Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PROBLEM


mackie

Rekommendera Poster

Nu tror jag att det har löst sig. Bytte ett av mina 256 minnen till det som satt i från början (64 MB) och nu verkar det funka. Har försökt att stressa burken lite men inte lyckats få den att hänga sig än har inte haft den igång så länge.

 

Någon som har något tips på åtgärder för att testa datorn ordentligt?

 

En annan fråga: köpte min minnesmodul hos Macoteket och de har väl livstidsgaranti på sina minnen, tips på hur man ska gå tillväga, någon som varit med om liknande förrut?

 

Tack alla som hjälpt mig med problemet!!!

Hade jag sett det här inlägget tidigare hade jag direkt gissat på ett extraminne som ställer till problem. Jag bad att få ett extraminne på 512 MB installerat när jag köpte min iMac och fick efter några dagar ständiga panikattacker (kernel alltså). Det visade sig bero på det felaktiga minnet, köpt och installerat av Macoteket som uppenbarligen inte gör några tester på sina installerade minnen. Efter att ha fått ett nytt, har det i över ett år fungerat utan en enda attack.

Hmmmmm......... skulle dona upp min gamla iMac G3 och satte i ny HD, batteri och mer minne. Allt inköpt på Macoteket. Datorn strulade tills jag bytte tillbaks till det gamla minnet. Blev inte av att reklamera....... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att det i vissa datorer är problem med vissa kombinationer av minnesmoduler.

Har en kompis som hade en Powerbook G3 och tänkte sätta i två 256-moduler men fick rekomendationer att den kombinationen hade krånglat för andra av säljaren.

 

Vilka rättigheter har jag mot Macoteket? Köpte modulen i november 2003 har kvar fakturan.

 

Är det bara att kräva ett nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det är ju garanti helt klart, lyft luren och ring dem först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fortsättningen följer här...

 

Fick idag tillbaka mitt ram-minne, troligen ett nytt. Sätter i det och startar.

 

Det första som kommer upp är en mapp med frågetecken och sedan en mapp med MacOS-gubben a´la OS 9. Snabbt vidare och OS X laddas. Detta kommer inte vid senare uppstarter jag gjort som jag sett.

 

Däremot händer samma sak som då datorn började strula. När OS X laddas står det "kontrollerar skivor" och sedan "letar nätverksinitiering" eller nåt sånt. Den blå stapeln är på mitten när hela skärmen blir grå eller blå och sedan kommer dockan och övrigt fram.

 

Datorn strular inte direkt som jag sett men man blir lite orolig att den börjar bete sig som tidigare när man byter ramminnet.

 

Har ni någon idé på vad det kan vara? Jag har kört TechTool och kollat men ingen indikation på fel...*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blå stapeln går bara till mitten för mig med, och sedan blir skärmen blå för ett litet tag innan skrivbordet och allt kommer fram. Ganska normalt skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp - sammahär - en normal start skulle jag tro. har alltid varit så för mig. Nema problema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det låter bra att andra har det likadant.

 

Jag får väl hojta till om jag dyker på problem.

 

Tack så mycket för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...