är vrålk@t som en orangutang", och sist när pulsen ligger på hjärtinfarktnivå texten "Hem till dig eller mig"?

 

Sen kan man om det går att fixa så tröjorna snackar istället direkt med varandra så slipper man alla klyschor och så kan man dricka biran istället och när tröjorna väl bestämt sig för en perfekt träff så ser man ju det och det är bara att gå hem till den som nu tröjorna kommit överens om. Vad mycket skitsnack nu Sverige skulle slippa!

 

Det roliga är att sån teknik finns nog redan, men det handlar bara om man vill punga ut med x antal tusenlappar för en sån tröja. Och sen ska man ju träffa någon som har en likadan också helst.

Nä då är nog gamla hederliga raggningssätt att föredra, även om jag aldrig har modet till det ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jo kan bli lite jobbigt att ha 10 svindyra tröjor bara för att kunna veta om man ska vattna eller ej.

 

Nä jag hade mer tänkt att det skulle vara intriktat till studenter som behöver en lite "push" för att bli uppmuntrade nog att skaffa en blomma eller en växt. Blir ju desto roligare om man får en finare tröja när man vattnar blomman :ThumbsUp:

 

-Tvättar inte studenter sina tröjor? -Ska du väcka studenter får det nog kombineras med flyglarm! :D

-Idén är i grunden bra men du/ni behöver tänka en sväng till. Nu tänker ni utifrån teknologens behov -Vad går att göra? Ni behöver tänka: -Vad behöver göras som marknaden behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Tvättar inte studenter sina tröjor? -Ska du väcka studenter får det nog kombineras med flyglarm! :D

-Idén är i grunden bra men du/ni behöver tänka en sväng till. Nu tänker ni utifrån teknologens behov -Vad går att göra? Ni behöver tänka: -Vad behöver göras som marknaden behöver?

 

Haha, eftersom jag själv är student så kan jag intyga att ett flyglarm skulle behövas! Om inte mer..

 

Det är sant. Men tror du inte att det är just detta som behövs då? Eftersom studenter (oftast) inte pallar skaffa växter eller blommor bara för att dom inte kommer ihåg att vattna. Om dom nu skulle skaffa en sådan här accessoar så skulle dom kanske tycka det var roligare att ha växter eftersom det inte bara handlar om växten längre, utan dom får en fin tröja som dom kan se frodas också! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå´t i den här stilen:

post-13062-1241700347_thumb.jpg :D

 

:D Exakt!

 

Därför behöver dom en liten spark i rumpan (inklusive mig)

 

Jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa den här tröjan, fast vid närmare eftertanke så kanske det skulle varit skönare att ha något sorts armband eller liknande. Men då måste det vara riktigt snyggt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett par sådana här hemma som fortfarande håller på med julstädningen. :D

..alltså julstädningen 2001 vill säga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

En öl-tröja då? Ju fler öl desto högre stiger en skala på bröstet så när det är dags att gå hem innan medvetslöshet eller annat elände inträder så stryper tröjan om halsen så man inte kan dricka något mer? Det vore väl nåt för studenter? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En öl-tröja då? Ju fler öl desto högre stiger en skala på bröstet så när det är dags att gå hem innan medvetslöshet eller annat elände inträder så stryper tröjan om halsen så man inte kan dricka något mer? Det vore väl nåt för studenter? :)

 

Ja det skulle faktiskt va nått. Det skulle ju hjälpa ekonomin ganska mycket, men tror du inte det skulle sluta värre än en vanlig fylla eftersom man bokstavligen blir strypt? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan göra. :D

Men man får va noga att sluta med marginal. :)

Jobbigt bara om man precis beställt in en ny bira och tröjan säger ifrån. Fast då kan man iofs utnyttja den till att fiska upp nån snygg brud på stället, fasen asså. Den tröjan kanske skulle va nått att satsa på :)

 

Fast ett annat plagg som skulle göra stor skillnad är ju helkroppstrumpa som håller förinställd temperatur!

Tänk vad gött o alltid ha rätt temperatur. Och sen på sommaren så kyler den ner en istället :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Jag skulle kunna betala en hel del faktiskt för en undertröja som svalkar på sommaren, vore grejt i bilen. Å så likadana kalsonger. Den kan ju ta ström från sätet när man sätter sig.

 

Sen kan ni ju skissa på en sån där kostym som gör bäraren till karatemästare, den där filmen jag glömt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Skjorta som larmar om ens aktier har köpläge eller säljläge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Skjorta som larmar om ens aktier har köpläge eller säljläge!

 

Snacka om slappa dagar om man är börsmäklare isåfall :D

 

Förresten lite OT men:

Är det sant att det är på så pass blodigt allvar att man tar det jobbet på egen risk?

Jag tänker på skador, slag på käften och dylikt som det är i filmer hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar dessa två:

 

En t-shirt som upptäcker Wi-FI-nätverk.

http://www.thinkgeek.com/tshirts-apparel/interactive/991e/

 

Ett trumset på din t-shirt

http://www.thinkgeek.com/tshirts-apparel/u...x/generic/ac0b/

 

Ja trumset-tröjan skulle jag gärna köpa, och dom var ju inte så farligt dyra ändå..

 

Diggar slutet av beskrivningen av wifi-tröjan:

 

"Finally you can get the attention you deserve as others bow to you as their reverential wi-fi god, while geeky chicks swoon at your presence. You can thank us later. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

En babel-t-shirt! Hundra vanliga meningar på engelska tryckt på ärmarna och så en switch vilket språk den ska översätta till och så på varje tryck talar tröjan högt på valt språk, perfa på resan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En babel-t-shirt! Hundra vanliga meningar på engelska tryckt på ärmarna och så en switch vilket språk den ska översätta till och så på varje tryck talar tröjan högt på valt språk, perfa på resan!

 

DET vore nåt väldigt smidigt du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En babel-t-shirt! Hundra vanliga meningar på engelska tryckt på ärmarna och så en switch vilket språk den ska översätta till och så på varje tryck talar tröjan högt på valt språk, perfa på resan!

 

-Det enda knökiga med sånt är som med reseparlören: Det är inte säkert de svarar som det står i parlören även om du frågar rätt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på det... Då får man be vederbörande att ta på sig en liknande tröja. Eller så på vänster tutte har man en ja-knapp och på höger en nej-knapp (eller tvärtom) så får den man frågar bara trycka på rätt knapp så får man ju svaret! Alternativt en ritruta där de kan rita in vägen till ejfeltornet så memorerar tröjan vägen och talar sen om hur man ska gå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på det... Då får man be vederbörande att ta på sig en liknande tröja. Eller så på vänster tutte har man en ja-knapp och på höger en nej-knapp (eller tvärtom) så får den man frågar bara trycka på rätt knapp så får man ju svaret! Alternativt en ritruta där de kan rita in vägen till ejfeltornet så memorerar tröjan vägen och talar sen om hur man ska gå!

 

Där har du något! En T-shirt med inbyggd navigator! Man knappar in vägen från parkeringen till Eifeltornet på sin bilnavigator och sedan vidarebefodras det till tröjan: Sväng vänster.. gå 500 meter rakt fram..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...