Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macen är död


Welkin

Rekommendera Poster

Sitter och arbetar med datorn idag, som jag så ofta gör, tills den helt plötsligt fryser fast. Testar att tvångsavsluta programmet som jag jobbar i, men bortsett från det där lilla regnbågshjulet som dyker upp för att visa att någonting försöker laddas, så händer ingenting. Jag slår då av och på datorn manuellt, för att se om det blir bättre av en omstart. Knasiga ljud uppstår från vad jag misstänker vara hårddisken, och så småningom dyker ett litet frågetecken upp på skärmen. Jag bläddrar igenom min Allt om Mac-manual, som rekommenderar mig att starta Skivverktyg från installationscdn och reparera hårddisken. Men Skivverktyg hittar inget annat än CD-skivan som sitter i.

 

Köpte MacBooken under sensommaren 2007, och om jag inte misstar mig så gäller garantin bara i ett år efter inköpsdatum. Jag är inte särskilt kunnig på det här med Mac, så min stora förhoppning var ju att man kanske skulle kunna få någon vägledning här på forumet, sedan Macsupport-butiken slagit igen här i Växjö!

 

1) Låter det som att det är hårddisken som är död, eller kan det möjligtvis vara något annat som krånglar?

 

2) Finns det något annat sätt, än det jag redan prövat, att försöka få igång hårddisken igen, eller i vilket fall konstatera att den verkligen är död?

 

3) Om hårddisken är död, kan man försöka återställa data från den själv, eller blir jag tvungen att skicka in den till ett datarekonstruktionsföretag?

 

4) Vid köp av ny hårddisk, kan man installera denna själv, eller bör någon behörig göra detta?

 

5) Var köper man billigast en ny hårddisk? Och om det är aktuellt att lämna in den för service, var gör man det billigast?

 

Vore oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Mvh, Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet har hårddisken gått sönder, fysiskt. Det finns nog ingen chans att rädda data på ett billigt sätt utan du måste skicka in disken till ett dataräddningsföretag, och sånt kostar ganska stora summor.

 

Att byta disk själv är inga problem. kolla på komplett.se eller webhallen.com de brukar ha billiga diskar. Det du ska ha är en 2,5" sata som är 9,5 mm tjock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som ett typiskt hårddiskfel. Testa att starta om pram vid uppstart (har glömt kommandot nu men sök på google så hittar du). Att byta hårddisk ska vara hyffsat lätt att göra själv. Kolla på filmer på youtube. Där finns jättebra guider.

 

Hoppas jag kunde svara på dina frågor nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hej och välkommen hit

 

Beklagar, det är inget roligt att höra hårddisken krascha.

Och inte har du använt dig av backup förstår jag, ingen liten extern hårddisk som ligger beredd att att återställa alla dina förlorade data.

 

Byta hårddisk är enkelt att göra själv, här har du manual

http://www.ifixit.com/Guide/Browse/Mac

 

Investera även i en extern hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en backup av din data så är det här inte alls roligt. Ett tips är att köpa en stor hårddisk och använda som time machine. Har detta själv och det funkar otroligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte MacBooken under sensommaren 2007, och om jag inte misstar mig så gäller garantin bara i ett år efter inköpsdatum. Jag är inte särskilt kunnig på det här med Mac, så min stora förhoppning var ju att man kanske skulle kunna få någon vägledning här på forumet, sedan Macsupport-butiken slagit igen här i Växjö!

 

Om du inte har AppleCare har du sannolikt köpt datorn som privatperson. Be Apple om hjälp här och hänvisa till konsumentköplagen, jag förmodar att Apple är nästa led om butiken slagit igen. Annars hänvisas du kanske till en annan butik. Fungerar inte det kan du ringa din lokala konsumentombudsman och be om hjälp. En macbook förväntas nog hålla längre än knappa 2 år och vad som gått sönder under skalet är inte ditt problem.

 

Eftersom Apple tjänar pengar på AppleCare kanske de inte är så villiga att hjälpa dig, men berätta gärna hur det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade chansen att editera; jag menade inte att du inte behöver ta hand om din information på disken själv. Så hur du gör med det är en annan femma. Jag såg en annons i en macworldtidning hemma att en i mina ögon ganska känd macmekarfirma har hyfsat humana priser på dataåterställning som inte är onormalt svår. Kanske någon annan här kan namnge ett företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp som jag fått av er alla! Eftersom den allra mesta datan på förra disken var backupad på en extern hårddisk så blev det så att jag bara köpte en ny till MacBooken, och struntar i den lilla datan som gick förlorad. Valet föll på en Samsung 320GB (5400rpm) från Inet.se, som med Sweclockers fraktfritt-rabatt slutade på 609 kr. Mycket prisvärt, och oerhört snabbt levererat (beställde den i fredags och fick den idag)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...