Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

NTSC


Ptr_w

Rekommendera Poster

De flesta DVD-spelare sålda i Europa stöder både PAL och NTSC. Samma är det med de flesta videobandspelare. Däremot kan det vara svårt att få tag i en spelare som stödjer båda i nordamerika till exempel, där de bara använder NTSC. Så det är lite som Mac och PC, där Mac är liknande Europa och där Mac ofta är mer kompatibel med PC än vad PC är kompatibel med Mac. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där PAL är bättre än NTSC (även uttytt som "Never Twice Same Colour"! :D )...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Kan jag se DVD filmer av typen NTSC på en regionsfri spelare??

 

Dvd-spelaren har inga problem, men om din tv har några år på nacken är det inte säkert att den klarar NTSC. En del dvd-spelre kan "omvandla" NTSC-bilden till en PAL-signal, oftast via menyer eller omkopplare på baksidan ställa in den i ett läge där den alltid ger PAL ut. Nackdelen med detta är att när man går från 60 bildfält per sekund i NTSC till 50 bildfält i PAL gör dvd-spelarens helt enkelt så att den hoppar över var sjätte bildfält. Bildflödet blir extremt ryckigt.

 

Kör man projektor eller LCD/plasmateve klarar de alltid NTSC. Den absoluta majoriteten nya tv-apparater klarar det också.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ja, det kan du göra. Men du kan endast växla region 5 gånger. Sedan är den dvd-spelaren låst i den region du sist använde.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag behöver väl int byta region om det är regionsfria skivor fast det är NTSC.. varför har dom sån spärr?? finns det nåt annat program som man kan använda isof??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag behöver väl int byta region om det är regionsfria skivor fast det är NTSC.. varför har dom sån spärr?? finns det nåt annat program som man kan använda isof??

 

Sökorden på google är; <modellnamn på din dvd> region free patch ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NTSC och regionskoder har inget med varandra att göra. Är den regionsfri så är den regionsfri och du kan spela den på vilken spelare som helst. Och ja, den inbyggda DVD-läsaren i datorn ska kunna läsa både PAL och NTSC.

 

När det gäller regionskoder. Är det så att din DVD-läsare blivit låst på en region (en bra idé är att den får låsa på den region du använder mest. I Sverige använder vi region 2) så kan du använda programmet VLC Mediaplayer för att köra DVD-filmer med andra regioner.

 

Det är ju inte alltid man vill "hacka" sin DVD-spelare, om man har APP eller garanti kvar kanske man riskerar garantin om något annat i datorn går sönder. Då är det bra att köra VLC, som finns på http://www.versiontracker.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur vet jag vad macen har för DVD model? <--- skit i det, hann inte läsa Cyberpets inlägg :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle VLC kunna fungera så, menar du?

När man sätter in en DVD så måste man ju välja region direkt. Om man inte bytar till rätt region kan inte driven läsa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle VLC kunna fungera så, menar du?

När man sätter in en DVD så måste man ju välja region direkt. Om man inte bytar till rätt region kan inte driven läsa...

Öppna system inställningarna (SystemPreferences) och välj CD och DVD inställningarna, där finns det ett alternativ "when you insert a video DVD" som du måste ställa till "ignore" (eller annan DVD applikation som tex VLC) så att inte apples DVD spelare går i gång och kräver regionsbyte.

 

 

ps: jag kör mitt MacOS på engelska så, därav skälet att jag använder den engelska terminologin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör också på engelska, men regionlåset sitter ju i drivens hårdvara, inte i DVD-spelaren.

Fast har ni verkligen testat och det funkar, så...

 

Jaja, jag har just nu inga DVD från "fel" region ändå... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I DVD-sammanhang är PAL eller NTSC tämligen ointressant under förutsättningen att utrustningen klarar båda.

 

Det intressant är istället mastringen och där fallerar svenska DVD-utgåvor bort tämligen omgående. Detaljskärpan för en PAL-DVD är identisk med NTSC, eftersom upplösningen i själva formatet är något begränsad tack vare komprimering etc. Jag har jämfört diverse PAL-utgåvor med NTSC-utgåvor av samma film och konstaterat att detaljupplösningen är identisk.

 

Det som påverkar bilden är istället mastringen, inte PAL/NTSC. Färginformationen lagras i komponentform, det är spelaren som skickar ut en NTSC eller PAL-signal, men i grunden är det komponentfärg. Det gör att färgerna är identiska mellan NTSC och PAL under förutsättning att skivan är korrekt mastrad. Är den felaktig producerad kan kvalitetsskillnader uppstå.

 

Det går utmärkt att se på NTSC med europeiska spelare. Anledningen är att Japan har NTSC och region 2, därav kravet på NTSC-stöd (en R2-spelare måste klara båda formaten).

 

Personligen köper jag endast NTSC-skivor, förutom i de fall PAL-utgåvan är tekniskt bättre (brittiska utgåvor etc). Däremot är svenska utgåvor något jag vägrar köpa eftersom jag anser dem vara undermåliga på olika plan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Fick hem ett par DVD skivor från Hong Kong och tänkte se dem på Macen, iMac G5 20", men då var det bara att byta regionsinställningar. Fick ingen bild eller ljud med vlc 0.8.2 ...Kan det vara så att skivorna är dual layer eller något???

 

:whistling:

 

NTSC och regionskoder har inget med varandra att göra. Är den regionsfri så är den regionsfri och du kan spela den på vilken spelare som helst. Och ja, den inbyggda DVD-läsaren i datorn ska kunna läsa både PAL och NTSC.

 

När det gäller regionskoder. Är det så att din DVD-läsare blivit låst på en region (en bra idé är att den får låsa på den region du använder mest. I Sverige använder vi region 2) så kan du använda programmet VLC Mediaplayer för att köra DVD-filmer med andra regioner.

 

Det är ju inte alltid man vill "hacka" sin DVD-spelare, om man har APP eller garanti kvar kanske man riskerar garantin om något annat i datorn går sönder. Då är det bra att köra VLC, som finns på http://www.versiontracker.com/

54686[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om själva skivorna är av en typ som datorn inte klarar av tror jag inte dom överhuvudtaget dyker upp på skrivbordet. Om det däremot är ett filformat som datorn inte kan läsa syns dom på skrivbordet. Har du testat nåt annan program för att spela upp dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha följt råden, att stänga av den automatiska öppnandet med DvD-spelaren, visas skivan på skrivbordet, men den går inte att spela med vlc och apples dvdspelare kräver att man byter region, 2 tror jag att den vill byta till, om man inte kan byta tillbaka, hur många gånger som helst. VLC öppnar ju ingenting av skivorna som är dual layer och ntsc. Kan man fixa det utan att byta regionsinställningar osv?

 

Finns det några andra program, än VLC, mPlayer som spelar skivor osv? Förutom Apples interna spelare...

 

 

Om själva skivorna är av en typ som datorn inte klarar av tror jag inte dom överhuvudtaget dyker upp på skrivbordet. Om det däremot är ett filformat som datorn inte kan läsa syns dom på skrivbordet. Har du testat nåt annan program för att spela upp dem?

181511[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där PAL är bättre än NTSC (även uttytt som "Never Twice Same Colour"! :D )...

 

Brukar använda uttrycket "Not The Same Colour" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp och bytte region, har väl 3 byten kvar nu..... Men nu funkar det hur bra som helst att lira NTSC skivor med vlc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också funtat på det däringa ryktet att man kan köra VLC för att slippa regionskod? Men...regionsspärren är ju kopplad till dvd-driven? Själva hårdvaran (dvd-enheten) är spärrad. VLC och fria regioner verkar vara en sån däringa modern myt :-D Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det för mig, allt löste sig när jag bytte regionskod till NTSC, tror det var region 1. Sedan gik skivorna att spela med Apples dvdspelare och vlc fungerade superfint, hade bara önskat den gjorde så innan jag bytte.

 

Men, är det någonting man kan göra, OM man vill fortsätta ha region 2, men köra NTSC med andra program?? Vore FfmpegX ett alternativ för att koda om så att den, Video_TS mappen så att den gick att spela??

 

:whistling:

 

 

Jag har också funtat på det däringa ryktet att man kan köra VLC för att slippa regionskod? Men...regionsspärren är ju kopplad till dvd-driven? Själva hårdvaran (dvd-enheten) är spärrad. VLC och fria regioner verkar vara en sån däringa modern myt :-D Eller?

182011[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak bara... Om man nu byter hej vilt och allt låser sig. Skulle det lösa sig med en ren systeminstallation, eller sitter låsningen i hårdvaran??

 

Ja, det kan du göra. Men du kan endast växla region 5 gånger. Sedan är den dvd-spelaren låst i den region du sist använde.

 

//Thomas

54682[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak bara... Om man nu byter hej vilt och allt låser sig. Skulle det lösa sig med en ren systeminstallation, eller sitter låsningen i hårdvaran??

182112[/snapback]

Det sitter i hårdvaran. :angry:

 

Hela regionsystemet är ju bara dumheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

I stort sett alla DVD läsare sedan Januari 2000 är regionskyddade på firmwarenivå(RPC2, regionsfritt är RPC1). Detta innebär att VLC eller någon annnan mjukvara ej kan komma förbi regionsskyddet. Enda sättet att komma förbi är att hitta en Firmware hack för den specifika spelare man har som gör spelaren RPC1. Det är dock ytterst osäkert att hitta någon sådan för just din spelare eftersom varje enskild modell kräver sin version av Firmware. Alternativet är att använda speciell mjukvara som gömmer RPC statusen för mjukvaruspelaren, sådan specialare finns till PC men finns nog ej till Mac tyvärr!.

 

Min iMac DV 400MHz som kom ut i Oktober 1999 är i princip den enda DVD läsaren på datormarknaden som någonsin kommit ut som RPC1(då den var den första hemdatorn på marknaden alla kategorier med den lyxen) jag kan därmed använda VLC för att komma förbi regionsskyddet.

 

Se till så att du ej använder alla dina försök till NTSC filmer då det sista valet låser den till senast valda regionen och om det är region 1 så kan du ej se någon europeisk PAL DVD.

 

Finns lite godsaker på den här sidan kanske kan du där hitta Firmware till din spelare:

 

http://forum.rpc1.org/dl_all.php

 

Gå in i Apple System Profiler för att ta reda på vilken optisk enhet som sitter i din mac och se sedan om Firmware hack finns till din spelare på den där sidan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...