Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Itunes på två datorer

thella

Recommended Posts

Hej! Är inte så hemma på iTunes, försöker lära mig men jag tycker att det är lite meckigt. Inte lika smidigt som dra & släpp precis. Har precis hajat det här med spellistor. Att man innan man synkroniserar först måste skapa en spellista. Ett problem är om jag först synkroniserar med laptopen, lägger in en massa musik, sen kommer jag på att jag vill ha ett album från stationära också. Då försvinner allt som jag lagt in från laptopen. Hur kommer man runt detta? Säkert en dum fråga, men skitsamma...

Det här kanske funkar

http://support.apple.com/kb/HT1535

Fast du kommer bli av med musiken igen sen när du synkar. Synkningen tar bara hänsyn till vad som finns i nuvarande biblioteket. Finns det inte med så tas det bort.

Hej! Är inte så hemma på iTunes, försöker lära mig men jag tycker att det är lite meckigt. Inte lika smidigt som dra & släpp precis.

Ehhh, iTunes är ju just dra och släpp :)

Hej,

Ett sätt att komma runt detta om båda datorerna ligger på samma nätverk är att ha all musik på den ena enbart och dela ut via nätverket. Om du då synkar iPoden med den datorn så har du tillgång till allt. Du kan ju även ha kvar valda delar av musik på den andra om du t ex vill ha tillgång till delar på resande fot med den bärbara i högsta hugg.

/Stefan

Nej, man måste inte skapa en spellista för att synka. Man kan välja mellan "Alla låtar och spellistor" eller "Markerade spellistor". Om du väljer "Alla låtar och spellistor" så synkar den allt, även de låtar som inte ligger i spellistor. Om du väljar "Markerade spellistor" så synkar den enbart de spellistor som du har markerat.

Sen har du två val till - Synkronisera endast markerade låtar och spellistor, eller hantera manuellt.

Standard är att inget av detta är ibockat, och då synkar datorn automatiskt när enheten kopplas in.

"Manuellt" innebär att man själv, manuellt, trycker på "synkronisera"-knappen.

iTunes arbetar efter idén att det finns ett huvudbibliotek, en huvudkatalog. Mot detta huvud så synkroniserar man sedan olika enheter. Man synkar inte från de olika enheterna till huvudbibliioteket, utan man synkar från huvudbiblioteket ut till de olika enheterna. Idén är att huvudbiblioteket ska innehålla allt, medan de enheter som man kopplar till huvudblioteket innehåller kopior och där kan man även välja att inte synka hela biblioteket utan bara vissa delar.

Dock - köpt innehåll till iPhone eller iPod Touch kan läggas från iPhone / iPod Touch till huvudbliblioteket.

Kom ihåg en sak dock - externa enheter, som iPhone, iPod etc. - kan endast synkas mot ett bibliotek åt gången.

Detta innebär att om du synkar mot en dator, och sen väljer att synka iPhone mot en annan dator, så försvinner materialet från den första. Detta därför att de externa enheterna gör en exakt spegling av biblioteket på varje vald enhet. Du måste välja vilken maskin du ska ha som huvudbibliotek och sen synka enbart från det.

Du kan komma runt det genom att låta samma huvudbliotek delas av flera datorer, så att du får samma innehåll i biblioteket på de olika datorerna. Eftersom Macar har inbyggd Airport / nätverk, så är det enkelt att synka ihop dem så de kör samma iTunes-bibliotek. Fast då måste datorn med huvudbiblioteket alltid vara påslagen för att man ska kunna komma åt det. Alternativt lägger man det på en extern hårddisk ihopkopplad med en nätverksanslutning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...