Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ska sexköpslagen avskaffas?

e-snobben

Sexköpslagens vara eller inte vara  

61 members have voted

1. 1. Ska sexköpslagen avskaffas?

• Ja
      31
    • Nej
      19
    • Vet ej
      11

Recommended Posts

e-snobben

Såg på Kvällsöppet med Ekdahl ikväll. Programmet började med en debatt om sexköpslagens vara eller inte vara. Den numera liberale folkpartisten Alexander Bard stod på ena sidan skranket, han vill att lagen avskaffas. Det var dock rent sorgligt att se på det sätt han framförde sina åsikter. Det var länge sen jag såg honom i ett debattprogram senast. Kan bara konstatera att jag minns varför jag aldrig velat köpa hans musik eller skivor han deltar i. Lite trist eftersom vissa låtar faktiskt är bra. Han får gärna ha sina åsikter men borde kanske tänka till lite när det gäller att framföra dem. Kolla gärna på programmet på tv4.se för att få en uppfattning om det hela.

Nå det var en liten inledning. För egen del hör jag till dem som vill ha kvar sexköpslagen. Alla liberaler som anser att det är upp till varje människa vad de vill göra glömmer några saker. Det är inte alla som väljer detta själva. T ex de som kidnappas för att användas som sexslavar. Behöver man ge fler exempel för att en normalt funtad person ska fatta vad det handlar om?

• Replies 220
  • Created
  • Last Reply

Så bara för att det avskaffas så blir folk kidnappade för att sälja sex? Du tror inte det redan sker?

Guest Kalle Silver

Moralkärringarna gapar naturligtvis om att alla som går på gatan är tvingade till det genom knark, misshandel osv. Vilket är helt fel. Kanske 50 procent av dom.

Eftersom det är världens bäst betalda jobb, förutom förljugna politikers, så lockar det massor av tjejer som har en mångmiljonvilla på rivieran.

Vad skulle hända om man förbjöd detta. Det är väl ingen som är så naiv så han tror att denna trafik skulle försvinna.

Jag är helt emot sexköp, men jag förstår inte hur man skulle få slut på denna bussiness.

Om man som i Tyskland legaliserade sexköp, skulle misshandel, hallikar osv försvinna. Dom betalar ju också skatt.

Gnoskatt. :)

snowreeler

Jag vet egentligen inte vad jag ska ha för åsikt här. Jag har ingen erfarenhet av sexköp och kan således inte ha en åsikt om just det. Att jag sen inte tycker om prostitution för att det sprider sjukdomar okontrollerat är en annan sida av saken. Men precis som Kalle Silver skriver är det lite moralkärringtoner över nuvarande sexköpslag. I antikens Rom var prostitution lagligt och organiserat precis som vilket annat yrke som helst. Att vi ser på sexköp som nåt in i bomben fult beror på den kristna kyrkans syn på kvinnans kropp som en syndens näste, att då köpa sex var det värsta som man kunde tänka sej. Den tanken lever kvar än idag och genom att man gömmer det sprids sjukdomar nästintill okontrollerat.

Vi borde kriminalisera de som tillhandahåller och underblåser prostitutionen snarare än de som köper sex. Så lagen bör revideras, ordentligt.

För min del spelar det inte så stor roll om lagen tas bort eller blir kvar. Däremot anser jag att om lagen blir kvar måste den börja efterlevas för tandlösa lagar som inte efterlevs urholkar rättssamhället. Eftersom poliserna inte verkar ha resurser att se till att alla lagar efterlevs så måste vissa lagar tas bort om vi inte ska pumpa in mera pengar i rättsväsendet. :byrakrat::policeman:

Däremot anser jag att om lagen blir kvar måste den börja efterlevas för tandlösa lagar som inte efterlevs urholkar rättssamhället. Eftersom poliserna inte verkar ha resurser att se till att alla lagar efterlevs så måste vissa lagar tas bort om vi inte ska pumpa in mera pengar i rättsväsendet. :byrakrat::policeman:

Men att ta bort lagstiftning bara för att rättsväsendet inte rår på brotten är en ganska farlig väg att gå. Ta tex bostadsinbrott - vissa år är uppklarandegraden några enstaka procent, i snitt under fem procent. Ska vi då ta bort lagen som kriminaliserar bostadsinbrott? Samma sak gäller de flesta "vardagsbrott" - uppklarandegraden är löjligt låg och lagarna tandlösa.

Eller är det bara vissa tandlösa lagar som ska tas bort i så fall?

Jag tycker den skall vara kvar.

Orkar inte motivera varför just nu mer än att jag anser att det är fel att utnyttja utsatta personers situation, vilket denna lag (om än i liten utsträckning) motverkar.

Att dra en parallel mellan sexköp och sexslavar är ju inte klokt. Självklart kommer slavhandel och kidnappning vara olagligt oavsett om vi har en lag mot sexköp eller inte.

Jag är helt för att var människa bestämmer över sin egen kropp.

Att dra en parallel mellan sexköp och sexslavar är ju inte klokt. Självklart kommer slavhandel och kidnappning vara olagligt oavsett om vi har en lag mot sexköp eller inte.

Jag är helt för att var människa bestämmer över sin egen kropp.

Går runt lite i horkvarteren i Amsterdam eller i Berlin, ser inte du ett samband att nästan alla prostituerade där är från öststaterna?

Majoriteten av de prostituerade skulle inte göra det om de kunde välja, de lockas med löften om ett bättre liv. Samma sak ser man i Thailand där det är lantortsflickor som skickas in till horkvarteren för att försörja sin familj i hembyn.

När det var mer frekvent med gatuprostituerade (innan lagen) på Malmskillnadsgatan i Stockholm var de flesta narkomaner som behövde tjäna snabba pengar till sin fix, de prostituerade sig inte för att det var deras drömyrke.

Som jag sa tidigare, jag är emot att utnyttja utsatta personers situation därför tycker jag denna lag är bra.

Det skumma är att det är lagligt att sälja sex, men inte att köpa sex. Jag tycker att det ska vara samma: Båda förbjudet eller båda tillåtet. Helst båda tillåtet, så att verksamheten inte bara går under jorden till förmån för hallikar etc.

Går runt lite i horkvarteren i Amsterdam eller i Berlin, ser inte du ett samband att nästan alla prostituerade där är från öststaterna?

Majoriteten av de prostituerade skulle inte göra det om de kunde välja, de lockas med löften om ett bättre liv. Samma sak ser man i Thailand där det är lantortsflickor som skickas in till horkvarteren för att försörja sin familj i hembyn.

När det var mer frekvent med gatuprostituerade (innan lagen) på Malmskillnadsgatan i Stockholm var de flesta narkomaner som behövde tjäna snabba pengar till sin fix, de prostituerade sig inte för att det var deras drömyrke.

Som jag sa tidigare, jag är emot att utnyttja utsatta personers situation därför tycker jag denna lag är bra.

Det är skillnad på att göra ett jobb för att man inte har några bättre alternativ och att tvingas till det.

Vad är dessa narkomanernas alternativ om de inte får prostituera sig. Sälja droger? Stöld?

Så länge folk gör det av fri vilja så spelar det ingen roll att de "hellre skulle vilja göra någonting annat". Så tänker nog fler yrkesgrupper än prostituerade.

e-snobben
Så bara för att det avskaffas så blir folk kidnappade för att sälja sex? Du tror inte det redan sker?

Jag menar att det är ett sätt av flera att från samhället markera att människor måste ses på med respekt. Visst, det finns prostituerade som inte har problem, men det finns så många som hamnat snett osv. Det är samma sak med knarkare. Vi har även en alkohollagstiftning för att motverka att minderåriga inte dricker sig fulla. Då är det bättre att lägga mer resurser på att lära folk att umgås på ett normalt sätt och få lite kärlek på köpet. Bättre kunskaper måste ges i skolan i social träning, varför inte i samband med sex och samlevnad.

Jag menar att det är ett sätt av flera att från samhället markera att människor måste ses på med respekt. Visst, det finns prostituerade som inte har problem, men det finns så många som hamnat snett osv. Det är samma sak med knarkare. Vi har även en alkohollagstiftning för att motverka att minderåriga inte dricker sig fulla. Då är det bättre att lägga mer resurser på att lära folk att umgås på ett normalt sätt och få lite kärlek på köpet. Bättre kunskaper måste ges i skolan i social träning, varför inte i samband med sex och samlevnad.

Att det behövs bättre kunskaper och en ändrad attityd håller jag helt med om. Dock så är rätten till den fria viljan det viktigaste vi har, vill folk göra något låt dom göra det så länge det inte skadar någon annan.

Jag kan tänka mig värre saker än att vara prostituerad.

Closetland

jævla lustigt att PK forumet helt pløtsligt blev "ultraliberala", gømmer det sig månne ett par torskar hær? :D

(røstade før att den skall avskaffas, precis som jag tycker med lættare droger... bættre att reglera och kontrollera æn att låta marknaden vara "fri" i det dolda, tror alla parter tjænar mest på det...

Sen ser jag førvisso på båda saker på liknande sætt, tragiskt att det skall behøvas men knappast troligt att det kommer upphøra, bættre att reglera och førsøka få in en samhællstrygghet/skyddsnæt i det hela)

edit: ang. att jag indirekt anklagar "någon" før att vara torsk antar jag ær ok eftersom andra lætt anklagar liberala i knarkfrågan før att vara pundare ;)

e-snobben
Att det behövs bättre kunskaper och en ändrad attityd håller jag helt med om. Dock så är rätten till den fria viljan det viktigaste vi har, vill folk göra något låt dom göra det så länge det inte skadar någon annan.

Jag kan tänka mig värre saker än att vara prostituerad.

Du talar om fysiska skador antar jag?

Olli Ojonen

Som sjöman har man inte tid att ragga tjejer. Oftast bara under ett dygn i hamn. Man blir tvungen att köpa sex. :)

Ex: Seglade två år på fjärran östern med Singapore som hemmahamn, köp var det enda alternativet.

Med vänlig hälsning

Olli

e-snobben
Som sjöman har man inte tid att ragga tjejer. Oftast bara under ett dygn i hamn. Man blir tvungen att köpa sex. :)

Ex: Seglade två år på fjärran östern med Singapore som hemmahamn, köp var det enda alternativet.

Med vänlig hälsning

Olli

Då vet jag vilket yrke jag inte ska satsa på. :ThumbsUp:

JonasForss

Med vänlig hälsning

Olli

Ursäkta en dum fråga... - men måste man till varje pris ha sex? J

(och med 'till varje pris' menar jag t ex sexköp, dvs priset för en sexuell tjänst)

Guest Kalle Silver
Ursäkta en dum fråga... - men måste man till varje pris ha sex? J

(och med 'till varje pris' menar jag t ex sexköp, dvs priset för en sexuell tjänst)

Det måste väl var upp till var och en.

Då undrar man ju vad du hade gjort om ingen hade varit beredd att sälja? Hade det fått bli våldtäkt då?

Det måste väl var upp till var och en.

Så det är upp till var och en att bestämma om man ska förnedra människor runt omkring sig? Har du aldrig hört talas om medmänsklighet? Det borde du prova på någon gång - det känns jätteskönt att göra uppoffringar för andra.

Guest Kalle Silver

Du iMatte, dina kommentarer blir mer och mer patetiska för varje gång man ser dom.

Antingen är du en kastrerad sinnesjuk präst, eller så driver du med folk, eller så känner du dig så ensam, så enda möjligheten är att synas så mycket det går i olika trådar, att till varje pris styra över andras trådinnehåll, med dina moralfloskler.

Alla får tycka vad dom vill bara du får sista ordet..

Andra bestämmer när, var, och hur du har sex. Åk till Vatikanen där vimlar det av sinnessjuka präster som på grund av avhållsamhet ägnar sig åt pedofileri.

JonasForss
Du iMatte, dina kommentarer blir mer och mer patetiska för varje gång man ser dom.

Antingen är du en kastrerad sinnesjuk präst, eller så driver du med folk, eller så känner du dig så ensam, så enda möjligheten är att synas så mycket det går i olika trådar, att till varje pris styra över andras trådinnehåll, med dina moralfloskler.

Alla får tycka vad dom vill bara du får sista ordet..

Andra bestämmer när, var, och hur du har sex. Åk till Vatikanen där vimlar det av sinnessjuka präster som på grund av avhållsamhet ägnar sig åt pedofileri.

Stopp nu, Carolus Argentum!

Bara för att du (liksom jag, ibland ;)) känner frustration över iMattes argumentationsstil,

behöver du väl inte förfalla till någonting betydligt värre, nämligen rena personangrepp...

Håll stilen, för tusan... och håll dig till sakfrågan.

Jag säger åter som kinesen i Lucky Luke - "Speglosan vanärar endast sin upphovsman!"

J

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...