Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Otroligt seg hårddisk

Nightcap

Recommended Posts

Hej där MacWorld forumiter! :)

Med tiden har hårddisken till min Mac Pro blivit segare och segare, dvs den behöver arbeta mkt mer, och nu börjar det tippa över gränsen för vad jag står ut med.

Värst är det när jag nyligen startat om från att bootcampa windows, där det kan ta ofantligt lång tid att göra något som kräver läsande från / skrivande till hårddisk.

Värsta 'programmet' verkar vara World of Warcraft, där laddningen kan ta flera minuter.

Jag har lärt mig att man inte ska defragmentera sin OSX disk, och att den ska hålla sig själv i topp-trim, men detta verkar inte nu vara fallet.

Finns det något jag kan göra som vore mindre omständigare än en ominstallation?

Jag sökte även efter liknande trådar men lyckades inte hitta några, jag ber om ursäkt om det redan finns någon sådan.

Tack på förhand! :)

Hur mycket ledigt har du på hårddisken?

Hur mycket RAM har du?

För närvarande ungefär 50GB på en 250GB disk (varav ca 170GB OSX partition).

Minne ska jag ha 3GB men nu verkar OSX bara känna igen 1GB av någon anledning, problemen uppstod dock när det fortfarande kände igen 3GB.

Bältesclip

Undersök det där RAM:et som datorn inte hittar...

För närvarande ungefär 50GB på en 250GB disk (varav ca 170GB OSX partition).

Minne ska jag ha 3GB men nu verkar OSX bara känna igen 1GB av någon anledning, problemen uppstod dock när det fortfarande kände igen 3GB.

50GB är mer än tillräckligt.

Du kan ha haft intermittent fel på minnet länge (alltså att det funkat när du råkat kolla och inte funkat däremellan).

Dina problem beror på trasigt RAM-minne. Ibland hjälper det att ta loss dem och trycka dit dem ordentligt.

Kör utökat hårdvarutest på minnet.

Öppnade lådan och vad hittar man inte där, jo ett litet sött rött ljus brevid mina ram-moduler.

Det verkar vara de tillköpta 2x1GB modulerna som inte fungerar.

Hur kör jag ett hårdvarutest på minnen som datorn inte hittar? :)

Vill helst inte stänga av datorn då jag har problem med att skärmen vägrar starta med datorn.

Kanske det är ett problem som har att göra med icke fungerande minnen?

Hade ändå planerat att köpa mer minne, så nu får jag väll köpa dubbelt så mycket, yay!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...