Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad skall teletjänster/bredband kosta egentligen?


fjellis

Rekommendera Poster

http://www.pts.se

 

Post & telestyrelsens hemsida - med massor av möjligheter att jämföra priser på det mesta...

 

Själv hamnade jag HÄR: http://www.uvtc.com/

 

Då vi använder dem på kontoret... denna gång ville jag veta vad Telia pungslår mig på då det gäller samtal från vår vanliga telia linje i hemmet till annan operatör som det heter enligt dem... vi har Vodafone i hemmet nämligen... det kostar mer att ringa dem än om vi hade en Teliamobil.. mysko va :angry:

 

Ngn med erfarenheter om detta med billigare:

 

Telefone?

 

Mobiltelefoni?

 

ADSL?

 

VDSL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan alla i bekantskapskretsen och alla släktingar/familj har mobilabonnemang från Comviq.

När då Comviq 25 dök upp i början av året slog jag till. Jag hade inte skaffat ett svenskt abonnemang efter att jag kom hem från Irlandsvistelsen för snart ett år sen, så jag var inte fast i ett annat avtal.

Jag ringer i stort sett aldrig (kanske 10 min/mån) och skickar relativt få sms (50-100/mån), så Comviq 25 var perfekt!

Relativt billiga sms (80 öre, tror jag) och 25 samtalsminuter ingår i månadsavgiften, som är 49 kr.

Senaste räkningen var på 106 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skickar relativt få sms (50-100/mån)

Man lever i olika världar, det är helt klart.... jag kom inte upp i 50 sms i månaden ens när jag jobbade som en dåre innan jag blev utbränd........ och då var telefonen det viktigaste arbetsredskapet. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men tänk då på att jag nästan inte ringer alls. Jag undrar om jag ens ringer 10 minuter i månaden!

 

I många fall funkar sms så otroligt mycket bättre än samtal.

 

När jag skickar sms så kan mottagaren läsa det när han eller hon har tid, oavsett när jag skickade det.

Jag kan meddela något när jag kommer på det och veta att jag inte stör nån i andra änden.

Om man snabbt ska säga nåt och inte har tid att prata länge, så skickar man sms istället för att riskera ett långt samtal vid en olämplig tidpunkt.

Man kan också skicka meddelanden med fördröjd verkan.

Om jag skickar sms (till nån jag känner) på natten, så vet jag att det inte blir läst förrän på morgonen, och ibland kan det vara precis vad jag önskat.

Det kan vara så att jag måste påminna någon om något på morgonen, men inte kommer att vara vaken själv då, till exempel.

 

Sen är det nog inte så många sms nu. När jag bodde på Irland blev det ganska många fler sms hem till familj och vänner, eftersom samtalskostnaderna är så höga.

Nu är det kanske inte mer än 30-40/månad.

 

Tänk efter - 50 sms i månaden är bara två sms per arbetsdag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sms måste bara bli billigare att använda än att ringa från en mobil..... man småsnackar inte pengar rakt ned i fickan på de som äger nätet:-)))

 

...man väljer sina ord... och ger korta meddelanden...

 

 

Däremot ser jag att jag kan spara ett par hundralappar genom att byta leverantör från Telia....genom att använda funktionen ovan.... ett par vid varje räkning-...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja gratis är väl bäst ;) Demo abb 2500 fria kronor ;)

 

Men ialla fall håller man sig till samma operatör inom de mobila näten så har man många kronor att tjäna, Tre har absolut de förmånligaste priserna för privat kunder som det ser ut idag faktiskt. Sen får man leva med att man har den största mobilen med säsmst batteritid ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maccis tänk på att det handlar inte bara om att ringa mobil till mobil.....

 

Många av familjens samtal går från fast lina till mobil.... både föräldrarnas och barnens...

 

Det är DÄR man upptäcker hur man ”straffas” för att som vi ha Telia fast - men Vodafone och Comviq (kontantkort/barnen) - vi lär göra 36% kostandbesparing genom att byta ut Telia... till ngn av de andra aktörerna.. skall bara läsa på lite i det finstilta:-))))

 

Posten ”mobilsamtal till övriga mobillevarnatörer” - ser ”jättekul” ut....

 

 

Du vet ? - barnen sms-ar ring eller ring upp mig o lägger på,....

 

 

 

3 är billigt så länge man ringer med den:-)))) Eller 3 till 3....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men tänk då på att jag nästan inte ringer alls. Jag undrar om jag ens ringer 10 minuter i månaden!

 

I många fall funkar sms så otroligt mycket bättre än samtal.

 

När jag skickar sms så kan mottagaren läsa det när han eller hon har tid, oavsett när jag skickade det.

Jag kan meddela något när jag kommer på det och veta att jag inte stör nån i andra änden.

Om man snabbt ska säga nåt och inte har tid att prata länge, så skickar man sms istället för att riskera ett långt samtal vid en olämplig tidpunkt.

Man kan också skicka meddelanden med fördröjd verkan.

Om jag skickar sms (till nån jag känner) på natten, så vet jag att det inte blir läst förrän på morgonen, och ibland kan det vara precis vad jag önskat.

Det kan vara så att jag måste påminna någon om något på morgonen, men inte kommer att vara vaken själv då, till exempel.

 

Sen är det nog inte så många sms nu. När jag bodde på Irland blev det ganska många fler sms hem till familj och vänner, eftersom samtalskostnaderna är så höga.

Nu är det kanske inte mer än 30-40/månad.

 

Tänk efter - 50 sms i månaden är bara två sms per arbetsdag!

Naturligtvis förstår jag allt det där.... vad jag menar är snarare att man använder tekniken på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid en fråga vad som är dyrt. För oss som har fyra barn är det ju så att man inte klarar sig utan bredband. Innan vi skaffade det var det konstant ransonering på surftider och ingen kunde ringa på den vanliga telefonen. Alla var irriterade..... (w00t)

Men 5 lakan om året är väldigt mycket pengar för en familj att spendera överhuvudtaget. Nu har vi prioriterat datorer och den biten hemma på bekostnad av annat.... men det kan inte var skäligt att låna en tråd för så mycket pengar... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har testat Adamo bredband då? verkar vara prisvärt sånär som på anslutnings avgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regeringen har ju lovat Bredband till alla.

 

Som det nu är när vi deklarerar , sköter bankärenden och annat över nätet så borde det inte kosta så mycket.

 

Dessutom köper vi datorer och tillbehör där kommun och stat får in en massa moms -pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...