Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OSX och scsii


boevil

Rekommendera Poster

Jag har sedan ett tag en extern scssi- hd. (SCSII-IDE BridgeSmart N30 (?) ) från macoteket. Jag har installerat system OSX på denna (o de gick ju bra)

Men det går inte att starta från den externa disken, jag kan välja den som startskiva men datorn startar trots det från den interna skivan.

 

Är det nå'n som vet- Kan man inte starta från extern SCSII - disk ? Eller är problemet smartbridge.

Finns det ev något man kan göra - det skulle vara tryggt att ha ett externt extra-system

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du flera partitioner på din externa disk?

Nej, endast en... men jag har två interna hårddiskar, en med OSX 10.3.3 o en med OS9.

Den externa scsii-hd:n har ett pc- kort:

 

pci1191,8030:

 

Typ: SCSI-bussstyrenhet

Buss: PCI

Kortplats: SLOT-2

Tillverkar-ID: 0x1191

Enhets-ID: 0x8030

Delsystems tillverkar-ID: 0x1191

Delsystems-ID: 0x8030

Revisions-ID: 0x0008

 

- som alltså omvandlar IDE- disken till en scsii- enhet... hur fan det nu går till...-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört Skivkontroll, DiskWarrior och sånt på disken ?

 

Du har inte haft någon gammal ver av OS X på disken innan ?

(Vad ligger det för drivrutin till Bridgesmart disken.)

 

Är disken större än 190 GB får du dela upp den i två partitioner för att den ska vara bootbar.

Men detta kanske bara gäller om man bootar i OS 9 ? Inte helt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Klarar scsi-kortet av en start från anslutna hårddiskar? Långt ifrån alla gjorde det under OS 9-tiden och det är troligen än färre som kan det under OS X.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matrix:

Jag har kört skivkontroll, men inte DiskWarrior.

Har inte haft något annat system på disken.

Disken är på 30GB.

Jag vet inte vad det är för drivrutin- ska kolla upp det.

 

Thomas:

Hur menar du?

Under OS9 kommer inte skivan upp på skrivbordet, för att få kontakt använder jag scsii-probe. Men under OSX kommer skivan automatiskt fram. .. men tydligen inte när den är startskiva.Dvs det verkar som om något tillägg laddas först när systemet har startat.

 

Kan "zappa pram" hjälpa... ? ska testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Låt mig förklara på ett annat sätt: Om du vill starta Macen från en hårddisk som är ansluten via ett scsi-kort måste det scsi-kortet vara konstruerat för att kunna användas vid en datorstart. Långt ifrån alla scsi-kort är det. Så den troligaste orsaken till att det inte fungerar att starta för dig från din externa disk är att ditt scsi-kort inte klarar av uppstart.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det..

 

ACARD

Apple Mac Ultra SCSI-3 Controller

AEC6712 TSM [no Boot ROM]

 

An excellent Apple Mac Ultra SCSI-3 host adapter PCI card. This entry level model comes without a Boot ROM, so drives attached to this card can not boot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...