Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bedragare på mac torget.nu


beek

Rekommendera Poster

Googla på spamtorget :D ( byt spam till Mac ) Automatisk ändring på detta forum även på andra fora också :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar
Carlisle_united

Har gjort rätt mycket affärer både över tradera & ebay... och då litar jag på mitt omdömme samt vad säljaren har fått för omdömme tidigare och bå vad för sorts saker han sålt tidigare. Men framförallt gåt jag på, Låter det för bra för att vara sant så ÄR det det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med att hitta en säker metod för betalning är påfrestande.

När vi bodde hemma på Ireland hade vi en idé om att öppna

Community Cafés, som skulle vara multi-kulturella caféer

öppna, för lån, på kvällstid av tex ungdomsaktivitet, pensionärsklubb, studiecirklar, osv.

 

Vi tänkte också att folk skulle kunna göra sin beställning över nätet där och betala vid hämtning.

För säljare skulle caféerna stå som garant för att de skulle få sina pengar.

Körare skulle kunna göra en snabb koll att allt fanns med

och ev kolla om produkten fungerade. Kostnad skulle vara upp till 50:- vid max vikt 10 kg

eller gratis om man köpte mat och kaffe/te för minst 75:- vid utlämningstillfället. :ThumbsUp:

 

Finns det något liknande i Sverige kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte också att folk skulle kunna göra sin beställning över nätet där och betala vid hämtning.

För säljare skulle caféerna stå som garant för att de skulle få sina pengar.

Körare skulle kunna göra en snabb koll att allt fanns med

och ev kolla om produkten fungerade. Kostnad skulle vara upp till 50:- vid max vikt 10 kg

eller gratis om man köpte mat och kaffe/te för minst 75:- vid utlämningstillfället. :ThumbsUp:

 

Finns det något liknande i Sverige kanske.

484421[/snapback]

Vet inte hur det ser ut i Irland, men i Sverige är ju Internetanvändningen i hemmen så utbredd, så att behovet av en lokal att göra detta på inte är så stor.

 

Och för säker betalning/leverans - återigen Internetgirot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte den attityden att gambla med stora pengar över nätet. Det skulle ALDRIG falla mig in att köpa en dator över nätet på detta sättet! Än ni knäppa eller!?!?!? Riskera 10.000:- och hänvisa till sitt omdöme......... vill ni så gärna bli av med pengarna? :dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när ändå tråden är väckt...

 

Använd Internetgirot! Funkar klockrent och man behöver inte komma överens om hönan/ägget-diskussionen (ska prylen betalas eller skickas först - köparen kan ju också blåsa!)

 

Kostar 5% av köpesumman, klart överkomligt enligt min åsikt!  :ThumbsUp:

484392[/snapback]

japp, använde det när jag sålde min PowerMac.. suvuränt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Jag brukar i regel inte köpa saker för mer en 1000 lappen utan att pröva varan först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, man ska aldrig betala något i förskott när man köper av en privatperson, jag trodde att det var självklart för alla människor, det handlar inte om att lita på sina medmänniskor, det handlar om att veta att det finns skrupelfria människor därute som inte drar sig för att lura vem som helst på vad som helst, när som helst, sunt förnuft mao.

54873[/snapback]

 

Hur ska man göra då? Man kan ju lika gärna vända på steken och säga "Man ska aldrig skicka något i förskott, för då kanske man inte får några pengar"

 

Man blir helt enkelt tvungen att lita på folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar i regel inte köpa saker för mer en 1000 lappen utan att pröva varan först.

484494[/snapback]

 

That´s my boy!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man göra då? Man kan ju lika gärna vända på steken och säga "Man ska aldrig skicka något i förskott, för då kanske man inte får några pengar"

 

Man blir helt enkelt tvungen att lita på folk.

484496[/snapback]

Det är helt sant, men till en viss gräns. Själv har jag som regel att när det gälller affärer mellan privatpersoner (Tradera, Ebay t ex) aldrig skicka mer pengar än vad jag har råd att förlora.

 

Skicka något i förskott till någon som köpt något av mig på dessa sajter, det existerar inte i min sinnesvärld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sälja saker på nätet är nytt för mig. Men för ett tag sedan så sålde jag ett ljudkort.

Då fick jag tipset att skicka det hela med bussgods och efterkrav.

 

Fördelen med detta är dubbel. Jag som säljer vet att pengarna betalats och köparen har möjlighet att klaga. Det tar tid innan säljaren får sina pengar, upp till en vecka - tio dagar.

 

Som säljare känns det skönt att få veta av köparen att allt är ok innan man springer o spenderar pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det ser ut i Irland, men i Sverige är ju Internetanvändningen i hemmen så utbredd, så att behovet av en lokal att göra detta på inte är så stor.

 

Och för säker betalning/leverans - återigen Internetgirot!

484471[/snapback]

 

Jo, men tanken är att du kan testa produkten INNAN du betalar den

eftersom du inte har tagit ut den från caféet! :ThumbsUp:

 

På Ireland har många unga inte ens egen bostad, utan hyr i andra hand

och ofta tillsammans med några andra.

Det finns väldigt få bostäder att hyra på långtidskontrakt som i Sverige,

vilket är fallet i de flesta länderna i Europa.

Boendet blir då dyrt och ofta osäkert ang. tidsperspektivet.:deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man göra då? Man kan ju lika gärna vända på steken och säga "Man ska aldrig skicka något i förskott, för då kanske man inte får några pengar"

 

Man blir helt enkelt tvungen att lita på folk.

484496[/snapback]

Internetgirot! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via postförskott/ekrav fick jag en gång en tegelsten, jag bönade och bad postkassörskan att ta tillbaka paketet, men det fick hon inte sa hon. (jag öppnade på posten).

 

Då återstår Internetgirot, Payson eller Paypal kanon att kunna testa varan innan säljaren fått pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sälja saker på nätet är nytt för mig. Men för ett tag sedan så sålde jag ett ljudkort.

Då fick jag tipset att skicka det hela med bussgods och efterkrav.

 

Fördelen med detta är dubbel. Jag som säljer vet att pengarna betalats och köparen har möjlighet att klaga. Det tar tid innan säljaren får sina pengar, upp till en vecka - tio dagar.

 

Som säljare känns det skönt att få veta av köparen att allt är ok innan man springer o spenderar pengarna.

484523[/snapback]

Jag har använt mig av Bussgods en gång (o inte mera!) o jag fick tre (3) olika prisuppgifter på min leverans. Först en koll på prislistan på deras hemsida, dagen efter en uppgift från personen bakom kassan dagen innan jag skickade varan ifråga, o så ett nytt (iofs lägre) pris den dagen jag tog bussgods tjänst i anspråk.

 

Mitt tips är att använda andra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men tanken är att du kan testa produkten INNAN du betalar den

eftersom du inte har tagit ut den från caféet! :ThumbsUp:

484531[/snapback]

Med Internetgirot (känner att jag börjar bli tjatig nu... jag har ingen koppling till Internetgirot!) så betalar du till IG när ni kommit överens om affär. Säljaren får besked att pengar är inbetalda, han/hon skickar då varan. När jag får varan, och anser mig nöjd med köpet, så meddelar jag IG detta, och de släpper pengarna till säljaren. Om jag inte meddelar inom fem dagar så släpper dom pengarna ändå.

 

Mao - jag har några dagar på mig att testa prylen - hemma! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte den attityden att gambla med stora pengar över nätet. Det skulle ALDRIG falla mig in att köpa en dator över nätet på detta sättet! Än ni knäppa eller!?!?!? Riskera 10.000:- och hänvisa till sitt omdöme.........  vill ni så gärna bli av med pengarna?    :dumstrut:  :dumstrut:  :dumstrut:  :dumstrut:  :dumstrut:

484477[/snapback]

Håller med!

 

Jag brukar i regel inte köpa saker för mer en 1000 lappen utan att pröva varan först.

484494[/snapback]

Det enda, nuförtiden, som jag skickar efter är skivor/filmer från Ginza & CDON.

 

Jag föredrar att hålla andra varor i handen innan jag betalar för dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

När jag är sugen på film och musik som inte finns i den lokala butiken, brukar jag beställa DVD-filmer och CD med musik från jpc i Tyskland. Det är en välkänd, etablerad firma som säljer skivor, filmer, böcker, noter m m. Varje gång jag har beställt därifrån och betalat med mitt Visa-kort, har mina varor kommit. Sist jag beställde därifrån, tog det bara två dagar, och det från Tyskland! Inte illa! Det gäller alltså att anlita väl etablerade företag. Jag har också beställt varor från Scandinavian Photo och Cyberphoto, och då har jag fått precis det jag beställde. När jag skulle ha mitt favoritkaffe sist, måste jag beställa direkt från importören. För att komma över gränsen på 500 kr för mitt italienska kaffe, beställde jag 15 paket, men i bekräftelsen på min beställning skrev de 12 paket. Det kom 12, men de hade inte mera på lager just då, och tog inte heller betalt för mera. Jag fick en faktura och 10 dagar på mig att betala. En gång köpte jag en begagnad kamera på en annons i Blocket, men personen jag köpte den av, har jag känt i över 40 år, och numera bor jag på samma gata som han, så jag fick kameran med tillbehör och han fick sina pengar, lätt som en plätt! jpc, förresten, obs stavningen, har dessutom sysslat med postorderförsäljning i flera årtionen och har butiker i några städer i Tyskland. Mina internetaffärer har inte kostat mer än några hundringar åt gången, och jag har inte blivit blåst. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Själv vill jag alltid träffa personen in real life så att säga.

Känna och även gärna testa grejen så det funkar.

 

100% säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Byström
Nu när ändå tråden är väckt...

 

Använd Internetgirot!

 

Kostar 5% av köpesumman, klart överkomligt enligt min åsikt!  :ThumbsUp:

484392[/snapback]

 

 

Jag tycker faktiskt 5% är för mycket. Tyckte internetgirot verkade suspekt när det stod förut att sidan inte varit uppdaterad sen 2003 (borta nu).

 

Varför inte har paynova något sånt? Det är den betaltjänst jag gillar mest. Tycker alla andra är för krångliga.

 

Ta Paypal t ex. *Varför* ska jag behöva ett kreditkort för att betala med paypal till säljsajter? Då kan jag ju använda *bara* visakortet, eller hur? Var finns mervärdet?

 

Någon som rivit upp en betalning via sitt kreditföretag? I USA verkar det vara legio......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Har någon/några fler blivit drabbade av en bedragare som brukar kalla sej själv Janos, Jano, eller Jan. och ibland Nymark, Nilmark eller Nimark?

 

Jag blev drabbad nyligen vid köp av en La Cie superdrive. Eftersom jag har det hela väldokumenterat och fått bra hjälp av ledningen för mac torget sajten har jag polisanmält vederbörande för bedrägeri. Finns det fler drabbade vore det bra om vi kunde samordna polisanmälningarna.

 

Varning det finns nu en annons där på mac torget om en powerbook för 17000 kr där någon vid namn Jonas (närliggande ovan namn) vill ha förskottsbetalning pga avsaknad av postgiro.

 

Har genom åren gjort sådana affärer på macworld och macpressen sajterna utan några som helst problem ty vi är ju seriösa macvänner här. Har aldrig provat mac torget förr men nu kan man inte längre lita på någon och alla som ej kan skicka mot postförskott måste ju ratas efter detta!

 

Jag har drabbat av den idioten för att min mamma var ihop med honom i 11 år,,han har beställt saker i mitt namn o min mammas namn..Men polisen gör fan ingeting åt saken ju! Det är bäst att man samla ett gäng som har drabbat av honom mvh Jenny ifrån göteborg,,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har drabbat av den idioten för att min mamma var ihop med honom i 11 år,,han har beställt saker i mitt namn o min mammas namn..Men polisen gör fan ingeting åt saken ju! Det är bäst att man samla ett gäng som har drabbat av honom mvh Jenny ifrån göteborg,,,

 

Ujuj, en urgammal tråd får liv.

Men jag har även haft det tvivelaktiga nöjet att bli lurad av Janos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag vet vem det där jävla janos Nimark han har vart min styvfar,,och han har beställt saker i mitt namn,,och förfalskat mitt namn..Så om det är några till som har råkat ut för han så kanske man kan fixa bevis och går till polisen så han kan bli fast någon gg..Mvh Jenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...