Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nytt Virus i PC-världen


Pocahontas

Rekommendera Poster

Pocahontas

Mailade tll min ISP igår och frågade varför det gick trögt ibland.

 

Han svarade att ett virus infekterat massa datorer och att det därför gick trögt...

 

Ja ja tänkte jag, sen såg jag i dagens tidning att visst var det ett virus, Sassel tror jag att det hette.

 

Vilka bekymmer de har i " den andra världen" :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StoreBror

Fast jag numer är macanvändare kan jag inte se det från den ljusa sidan som ni alltid gör här. Det är helt enkelt inget kul i faktumet att en dator som bara råkar stå uppkopplad till nätet kan bli en katastrofzon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag numer är macanvändare kan jag inte se det från den ljusa sidan som ni alltid gör här. Det är helt enkelt inget kul i faktumet att en dator som bara råkar stå uppkopplad till nätet kan bli en katastrofzon.

Jag satt och flinade åt det där viruset ända tills min flickvän ringde (kl 00:10) igår och gnällde på att hennes dator hängde sig hela tiden och startade om...

 

Hmm...

 

*trött*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har min bild av Apple fått sig några törnar det senaste året men produkten blir inte sämre för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom ser det ju ut som om dessa maskar slöar ner för alla genom den ökade trafik de orsakar, så visst kan vi drabbas vi också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Drygt hundra PC har legat nere idag på vårt sjukhus, startar om hela tiden.

Systemteknikerna jobbar för fullt, får ta en dator i sänder med CD-skiva, tar visst drygt en halvtimma att få igång

varje dator. Min lär de fixa imorgon, förhoppningsvis.

Överallt vid alla kassor har de fått sätta upp lappar att de inte kan registrera pga datorhaveri. (w00t)

 

Vilken sårbar värld vi lever i..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag numer är macanvändare kan jag inte se det från den ljusa sidan som ni alltid gör här. Det är helt enkelt inget kul i faktumet att en dator som bara råkar stå uppkopplad till nätet kan bli en katastrofzon.

Jag satt och flinade åt det där viruset ända tills min flickvän ringde (kl 00:10) igår och gnällde på att hennes dator hängde sig hela tiden och startade om...

 

Hmm...

 

*trött*

Jahopp...nu fick jag det bekräftat, virus!! Man kan ju ana vem som får sitta och trixa med det där nu ikväll.

 

Som om jag har en aning om hur det ska lösas...? :(

 

Hur gör man egentligen en windowsdator frisk igen? Tips mottages tacksamt... :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man egentligen en windowsdator frisk igen? Tips mottages tacksamt...  :sorry:

Man doppar den i ett bad bestående av 1/3 saltsyra, 1/3 aceton och 1/3 etanol...

Låt ligga över natten, och torka sedan i torktumlare i minst två timmar.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man egentligen en windowsdator frisk igen? Tips mottages tacksamt...  :sorry:

IGEN!?!? Den har väl aldrig varit frisk....... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta upp i något som jag tror heter Felsäkrat läge. Då aktiveras oftast inte viruset.

Uppdaterat Norton SystemWorks kan nog fungera. Du kan behöva köra det flera gånger.

 

Kolla efter oegentligeheter i filen autoexec.bat.

Skriv msconfig från Kör i win98. Vet ej vad det är i 2000 och xp. Avbocka oegentligeheter under autostart.

Jag tror att jag ringer och sjukanmäler mig idag...! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att det är jobbigt. Ställ annars undan datorn i en garderob. Ställ dit en Mac och chansa på att hon inte märker något.  ;)

Frågan är om den datorn får plats i en garderob. En compaq från 1900-talet är ju inte direkt smidig.

 

Rensa hela datorn och installera win 98, fungerar det för att...

1. ...bli av med viruset?

2. ...få en säkrare lösning? (det verkar vara mest win 2000 och xp som drabbas)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Flera av mina kompisar som har PC har ringt och frågat mig när det är riskfritt att slå på datorn..

De har inte vågat starta upp dem idag. :lol:

 

Jag svarar dem att säkraste metoden är att sänka datorn i badkaret och dränka masken.

Häll i kaustiksoda för säkerhets skull

 

Sen går ni och köper er en iBook, därefter kan ni sova gott...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StoreBror

JvA: Ärligt talat, glöm den datorn. Dags att låta den vila för evigt. I Nangiala. I Törnrosdalen ;)

 

Eller så lägger du om datorn och trågglar i timmar efter det med viktiga systemuppddateringar, brandväggar och antivirus :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JvA: Ärligt talat, glöm den datorn. Dags att låta den vila för evigt. I Nangiala. I Törnrosdalen ;)

 

Eller så lägger du om datorn och trågglar i timmar efter det med viktiga systemuppddateringar, brandväggar och antivirus  :(

Ja hade det varit min dator så skulle den varit ute för många år sen...! Men efter det här tror jag hon börjar smälta lite när det gäller byte av dator. :rolleyes:

 

Fast jag har kollat upp lite info nu, jag ska nog kunna greja det tror jag med antivirus och uppdateringar mm mm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På www.f-secure.com kan ni krakar med pc hitta ett vektyg gratis för att ta bort det senaste viruset, sasser eller vad det nu hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok Maccen (kanske) är helsäker men påverkas så klart även den då mail och internet segar därute... alltså är vi med påverkade av viruset....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...