Jump to content
Just nu i M3-nätverket

OpenOffice Calc

Rookie_rebecka

Recommended Posts

Rookie_rebecka

Håller på att göra en tabell och vill kunna dela upp en kolumn i flera "sub-kolumner" i vissa delar av dokumentet. Någon som vet hur man gör?

Jag tror inte att det går att dela en cell, rad eller kolumn. I ett kalkylblad måste nämligen varje cell ha ett specifikt namn (första cellen är ju A1). Om man delade den cellen skulle det bli A1a, A1b, A1c osv., och det klarar nog inte programmet.

En lösning är den som jag tror att R.K. föreslår: istället för att dela celler och kolumner, så slår du ihop kolumnerna så att säga ett steg högre upp i hierarkin. Det behöver naturligtvis inte vara de översta raderna som slås ihop, utan de kolumner som ska vara bredare än de andra.

Nu vet vi ju inte vad för slags tabell du försöker göra. Är det en tabell med uträkningar och formler är det naturligtvis Excel - förlåt Neo Calc - du ska använda. Men jag vet att många använder Calc/Excel bara för att få text i snygga rader och rutmönster. Då är det egentligen mycket bättre att använda en tabellutformning i Word/Write. Man får mycket kontroll över utformning och layout då. Åtminstone i MS Word kan man utföra enklare räkneoperationer i en tabell också.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...