Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bedragare på mac torget.nu


beek

Rekommendera Poster

Har någon/några fler blivit drabbade av en bedragare som brukar kalla sej själv Janos, Jano, eller Jan. och ibland Nymark, Nilmark eller Nimark?

 

Jag blev drabbad nyligen vid köp av en La Cie superdrive. Eftersom jag har det hela väldokumenterat och fått bra hjälp av ledningen för mac torget sajten har jag polisanmält vederbörande för bedrägeri. Finns det fler drabbade vore det bra om vi kunde samordna polisanmälningarna.

 

Varning det finns nu en annons där på mac torget om en powerbook för 17000 kr där någon vid namn Jonas (närliggande ovan namn) vill ha förskottsbetalning pga avsaknad av postgiro.

 

Har genom åren gjort sådana affärer på macworld och macpressen sajterna utan några som helst problem ty vi är ju seriösa macvänner här. Har aldrig provat mac torget förr men nu kan man inte längre lita på någon och alla som ej kan skicka mot postförskott måste ju ratas efter detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar
Gäst iMatte

Ja, akta dig för den skojaren. Det har varit mycket olika historier runt honom, många har blivit lurade på olika sätt. Själv väntar jag fortfarande på ett orginalkvitto för en sak jag köpte av honom typ 1998-99. Eftersom jag aldrig vill köpa stöldgods, lovade han att skicka orginalkvittot i paketet. Det kom aldrig, trots många påstötningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev blåst på 1200 kr för några år sedan. Han betalade aldrig leveransen jag hade gjort, däremot såg jag mina grejer utannonserade av honom med rejäla påslag på priset dessutom. Snacka om vinstmaximering. Det var en lång lista med vittnesbörd om hans beteende här på MacWorlds hemsida. J bodde då i Angered.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, man ska aldrig betala något i förskott när man köper av en privatperson, jag trodde att det var självklart för alla människor, det handlar inte om att lita på sina medmänniskor, det handlar om att veta att det finns skrupelfria människor därute som inte drar sig för att lura vem som helst på vad som helst, när som helst, sunt förnuft mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Blev fel, skulle länka till en annons som han satt in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska aldrig betala något i förskott när man köper av en privatperson, jag trodde att det var självklart för alla människor

Jag har betalat i förskott i så gott som alla mina begagnatköp och aldrig blivit lurad. Sammantaget har jag säkert sparat ett par tusen spänn på att slippa postförskott osv. Sunt förnuft är kanske att inte pröjsa en smärre förmögenhet i förskott, annars är det nog mer sunt förnuft att slippa onödiga avgifter och onödigt strul. Jag tror stenhårt på att lita på sina medmänniskor - vem ska man annars lita på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska aldrig betala något i förskott när man köper av en privatperson, jag trodde att det var självklart för alla människor

Jag har betalat i förskott i så gott som alla mina begagnatköp och aldrig blivit lurad. Sammantaget har jag säkert sparat ett par tusen spänn på att slippa postförskott osv. Sunt förnuft är kanske att inte pröjsa en smärre förmögenhet i förskott, annars är det nog mer sunt förnuft att slippa onödiga avgifter och onödigt strul. Jag tror stenhårt på att lita på sina medmänniskor - vem ska man annars lita på?

Synd att du inte följt cirkusen runt spamtorget på gamla "livsstil" 99mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska aldrig betala något i förskott när man köper av en privatperson, jag trodde att det var självklart för alla människor

Jag har betalat i förskott i så gott som alla mina begagnatköp och aldrig blivit lurad. Sammantaget har jag säkert sparat ett par tusen spänn på att slippa postförskott osv. Sunt förnuft är kanske att inte pröjsa en smärre förmögenhet i förskott, annars är det nog mer sunt förnuft att slippa onödiga avgifter och onödigt strul. Jag tror stenhårt på att lita på sina medmänniskor - vem ska man annars lita på?

Sunt. Idealt. Så funkade jag också (norrlänning)...sen flyttade jag till Stockholm :lol: Idag har jag lärt mig den hårda vägen. Det är bara juridiskt bindande kontrakt som gäller - oavsett vad det gäller. Jag rör numera inte ett finger utan bindande kontrakt.

 

Ett tips till er som blir blåsta och vet identiteten på aset; Man fyller i en enkel blankett som hämtas hos närmaste tingsrätt (pdf via nätet om man vill). Där kräver man indrivning av summan. Det brukar göra susen. Direkt aset fått ett brev från tinget som informerar om att du begärt indrivning så kommer ofta pengarna med blixtens hastighet - ty, aset riskerar att få en betalningsanmärkning och då är det kört i flera år för den personen. Aset kan inte ens hyra en lägenhet - även om man stått i bostadskön i 456 år.

 

Om aset är råkriminell så hjälper dock inte detta. Dom har redan förlorat allt. Då ser man aldrig mera stålarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Om aset är råkriminell så hjälper dock inte detta. Dom har redan förlorat allt. Då ser man aldrig mera stålarna.

Vissa människor ska man passa sig för att bråka med. Det är bättre att förlora några spänn än förlora sin trygghet.

Vill man jävlas med någon anonymt finns det tusen sätt. Kan ibland vara bättre än att ge sig tillkänna via en civilrättslig process, kronofogden, polisen etc.

Folk som tex Nimark är av den ullen att de orkar bråka hur mycket som helst. Jag har stött på såna grisar som har tiotals civilrättsliga processer på gång samtidigt. De vet att vanliga människor inte orkar, vill eller vågar hålla på och bråka.

För deras egen del är det mer en livsstil, något de gillar.

Blåsa och bråka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror stenhårt på att lita på sina medmänniskor - vem ska man annars lita på?

Gulligt. men tyvärr funkar det inte så, såvida man inte vill bli lurad förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StoreBror

På aktionssajter som Tradera kan man i regel lita på förskottsbetalning om säljaren har genomgående positiv feedback.

 

Det är ju så det funkar idag, INGEN använder postförskott. Ett gammalt, dyrt och utdaterat system. Bättre då med tjänster såsom PayPal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar gå på instinkt. Har iofs inte köpt mycket begagnat online, men de tre gånger jag köpt online (tre olika ställen) har jag alltid fått vad jag betalat för. Faktiskt mer många gånger då det varit bra folk som jag haft att göra med. En kille fick förskottsbetalning och varan skickades samma dag så jag hade den dagen efter. Var förstås lite orolig, men min instinkt hade rätt och dessutom bjöd killen på lite extra lullull jag inte räknat med.

 

Men visst, man ska försäkra sig för att inte bli lurad. Gärna veta så mycket som möjligt om personen så det inte blir problem att begära indrivning på ett hotmailadress eller liknande (jag litar inte på folk som inte har "riktiga" epostadresser).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag at det finns ”riktiga” människor som har hotmail och yahoo osv.... de kan helt enkelt inte skaffa sig de där ”riktiga” av tex ekonomiska själ.... de kan vilja byta då o då p g a spam tex..

 

En annan anledning att inte använda !! sig av sin riktiga - var som hur som osv - är ju allt spam som kan komma med tiden... jag har bytt min ”riktiga” redan nu ett flertal ggr...

 

 

Ngt att tänka på... alla som finns bakom en hotmailadress behöver inte vara en skurk....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man handlar begagnat gäller det att tänka på samma sätt som nyköp för fina erbjudanden brukar vara bluff på något sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag at det finns ”riktiga” människor som har hotmail och yahoo osv.... de kan helt enkelt inte skaffa sig de där ”riktiga” av tex ekonomiska själ.... de kan vilja byta då o då p g a spam tex..

 

En annan anledning att inte använda !! sig av sin riktiga - var som hur som osv - är ju allt spam som kan komma med tiden... jag har bytt min ”riktiga” redan nu ett flertal ggr...

 

 

Ngt att tänka på... alla som finns bakom en hotmailadress behöver inte vara en skurk....

Mycket bra sagt!

Det där har varit min åsikt under många år, men få verkar begripa detta.

På många ställen krävs en "ISP-adress" och det gör mig alltid lika förbannad.

 

Jag skulle aldrig köpa nåt begagnat annat än via postförskott.

Fast jag tycker inte om begagnat, generellt sett. Man vet aldrig vad man får.

När det gäller elektronik så är det tvärstopp för min del, men vissa andra saker är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StoreBror

På Tradera måste man lämna sina fyra sista i personnumret om man har ex. en spray- eller hotmailadress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oärliga personer är ett häckel på nätet när det gäller begagnatköp. MacBörsen har en funktion för att kommentera säljare/köpare, vilken är avsedd för att just varna eller rekommendera. Dock har den inte använts särskillt flitigt, och de som skrivit något alls verkar för det mesta missuppfattat funktionen och istället kommenterat den aktuella annonsen med typ "ring mig, jag köper din burk". Ett litet, men snett steg i rätt riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Åhs

Jag föreslog säljaren en gång att jag betalde in halva summan. När han mottagit pengarna skickade han prylen till mig. Jag kollade att det var vad han lovat och satte sedan in resten av pengarna.

 

Båd kände sig trygga och kunde blivit blåsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båd kände sig trygga och kunde blivit blåsta.

Alternativt: Båda kände sig otrygga och kunde blivit blåsta! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Jag har hans personnummer

484355[/snapback]

 

Jaha? Det gräver du upp en tre år gammal tråd för att upplysa oss om? :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå, håller Janos på än?

Han lurade mig en gång, han hämtade inte ut en Mac på posten, det var ju inte hans fel att han just då inte hade råd. kontaktade honom några år senare och då ville han inte vidkännas någonting.

När jag snackade med hans Postkontor så skrattade de bara, den fjanten var välkänd där för alla outhämtade paket. Jag fick förstås även betala returportot.

Är det så att han härjar fortfarande? Eller har han just sluppit ur finkan, där han egentligen hör hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att han härjar fortfarande? Eller har han just sluppit ur finkan, där han egentligen hör hemma?

484377[/snapback]

Fängelse? Det finns ingen som döms till fängelse idag. Tok heller! :lol:

 

Jag köper en, låt oss säga MacBook Pro, och får då betala 180 spänn i postförskott (ca). En ganska billig försäkring för mig om jag ska ut med en stor summa pengar. Om säljaren, som jag kanske inte känner, inte vill veta av detta utan vill ha in ett femsiffrit belopp på sitt konto innan han eller hon skickar grejerna...

Ja, då behåller jag nog mina pengar.

 

Vill man som säljare inte ha sin vara såld utan pirrar om en postförskottsavgift, som jag som köpare dessutom åtar mig att stå för, så kan man ju som köpare räkna ut att det är någonting lurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när ändå tråden är väckt...

 

Använd Internetgirot! Funkar klockrent och man behöver inte komma överens om hönan/ägget-diskussionen (ska prylen betalas eller skickas först - köparen kan ju också blåsa!)

 

Kostar 5% av köpesumman, klart överkomligt enligt min åsikt! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sett till de få tillfällen jag blivit blåst efter att ha gjort affärer på Tradera och Blocket, så är det smällar jag kunnat ta. Jag undersöker motparten så långt det nu går, helst en fast telelina eller åtminstone hittbar på hitta.se. Största affären jag gjort var på 16 000:-, utan att träffas öga mot öga.

Jag har tillsammans med polisen satt dit en tjuv/hälare, som fick fängelse, i och med att jag kollade serienummer mm.

Risken med postgiro är numera att detta kan kopplas mot en bank, och då träder banksekretessen in.

Jag tänker fortsätta att lita till mitt omdöme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...