Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PROBLEM


mackie

Rekommendera Poster

Min iMac G3 har börjat att agera på ett konstigt sätt.

 

Jag har varit borta ett par dagar och när jag sedan kommer hem meddelar flickvännen att Mail inte vill fungera när man startar det utan bara dör och efter ett tag måste man tvinga burken till omstart med knappen på sidan.

 

Prövar lite och märker detta underliga fenomen. När datorn legat i vila och man vill starta mail fungerar inte detta, den lila triangeln under ikonen i docken kommer fram och försvinner. Programmet fungerar när man startat om datorn.

 

Kör InDesign och Photoshop CS och får med jämna mellanrum upp en transparent svart hinna över skärmen som säger att den måste startas om.

 

Någon som har hjälp att ge???

 

Kör en iMac G3 400 MHz 512 RAM, OS X 10.3.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom, under tiden jag skrev detta inlägg så kopplar modemet ner.

Finns det någon inställning för modemet så att det inte kopplar ner efter sådär 5 minuter då man varit inaktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du använt dig av Skivverktyg, "Reparera Skivbehörighet" ?

Om inte, så kör det först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

När det gäller dit modem bör du titta i Systeminställningar> Nätverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått kärnpanik (kernel panic) vilket oftast orsakas av ett hårdvarufel, prova att köra skivan apple hardware test samt att ta ut eventuella extraminnen vilka kan vara orsaken till problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letar bland mina cd-skivor hittar inte Hardware-testet men däremot System Works 2.0 kan man använda det till liknande eller måste man ha just Apples Hardwaretest?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla underhållsbatteriet skall bytas med jämna mellanrum... kan ge konstiga effekter när strömmen inte längre räcker att ge backupp till inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Använd inte Norton vad du än gör om du har Mac OS X (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått det svart på vitt att det är Kernel Panic, har nämligen fått problem vid uppstarter då det endast kommer upp en massa text på skärmen med ord som Kernel samt massa siffror. Sist står det: "Panic: We are hanging here..."

 

Är det Kernel Panic?

 

Har ännu inte hittat min Apple Hardwaretest-skiva. Ska försöka låna en kompis skiva. Men den skivan gör väl bara en diagnos eller kan den rätta till själva felet också? För om den inte gör det måste jag väl ha ett annat program eller?

 

Är det ofta ett fysiskt fel eller kan man installera om hela systemet och då komma undan???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått det svart på vitt att det är Kernel Panic, har nämligen fått problem vid uppstarter då det endast kommer upp en massa text på skärmen med ord som Kernel samt massa siffror. Sist står det: "Panic: We are hanging here..."

 

Är det Kernel Panic?

 

Har ännu inte hittat min Apple Hardwaretest-skiva. Ska försöka låna en kompis skiva. Men den skivan gör väl bara en diagnos eller kan den rätta till själva felet också? För om den inte gör det måste jag väl ha ett annat program eller?

 

Är det ofta ett fysiskt fel eller kan man installera om hela systemet och då komma undan???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl tillägga att jag får igång datorn efter att ha zappat pram och kan då hålla igång i ett antal minuter som nu. Men det är ju inte så lysande länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

DiskWarrior eller Tech Tool Pro 4 borde du ha.

 

Men din Systemskiva borde du prova i första hand. Starta i med c-tangenten nedtryckt,

klicka dig fram tills du valt svenska som språk, gå upp i Findermenyn och välj Skivverktyg och Reparera Skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver absolut inte vara hårdvarufel, men det kan vara svårt att hitta orsaken. Gör, som tidigare nämnts, kolla batteri, gör hårdvarutest och kör skivverktyg. Prova att återställa PMU. Samt prova detta, som jag skrivit om tidigare:

 

Saxat från Apple's webbplats, finns mer på andra ställen:

 

”Title

Refresh Extensions cache after upgrading Mac OS X

Summary

Recreating the Extensions cache files has, in certain cases, successfullycured unstable system behavior.

This behavior has been noted after upgrading Mac OS X and may include Kernel Panics.The procedure involves deleted the Extension caches: "/System/Library/Extensions.kextcache”"/System/Library/Extensions.mkext"

Discussion

In Terminal.app execute the following commands. Your administratorpassword will be required. sudo rm /System/Library/Extensions.kextcache sudo rm /System/Library/Extensions.mkext reboot Once deleted, new cache files will be created during reboot.”

 

Man kan slänga tilläggscasharna från Finder också om man inte gillar terminalen. De återskapas vid omstart.

 

Du kan också prova att slänga /library/caches och user/library/caches där det kan finnas korrupta inställningar.

Funkar inte detta men hårdvaran verkar OK så prova en ren ominstallation. (Ingen Archive and Install).

 

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta fattar jag:

 

- Kolla batteriet, menar ni att jag ska byta det helt eller kan man se fysiskt fel på det. Klockan går som den ska så då borde det väl inte vara den...?

 

- Hur återställer man PMU, vad är PMU?

 

Har testat det andra utom library/caches ska kolla det och det andra en gång till.

 

Har två 256 MB Ram-moduler ska man testa att lossa någon av dem för felsöka? Ska få min kompis Hardware-test-skiva snart.

 

En lustig detalj är att när den ibland låser sig så funkar inte t.ex Apples Mail, Safari och förhandsvisning men då kunde jag öppna MS Explorer och Adobes Reader...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också tillägga att vid uppstart, om inte kernel texten kommer och då behöver zappa pram, så kommer Mac OS X rutan fram och den blå linjen som visar att den kontrollerar skivor osv men när den kommit ungefär till mitten så försvinner den och det blir helblått och sedan kommer dockan och den övre listen strax efterpå. Tidigare har linjen gått hela vägen ut innnan dockan kommer fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det i texten som kernel panic radar upp? Oftas får man ju inte ut nåt av det men i 10.1 så började min dator krasha med jämna mellan rum och då stod det når med USB i texten och det visade sig vara USB som krånglade. Har du något annat än mus och tangentbord inkopplat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du har alltså kört Programmet Reparera Skiva och Reparera Skivbehörighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en extern Hårdisk kopplad via firewire men den har jag dragit ur ett tag. Skrivaren har jag också kopplat bort. Modemet är fortfarande i.

 

Eftersom jag inte är så där jätteduktig på kod och sånt så har jag inte kollat så noga på kernel texten. Ska kolla nästa gång det kommer hehe.

 

>>Pocahontas

Jag har kört både reparera skivbehörigeter och skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Eftersom du kört reparera skiva och inte fått något " fel" där...

Så lutar jag åt fel på något minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat in kernel-texten men har svårt att läsa ut var felet kan ligga.

 

Det står bla:

 

Panic (Cpu0)

Unable to find driver for this plattform "PowerMac 2.1"

och sen mest en massa siffror kring processen

senare:

 

No debugger configured - dumping debugg information

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att det har löst sig. Bytte ett av mina 256 minnen till det som satt i från början (64 MB) och nu verkar det funka. Har försökt att stressa burken lite men inte lyckats få den att hänga sig än har inte haft den igång så länge.

 

Någon som har något tips på åtgärder för att testa datorn ordentligt?

 

En annan fråga: köpte min minnesmodul hos Macoteket och de har väl livstidsgaranti på sina minnen, tips på hur man ska gå tillväga, någon som varit med om liknande förrut?

 

Tack alla som hjälpt mig med problemet!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Skaffa dig DiskWarrior, det är ett bra program.

 

Ring Macoteket och säg att du har ett trasigt minne, så ber de dig returnera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
Nu tror jag att det har löst sig. Bytte ett av mina 256 minnen till det som satt i från början (64 MB) och nu verkar det funka. Har försökt att stressa burken lite men inte lyckats få den att hänga sig än har inte haft den igång så länge.

 

Någon som har något tips på åtgärder för att testa datorn ordentligt?

 

En annan fråga: köpte min minnesmodul hos Macoteket och de har väl livstidsgaranti på sina minnen, tips på hur man ska gå tillväga, någon som varit med om liknande förrut?

 

Tack alla som hjälpt mig med problemet!!!

Hade jag sett det här inlägget tidigare hade jag direkt gissat på ett extraminne som ställer till problem. Jag bad att få ett extraminne på 512 MB installerat när jag köpte min iMac och fick efter några dagar ständiga panikattacker (kernel alltså). Det visade sig bero på det felaktiga minnet, köpt och installerat av Macoteket som uppenbarligen inte gör några tester på sina installerade minnen. Efter att ha fått ett nytt, har det i över ett år fungerat utan en enda attack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...