Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumet väckt till liv igen


Pocahontas

Rekommendera Poster

Pocahontas

Vad var det som var tjall nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Kanske som Zimmerman skrev på 99.mac:

 

Dom har aldrig satsat seriöst på forumet - har bara en sketen gammal server i en garderob. Går den ner på en helg så fixas det inte föränn måndag då folk kommer till jobbet igen.

 

Sannolik arbetshypotes i alla fall... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. var lite ful och gjort en scan mot forumet när det var nere..

 

Tydligen verkar port 80 varit stängd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Ja, det börjar bli lite väl ofta som man inte kommer in på forumet. Från 15 tiden igår, till nu klockan 21.00.

Man undrar vad det är som händer och vad gör man för att få igång forumet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Closetland

synd det inte finns seriösa alternativ till detta forum...

 

 

nog för att jag varit igång och gnällt mycket på sistone... men det kusliga är att det varit högst motiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det konstigt att det finns en avdelning

 

Meddelanden från oss

Vill du veta vad som händer med tidningen, vår sajt eller detta forum? Håll då koll på våra officiella meddelanden.

 

men inte ett ord där.

 

Inte heller ett ord på macworld.se eller macworlds Twitter medan den var nere

Minns att det tidigare sagts att det kunde vara problem att läga in saker på macworld.se men Twitter lär det väl inte vara något problem med. Tyvärr låter det som "sticka huvudet i sanden" och risken är väl att detta även gäller annat ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Closetland
Visst är det konstigt att det finns en avdelning

 

Meddelanden från oss

Vill du veta vad som händer med tidningen, vår sajt eller detta forum? Håll då koll på våra officiella meddelanden.

 

men inte ett ord där.

 

Inte heller ett ord på macworld.se eller macworlds Twitter medan den var nere

Minns att det tidigare sagts att det kunde vara problem att läga in saker på macworld.se men Twitter lär det väl inte vara något problem med. Tyvärr låter det som "sticka huvudet i sanden" och risken är väl att detta även gäller annat ...

 

 

har du någonsin sett lejon göra annat än sticka huvudet i sanden?

 

han borde vara politiker... då skulle han troligen tjäna mer än idag och kompetensen för det verkar han ju ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du någonsin sett lejon göra annat än sticka huvudet i sanden?

 

han borde vara politiker... då skulle han troligen tjäna mer än idag och kompetensen för det verkar han ju ha.

 

Ännu en gång ska det kastas skit på politiker i allmänhet. Sluta upp med det. Jag börjar drabbas av akut väljarförakt.

 

Sen förstår jag inte varför Leijon ska få sådana illa valda ord om sig? Han är kul att följa på Twitter, han gör inlägg på det här forumet och jag har inte sett att han har duckat för något. Känns som en synnerligen närvarande chefredaktör. Något annat än AB:s dito, som bara kommer med krystande undanflykter när läsarna för n:te gången undrar varför det mest står trams i tidningen.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det har framgått tydligt att MacWorld är bakbundet av IDG när det gäller forumets resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Closetland

men herregud skall det vara så svårt att få dem som ändå lägger in nyheter(för sådana kom) att bara notera att även forumet är nere?

 

Nej sant tråkigt att jag drog ned en politiker i Lejons nivå, det var inte meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Hej alla!

Det är förstås oförsvarligt att forumet gick ner och att vi inte fick upp något meddelande om att så var fallet. Tyvärr råkade både jag, Anna och Skrufve vara ute på äventyr i helgen så ingen hann lösa det förrän i kväll. Ingen ursäkt, men bara så ni vet att vi inte

 

Jag vet i dagsläget inte exakt varför forumet gick ned, själva servern var tydligen i gång, men som ekstam skriver slutade webbtjänsten att fungera. Oklart om det var någon sorts minneslucka eller en överbelastningsattack. Ska reda ut detta i morgon.

 

@Closetland: Tråkigt att du fått den uppfattningen om mig. Jag försöker vara så närvarande och transparent jag bara hinner. Har uppenbarligen fallerat i den ambitionen. Lovar att se över hur vi arbetar. Dialogen med er medlemmar och läsare är trots allt vår dyrbaraste tillgång. Utan den har vi inget.

 

@kiwi: Tack för de uppmuntrande orden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Closetland

jo Andreas du är duktig fast enbart efteråt!

 

Skulle det inte kunna vara läge att jobba lite proaktivt nu? Det är något du varenda eviga gång lovar/lovat efter en sån här sak? Det är inte första gången forumet går ned och du lovar att se över situationen?

 

Det är ingen som kräver 100% uptime egentligen men er totala arrogans mot era besökare är förvånansvärd. Jag har själv haft förtroende för dig mer än en ggn(visar hur svag man är emot valfläsk :S) men någonstans tryter det och det har det nu gjort.

 

edit: lovar att inte flama mer i denna tråd, har nu i alla fall fått fram min åsikt om situationen. (har ni tänkt på vad internet gör en ego? Jag,mig, jag,mig och lite mer jag och mig. (facebook,twitter osv osv)

 

Så hoppas ni andra kan få något positivt ur detta och kanske även på sikt jag :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
jo Andreas du är duktig fast enbart efteråt!

 

Skulle det inte kunna vara läge att jobba lite proaktivt nu? Det är något du varenda eviga gång lovar/lovat efter en sån här sak? Det är inte första gången forumet går ned och du lovar att se över situationen?

 

Det är ingen som kräver 100% uptime egentligen men er totala arrogans mot era besökare är förvånansvärd. Jag har själv haft förtroende för dig mer än en ggn(visar hur svag man är emot valfläsk :S) men någonstans tryter det och det har det nu gjort.

 

edit: lovar att inte flama mer i denna tråd, har nu i alla fall fått fram min åsikt om situationen. (har ni tänkt på vad internet gör en ego? Jag,mig, jag,mig och lite mer jag och mig. (facebook,twitter osv osv)

 

Så hoppas ni andra kan få något positivt ur detta och kanske även på sikt jag :P

Du har ju helt rätt. Jag drar mig till minnes att jag lovat att just kommunikationen när något sådant här ska bli sjukt mycket bättre. Rakt av dåligt från min sida, jag tar på mig hundhuvudet.

 

Eftersom forumet och MacWorld.se ligger på olika plattformar kommer vi i regel åt endera systemet för att kommunicera eventuella tekniska problem.

 

Redan på veckomötet i morgon ska jag se till att vi drar upp en struktur för hur vi ska agera - och kommunicera - när något sådant här inträffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Vilken tur att jag var borta så jag inte märkte att forumet var nere!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att forumet går ner kan jag stå ut med, men att det inte meddelas någonting gör mig däremot ganska arg.

Hade det bara stått en notis på macworld.se om att forumet var nere och återkom på måndag så hade jag nöjt mig med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att forumet går ner kan jag stå ut med, men att det inte meddelas någonting gör mig däremot ganska arg.

Hade det bara stått en notis på macworld.se om att forumet var nere och återkom på måndag så hade jag nöjt mig med det.

Jag delar helt din åsikt! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Problemet ligget hos det felsatsande förlaget IDG och inte hos MW:s redaktion. Forumet och dess server går på närmast nollbudget inom en organisation som i grunden är fientligt inställd till lösningar som dessa. Som någon skrev är det en sketen server i en garderob och det är därför att IDG inte tillåter något annat. Det är ren goodwill från MW:s redaktion som håller forumet flytande.

 

IDG är ett företag som så många andra tror att det är bättre att årligen bränna miljoner på webbkonsulter och meningslösa "Community"-lösningar inom idg.se-sfären som ingen egentligen vill använda eller arbeta med. Plottriga och felkonstruerade system som från början är dödfödda.

 

De miljoner IDG satsar på tomma databaser skulle kunna gå rakt ned till att skapa roliga, intressanta och mervärdesskapande innehåll som direkt gynnar tidningarna, läsare och besökare. Ge mig och och mina kolleger 1/20-del av IDG:s webbbudget och vi kan göra forum.macworld.se till den bästa Macsajten alla kategorier. Samma sak med IDG:s övriga tidningar/produkter: Utnyttja de strukturer och lösningar som redan finns där och bränn krutet på bra innehåll. Alla vinner!

 

Så om något ska ni sluta beklaga er över Leijons och MW:s avlägsenhet. Skriv istället till Andreas hur viktigt forumet är. Skriv hur mycket det bidrar till ert Mac-användande. Skriv hur mycket frånvaron helgen vecka 18 sved. Det är det enda som kan göra situationen bättre när ni vittnar om forumets betydelse för svenska Mac-användare. För det är de enda vittnesmål IDG:s ledning i slutändan lyssnar till. Vittna om vad forum.macworld.se har som idg.se misslyckas med. Vittna om att det kan bli så mycket bättre än vad det är idag.

 

Säger Thomas som för tydlighetens skull inte arbetar med IDG och MW mer än att jag i egenskap av frilans skriver några sidor per nummer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

Inget fel i att servern slutar funka ibland. Inget fel heller i att det tar lite tid att fixa problemet. Däremot är det som Leijon skriver ett stort fel att allt som kretsar kring forumet sker på nåder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Problemet ligget hos det felsatsande förlaget IDG och inte hos MW:s redaktion. Forumet och dess server går på närmast nollbudget inom en organisation som i grunden är fientligt inställd till lösningar som dessa. Som någon skrev är det en sketen server i en garderob och det är därför att IDG inte tillåter något annat. Det är ren goodwill från MW:s redaktion som håller forumet flytande.

 

IDG är ett företag som så många andra tror att det är bättre att årligen bränna miljoner på webbkonsulter och meningslösa "Community"-lösningar inom idg.se-sfären som ingen egentligen vill använda eller arbeta med. Plottriga och felkonstruerade system som från början är dödfödda.

 

De miljoner IDG satsar på tomma databaser skulle kunna gå rakt ned till att skapa roliga, intressanta och mervärdesskapande innehåll som direkt gynnar tidningarna, läsare och besökare. Ge mig och och mina kolleger 1/20-del av IDG:s webbbudget och vi kan göra forum.macworld.se till den bästa Macsajten alla kategorier. Samma sak med IDG:s övriga tidningar/produkter: Utnyttja de strukturer och lösningar som redan finns där och bränn krutet på bra innehåll. Alla vinner!

 

Så om något ska ni sluta beklaga er över Leijons och MW:s avlägsenhet. Skriv istället till Andreas hur viktigt forumet är. Skriv hur mycket det bidrar till ert Mac-användande. Skriv hur mycket frånvaron helgen vecka 18 sved. Det är det enda som kan göra situationen bättre när ni vittnar om forumets betydelse för svenska Mac-användare. För det är de enda vittnesmål IDG:s ledning i slutändan lyssnar till. Vittna om vad forum.macworld.se har som idg.se misslyckas med. Vittna om att det kan bli så mycket bättre än vad det är idag.

 

Säger Thomas som för tydlighetens skull inte arbetar med IDG och MW mer än att jag i egenskap av frilans skriver några sidor per nummer. :)

Jag vet att du menar väl, Thomas, men scenariot du beskriver är tyvärr inte verkligheten. Som budgetansvarig på IDG har man (jag) oerhört stort spelrum. Givetvis har jag lönsamhetskrav på mig, men exakt hur jag når dessa är upp till mig.

 

Och även om forumet inte ger några större direkta intäkter är det oerhört viktigt för oss då det är den överlägset bästa kanalen för att kommunicera med många av våra läsare. Men att skylla på IDG för att forumet bitvis har strulat är inte rättvist. Snarare är det mig ni ska skylla på.

 

Men jag har goda nyheter. Faktum är att framgångarna för detta forum, som ni alla hjälpt till att bygga upp, har fått IDG att överge sitt nuvarande communitysystem för att satsa på exakt samma lösning som vi kör, Invision Power Board (och Wordpress MU för bloggar, för övrigt). Fördelen för er läsare är att vi nu slipper ha en egen serverlösning utan bakas in i IDGs övriga serverpark med support och bevakning 24/7.

 

I dag ligger exempelvis vår systertidning Miljöaktuellts forum inom detta ramverk. Samma lösning som här, fast med en helt annan redundans.

 

Detta kommer att ske så snart version 3.0 av forumprogramvaran släpps. Den är för närvarande på beta 4, enligt utvecklarna Invision Power. Vi på MacWorld siktar på en lansering av denna innan juni är slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tack Andreas för att du och forumet är helt återställda efter helgen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juventino

Personligen så älskar jag detta forum, tycker man finner och får hjälp med precis allt här. Och det pratas om mycket annat mellan himmel och jord.

Tycker inte att ni ska behöva ta så mycket skit för att den var nere i ett litet tag. Men meddela detta på macworld.se sidan skulle helt klart vara önskvärt.

 

Leijon: Jag har ett överlag mycket gott intryck av dig, två gånger har jag kontaktat dig och båda gångerna har jag fått respons, det är inte illa. Kan tänka mig att du är en upptagen man.

Cred ska du ha och tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har goda nyheter. ....

 

Detta kommer att ske så snart version 3.0 av forumprogramvaran släpps. Den är för närvarande på beta 4, enligt utvecklarna Invision Power. Vi på MacWorld siktar på en lansering av denna innan juni är slut.

detta låter ju kanon :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag vet att du menar väl, Thomas, men scenariot du beskriver är tyvärr inte verkligheten. Som budgetansvarig på IDG har man (jag) oerhört stort spelrum. Givetvis har jag lönsamhetskrav på mig, men exakt hur jag når dessa är upp till mig.

 

Drar egentligen främst paralleller till hur det varit tidigare. Under senare halvan av 90-talet var www.macworld.se den största idg-sajten alla kategorier. Varför? Jo, därför att chefred på minimal budget byggde och underhöll ett system med en Filemakerdatabas som skapade hårdkodade html-sidor. Sedan lades en 1/2 tjänst, främst Martin Lindhe, på att fylla den med innehåll och det var innehållet som gjorde MW till dåtidens största IDG-sajt. När idg.se byggdes upp under åren plöjdes det sedan miljoner på att bygga strukturer och tomma databaser.

 

Samma sak när IDG tog över Macpressen gamla Cube G4-baserade forum. IDG tog över ett fungerande community som fick leva i en garderob på nåder tack vare chefreds extrainsatser. Miljoner spenderades på att bygga strukturer och tomma databaser åt idg.se.

 

Men att det nu till slut vänder är ju förstås positivt. :)

 

Viktigt att komma ihåg att vem som helst kan sätta upp ett forum och skapa ett community. Men det som gör det värt att besöka är att man satsar på innehåll värdigt ett mediahus. Det som gör att man lockar mer än de allra mest inbitna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen en sådan fruktansvärd katastrof att forumet råkade gå ner på en helg? Ja jag är medveten om att dom flesta är lediga på helgen, tänk dock på att detta förmodligen även gäller andra än er också.

 

Måste man även ha ett meddelande på att forumet är nere? Jag tycker det är ganska uppenbart om man inte kommer in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft så tråkigt i helgen :( men nu är jag glad igen :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...