Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumet väckt till liv igen


Pocahontas

Rekommendera Poster

Carlisle_united

Äh, så hemskt är det väl inte att forumet går ner nån dag?

Det var ju fint väder ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar
Äh, så hemskt är det väl inte att forumet går ner nån dag?

Det var ju fint väder ute.

Va, kunde man gå ut :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

En liten uppdatering jag fick nyss:

 

"Anledningen verkar ha varit en trasig switch i rummet som dessa servrar står i. Enligt Daniel på it-avdelningen så är det inte första gången det händer, och beror på för hög värme. Vi kommer verka för en flytt av servrarna till ett riktigt kylt serverrum som vi hade tidigare.".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom problemet uppstod i fredags räknade jag med att det inte skulle fixas förrän efter helgen. Så har det alltid varit när problem uppstått en helgdag eller dag före helgdag. Har gjort antagandet att redaktionen vill vara lediga, och det kan jag ha förståelse för även om det känns lite surt att inte kunna vara här. Men mitt liv består av mycket mer så jag är inte alltför upprörd. Det är ju inte som när Swedbank inte fick ut lönerna i tid till massvis med folk precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va, kunde man gå ut :w00t:

jag säger detsamma.... det var grått och trist i Stockholm i går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetforum fyller en viktig del i mitt allt annat än välfungerande liv. Därför blir jag frustrerad när det inte fungerar. Jag ska inte gå så långt som att säga att jag känner mig ensam när det inte fungerar, men det är både givande och socialt att vara aktiv när andan faller på. Andra ser forumen mer ur ett nyttoperspektiv, men vi är ganska många här som har ett ganska onödigt stort antal inlägg om det bara handlade om nyttan. Jag emotser med glädje att forumet inom en snar framtid kommer att ha en stadigare it-plattform! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag säger detsamma.... det var grått och trist i Stockholm i går

-Då får man "hurtbulla" till det:

-Det finns inget dåligt väder!

-bara dåliga kläder! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att forumet gick ner så att jag kunde koncentrera mig på studierna istället... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför folk blir så gnälliga över att forumet går ner. Det är väl ändå inte en allmän rättighet att ha tillgång till forumet? Medlemskapet är dessutom gratis. Nog kan det vara irriterande att forumet ligger nere, särskilt om man följer en diskussion, men att bli "arg" för att det inte meddelas att forumet ligger nere är lite av att överreagera; särskilt när man låter det gå ut över tidningens chefsredaktör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför folk blir så gnälliga över att forumet går ner. Det är väl ändå inte en allmän rättighet att ha tillgång till forumet? Medlemskapet är dessutom gratis. Nog kan det vara irriterande att forumet ligger nere, särskilt om man följer en diskussion, men att bli "arg" för att det inte meddelas att forumet ligger nere är lite av att överreagera; särskilt när man låter det gå ut över tidningens chefsredaktör.

I och för sig har du rätt, men faktum är att MacWorld har nytta av forummedlemmarnas bidrag, särskilt dem under "Tipsa oss!"-rubriken, där mycket hamnar som nyheter i MacWorld. Även i övrigt bidrar medlemmarna till ett ökat macintresse, framför allt genom problemlösning och tips om program och hårdvara. En stabil kärna av aktiva medlemmar utgör också ryggraden i den "community" som har skapats. Sett utifrån denna utgångspunkt ligger det i MacWorlds och IDG:s intresse att lägga ned tid och omsorg om forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Closetland
Förstår inte varför folk blir så gnälliga över att forumet går ner. Det är väl ändå inte en allmän rättighet att ha tillgång till forumet? Medlemskapet är dessutom gratis. Nog kan det vara irriterande att forumet ligger nere, särskilt om man följer en diskussion, men att bli "arg" för att det inte meddelas att forumet ligger nere är lite av att överreagera; särskilt när man låter det gå ut över tidningens chefsredaktör.

 

 

gah... kan inte låta bli att besvara detta då jag antar det ær mig du syftar på bland annat....

 

Søk och du skall finna varfør jag reagerat på detta vis.

 

Macworld hade sådana sjuka problem med forumet før ett tag sedan att klagomål faktiskt var att underdriva. Ideligen gavs løften om både det ena och det andra(vilket faktiskt lejon "kom ihåg" helt pløtsligt i denna tråd) och med den basen så tycker jag faktiskt att man kan få bli arg och irriterad.

 

Jag hade inte gnællt om det var uttalat att den "kvalitetssækringen" inte skall finnas men nær någon ideligen lovar och fjæskar och sedan totalt ignorerar sina uttalanden IGEN nær det nu væl gick ned gør att man undrar varfør løftena stælldes från børjan?

 

Till Lejon: Bra med uppdateringar, håll det varmt bara så du inte "glømmer" igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Då får man "hurtbulla" till det:

-Det finns inget dåligt väder!

-bara dåliga kläder! :D

 

Fel!

Det finns inget dåligt väder - bara dåliga servrar..... :totaltgalen:

...

Efter förra "bråket" när forumet krånglade så in i döden så gavs det löften om att det skulle meddelas om något hände med forumet. Lite märkligt att det ska dras upp riktlinjer för det nu.....

...

Annars har forumet rullat på hyfsat förutom att det har segat någon gång. I stort sett är det bara positivt sista tiden! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till både Alix och Closetland:

 

Har kanske svårt att se det på det sättet. Jag är inte prenumerant på tidningen, så jag har inte betalat en krona för den här tjänsten. Faktum är att jag inte ens kunde sträcka mig till att se deras annonser, så om jag genom min närvaro och (in-)aktivitet här på forumet kan bidra till att tidningen får lite större uppmärksamhet så vore det väl inte mer än rätt.

Vore som sagt kanske annorlunda om jag också prenumererade på tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
gah... kan inte låta bli att besvara detta då jag antar det ær mig du syftar på bland annat....

 

Søk och du skall finna varfør jag reagerat på detta vis.

 

Macworld hade sådana sjuka problem med forumet før ett tag sedan att klagomål faktiskt var att underdriva. Ideligen gavs løften om både det ena och det andra(vilket faktiskt lejon "kom ihåg" helt pløtsligt i denna tråd) och med den basen så tycker jag faktiskt att man kan få bli arg och irriterad.

 

Jag hade inte gnællt om det var uttalat att den "kvalitetssækringen" inte skall finnas men nær någon ideligen lovar och fjæskar och sedan totalt ignorerar sina uttalanden IGEN nær det nu væl gick ned gør att man undrar varfør løftena stælldes från børjan?

 

Till Lejon: Bra med uppdateringar, håll det varmt bara så du inte "glømmer" igen.

I rättvisans namn vill jag också påpeka att problemen vi hade för drygt ett halvår seden, först prestandan, sedan spammet, tog vi tag i och löste. Nu är nästa steg att uppdatera hela monstret och se till att infrastrukturen står pall i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan leva med mycket bara det finns information om hur det ser ut för tillfället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså snälla Closetland!

 

Skulle kunna tänka mig att du också var ledig under helgen?

Sen är det inte världens katastrof att den är nere under en helg. Asså om man blir helt bedrövad och sorgsen över det här ska man nog börja tänka på vad livet handlar om egentligen.

 

Om hela ditt liv går ut på att vara inne på forumet så bör du nog gå till psykolog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså snälla Closetland!

 

Skulle kunna tänka mig att du också var ledig under helgen?

Sen är det inte världens katastrof att den är nere under en helg. Asså om man blir helt bedrövad och sorgsen över det här ska man nog börja tänka på vad livet handlar om egentligen.

 

Om hela ditt liv går ut på att vara inne på forumet så bör du nog gå till psykolog.

Du bommar innebörden av kritiken grovt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Closetland

om jag skall till en psykolog så ær det inte pga detta forum, det ær en sak som ær sækert.

 

Vet om att jag ær något av en obstinat kverulant men skønt att vissa ser kritiken bakom till viss del i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina vänner ta några andetag.

 

Att closetland reagerar som han gör kan man se såhär kanske, att det visar hur mycket forumet betyder för honom?

 

Jag håller med herr fuck, bara ett meddelande där det står forumet är nere, kom tillbaka på Måndag. Det hade räckt så hade man inte behövt sitta och gå in då och då för att se om det är uppe.

 

Leion gå och köp dig en bakelse och tröst ät lite och lova oss att nya forumet kommer snart så håller vi oss alla snälla. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför folk blir så gnälliga över att forumet går ner. Det är väl ändå inte en allmän rättighet att ha tillgång till forumet? Medlemskapet är dessutom gratis. Nog kan det vara irriterande att forumet ligger nere, särskilt om man följer en diskussion, men att bli "arg" för att det inte meddelas att forumet ligger nere är lite av att överreagera; särskilt när man låter det gå ut över tidningens chefsredaktör.

Vi leker med tanken att du älskar fotboll. Du har bespetsat dig på att kolla in vm-finalen som ska sändas av TV4. När du slår på tv:n är det bara svart i rutan, ingen kommentar whatsoever om vad/när/hur problemen ska lösas. Då rycker du alltså bara på axlarna och tänker att "what the heck, det är ju ingen allmän rättighet att titta på vm-finalen och dessutom är det ju gratis)? Ingen irritation? Inga tankar som far genom huvudet att TV4 är en oseriös mediadistributör som inte ens orkar tala om vad som händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi leker med tanken att du älskar fotboll. Du har bespetsat dig på att kolla in vm-finalen som ska sändas av TV4. När du slår på tv:n är det bara svart i rutan, ingen kommentar whatsoever om vad/när/hur problemen ska lösas. Då rycker du alltså bara på axlarna och tänker att "what the heck, det är ju ingen allmän rättighet att titta på vm-finalen och dessutom är det ju gratis)? Ingen irritation? Inga tankar som far genom huvudet att TV4 är en oseriös mediadistributör som inte ens orkar tala om vad som händer?

 

Du är de irrelevanta jämförelsernas okrönte mästare. Men för svara på din fråga:

 

1. Att se VM-finalen i fotboll är på sätt och vis en allmän rättighet; betydligt mer än vad MacWorlds forum är i alla fall. Det är en av anledningarna till att SVT och TV4 lyckas få rättigheterna till att sända arrangemangen, trots att kanaler som Canal+ har bjudit betydligt större summor för tv-rättigheterna.

 

2. Till skillnad mot MacWorlds forum så talar vi i fallet TV4/VM-finalen om en ensamrätt. När forumet är nere så kan jag välja att surfa in till ett grannforum och diskutera saken, om det nu kliar i fingrarna. Jag kan dock inte på ett enkelt sätt zappa över till engelska BBC för att titta på matchen.

 

Som sagt, en helt irrelevant jämförelse. Men jag vet att du gillar att ifrågasätta bara för ifrågasättandets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johnalder

Även om iMattes jämförelse kanske var lite irrelevant så är det alltid nyttigt att tänka att andra kanske inte har samma preferenser som en själv? För vissa kanske forumet är så viktigt att en helgs downtime inte är acceptabelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är de irrelevanta jämförelsernas okrönte mästare. Men för svara på din fråga:

 

1. Att se VM-finalen i fotboll är på sätt och vis en allmän rättighet; betydligt mer än vad MacWorlds forum är i alla fall. Det är en av anledningarna till att SVT och TV4 lyckas få rättigheterna till att sända arrangemangen, trots att kanaler som Canal+ har bjudit betydligt större summor för tv-rättigheterna.

 

2. Till skillnad mot MacWorlds forum så talar vi i fallet TV4/VM-finalen om en ensamrätt. När forumet är nere så kan jag välja att surfa in till ett grannforum och diskutera saken, om det nu kliar i fingrarna. Jag kan dock inte på ett enkelt sätt zappa över till engelska BBC för att titta på matchen.

 

Som sagt, en helt irrelevant jämförelse. Men jag vet att du gillar att ifrågasätta bara för ifrågasättandets skull.

 

Nej, det handlar om brist på emapati - att kunna sätta sig in andras situation. Jag själv skiter högaktningsfullt i fotbolls-vm men kan förstå att andra som inte gör det blir irriterade om TV4 skulle somna ifrån sändningsknappen. Vad ensamrätt och sändningsrätt har med saken att göra fattar jag inte; Om någon har ensamrätt så har de väl i så fall rätt i att skita i att sända oxå. Som du sa - det är ju ingen allmän rättighet. Och det var ju gratis.

Om du har svårt att se logiken i mina jämförelser, har det aldrig slagit dig att det kan bero på något annat än att de är dåliga? Om du inte begriper en andragradsekvation, är det då per automatik en dålig ekvation?

Som sagt: Problemet är att du har svårt att leva dig in i andras situation. Inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har svårt att se logiken i mina jämförelser, har det aldrig slagit dig att det kan bero på något annat än att de är dåliga? Om du inte begriper en andragradsekvation, är det då per automatik en dålig ekvation?

Som sagt: Problemet är att du har svårt att leva dig in i andras situation. Inget annat.

 

Du har nog rätt, felet ligger inte i dina dåliga jämförelser, utan min brist på intelligens.

Jag ser dock fortfarande inte hur ett icke-fungerande forum kan göra folk så förbannade att det blir befogat med personangrepp på chefsredaktören. Det är en sak att kritisera, en annan sak att attackera. Men jag har nog bara svårt att leva mig in i andras situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...