Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nybörjarfrågor angående kontohantering m.m


Tor_björn

Rekommendera Poster

Tor_björn

Hej! Jag är en ny lycklig mac-ägare sedan i måndags och har lärt mig grunderna nu, men det är fortfarande några saker jag inte fått bukt med, som jag inte kan finna svar på. Om någon kan det här är jag jättetacksam för svar!

 

1. Jag har läst att det är bra att skapa ett extra konto, utöver admin-kontot, för dagligt bruk. Då jag helst vill slippa logga in varje gång undrar jag om det verkligen är nödvändigt att ha ett "standard-konto" som det kallas, om jag ändå bara har datorn hemma på mitt rum (en stationär), eller är detta tänkt att skydda mot hack eller liknande utifrån eller är det till för att skydda från att personer skall sätta sig vid min dator och börja ändra inställningar m.m (för i så fall har jag absolut ingen användning för ett extra konto)

 

2. Om svaret på föregående fråga är liknande "Ja, det är nödvändigt för att skydda din dator från attacker från nätet m.m" undrar jag om man kan ställa in så datorn loggar in på mitt "dagliga bruk-konto" automatiskt, alltså inte admin. Det går nämligen bara att välja autoinloggning för admin-kontot under Systeminställningar> Konto.

 

3. Jag har slagit på FileVault (skall vara bra har jag läst) men är det likadant här att detta inte behövs om jag ändå bara har datorn ståendes och litar på att min familj inte rör datorn? Kan det i så fall slås av utan problematik, för det är aktiverat för tillfället?

 

4. I sketna Windows finns det ju en knapp som heter "Uppåt" som tar en uppåt en mapp, inte "bakåt", när man gräver i mappar. Men jag har inte funnit någon motsvarighet till detta på min mac utan bara bakåtpilarna vilket kan vara jobbigt ibland om man bläddrar fram och tillbaka i mappar. Det närmaste jag kommer den knappen är en knapp som har tre streck och en pil på sig, som kallas "sökväg" tror jag, men jag hade velat ha ett snabbkommando för att gå "uppåt", finns det något sådant?

 

5. Kan man på något sätt dölja filändelserna (inte bara på vald fil, för det kan jag) utan så den döljer generellt för alla filer. Är jobbigt att få med filändelserna när man ändrar namn och är rädd för att råka ändra.

 

Hoppas jag inte retar upp någon med dessa besvärliga frågor. Är tacksam för svar! MVH Tor Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hej och välkommen hit

 

1) Skapa ett annat användarkonto är rätt onödigt, tror inte många inbitna macare har det så ordnat, har aldrig haft det under alla mina mac-år.

Skulle i så fall vara om ni är flera som använder samma dator, då kan det vara befogat om ni vill vara åtskilda.

 

2) Har du datorn ståendes hemma, är det inte heller större vits att behöva logga in om du är ensam användare, bara om ni är fler som delar på den och vill ha var sitt konto

 

3) Slå av FileVault, slöar ner din dator och kan ställa till det för dig. Vill du skydda känslig information i någon mapp/mappar, så kan du använda dig av krypterade mappar

 

 

 

5) I Findermenyns inställningar kann du kryssa ur Visa filnamnstillägg

 

post-113-1241634543_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor_björn

Tusen tack skall du ha! Tack för snabbt svar. Hoppas det inte krånglar till det för datorn att slå av FileVault nu bara.

Ha det bra, MVH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steffo128

Hej!

 

Jag tror inte du kan ha en pil som går uppåt i filhierarkin.

 

Däremot kan du använda ⌘-uppåtpil för att gå 'uppåt' (Så länge du inte använder den kombinationen till Spaces)

Du kan också ⌘-klicka på fönstrets namnlist för att få sökvägen, du kan då hoppa flera steg i ett svep.

 

MVH / Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...