Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tiscalis bredband nåt för Mac???


Semmelman

Rekommendera Poster

Tiscali verkar det som har för närvarande billigast bredbandsanslutning och fast de inte skriver ett ord om Mac-kompabilitet har jag för mig att jag läst här att det funkar bra ändå, stämmer det?

Om det stämmer, funkar det helt utan problem eller skall man förbereda sig på några problem? Och vilket modem skall man köpa, vilket är bäst fungerande, vanligast och billigast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Eller be dem ändra sig...?

 

SonyEricsson är iaf TOTALT anti-Mac.

En kund jag pratade med (när jag jobbade på Apple-supporten) sa att han hade pratade med SE och bett om hjälp med sin telefon tillsammans med Macen.

Han fick till svar att de inte gav support för användning med Mac alls. När han bad om det skriftligt, så fick han ett fax från chefen på Sverige-kontoret (tror jag) där de klart och tydligt skrev att användning med Mac inte får support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En normal uppkoppling är inte plattformsberoende. Men det beror på att normala uppkopplingar kräver följande:

 

*Ethernetmodem.

*Fast eller dynamisk IP (den senare via DHCP).

*Fungerar därmed med alla operativsystem som stödjer TCP/IP-kommunikation.

 

Onormala uppkopplingar däremot brukar vara av typen:

 

*USB-modem = trassel med drivrutiner.

*PPPoE = trassel med drivrutiner såvida inte systemet har inbyggd klient (som Mac OSX).

*Kräver särskilda program för att fungera (förutom ovanstående).

 

Man behöver inte bojkotta om uppkopplingen är normal. Däremot ska undermåliga, onormala uppkopplingar bojkottas oavsätt om man kör Mac OS X 10.3.3 eller en IBM PC AT med DOS 3.3.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju också välja att bojkotta Tiscali av rent känslomässiga skäl! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är rätt stora i Europa va?

 

Men kör svenskt - BBB de som kan. Eller Bostream. Eller Telia ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm… betyder det här att Tiscali är en normal uppkoppling å inte palttformsberoende å att jag skulle kunna ansluta mig till det men med besvär som att ladda ner själv programmen som behövs, eller vad som nu behövs -jag har ingen aning- ?

 

Jag har inte råd att bojkotta eftersom jag är studerande…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett helt vanligt ADSL via ETHERNETMODEM är bara att tuta och köra! Oavsett vad fabrikatet på fakturan heter.... precis som AVR 4000 skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman, jag fattade inte riktigt om AVR 4000 menade att Tiscali var en normal el onormal uppkoppling…

:)

 

PS. Jag kommer inte ihåg ifall jag skrivit om det tidigare men ang Bostream så annonserar dom här i Nyköping om sitt screamlight biliiga abonnemang men dom kan bara leverera i de största storstäderna, dåligt, ifall de kunde leverera skulle jag nog använda dom.

Är det inte mot nån marknadsföringslag att annonsera om saker som inte finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket jag inte fattar, kollade på macoteket men de verkar inte ha några ADSL/ethernet-modem, om det inte är så att de kallar dem för bredbandsrouters? Fast det motsägs av om man läser:

 

DI-604 är instegsmodellen i D-Links sortiment av bredbandsrouters.

 

DI-604 kopplas in med ena porten mot din Internetkoppling (t.ex. bredbandsuttag eller kabel-/ADSL-modem) varefter dina datorer kan anslutas till den inbyggda 4-portars 10/100-switchen.

 

Det motsäger ju att det skulle vara ett modem, men varför har inte en så ansedd mac-firma som macoteket kabel-/ADSL-/ethernet-modem för?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man köpa ett modem? Ack. Teckna något abbonemang där modemet ingår.

 

Annars är det ett Ethernetmodem som ska köpas in - men kolla för allt i världen att ISPn tillhandahåller en normal uppkoppling. Om de säger att särskilda program måste installeras i datorn är det ett tecken på att man ska anlita en annan ISP.

 

Det ska inte behövas mer än ett Ethernetmodem och ett operativsystem med TCP/IP-stöd för att surfa via ADSL eller annan DSL. Så fort man måste installera andra program är det ett tecken på att problem väntar.

 

Använder ISPn DHCP går det riktigt smidigt att installera uppkopplingen. Då är det bara att koppla in modemet korrekt och starta datorn som sedan konfigureras automatiskt. Får man fast IP och sådant får man mata in detta manuellt i TCP/IP-inställningarna.

 

Köper man en router ska den ha ett webbgränsnitt. Det är inte acceptabelt med routers som måste konfigureras med speciella program, utan det ska endast behövas ett besök på routerns hemsida där man ställer in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiscali kör med trafikavgift. Jag skulle aldrig teckna ett sånt avtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiscali kör med trafikavgift. Jag skulle aldrig teckna ett sånt avtal.

Vem har du som internetleverantör?

 

Trafikavgifter är inget vidare. Det varr normen på Irland, även för uppringda abonnemang. Bredband är nästan otillgängligt där.

En kollega tänkte skaffa och fick veta att det skulle kosta ca 800 kr/mån, och då var det begränsat till 1 GB, tror jag. Därutöver kostade det ca 2-3 kr/MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller be dem ändra sig...?

 

SonyEricsson är iaf TOTALT anti-Mac.

En kund jag pratade med (när jag jobbade på Apple-supporten) sa att han hade pratade med SE och bett om hjälp med sin telefon tillsammans med Macen.

Han fick till svar att de inte gav support för användning med Mac alls. När han bad om det skriftligt, så fick han ett fax från chefen på Sverige-kontoret (tror jag) där de klart och tydligt skrev att användning med Mac inte får support.

det var konstigt. Jag har fått hjälp från SE när det var probb med syncning med min P800. Var hur trevliga och kunniga som helst :)

 

Dessutom så vet vi ju sedan tidigare att det är busigt enkelt att synca SE-mobiler med macen. Har en T630 med. Går ju gallant att använda den till diverse saker som har med macen att göra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, de kan ju ha ändrat sig på två år...

Kul isåf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ericssons support har fungerat kanon!

 

Tiscalis support fungerar om man kommer fram. Jag hade Tiscalis bredband via statsnät, men av de 10 Mbit utlovade uppnådde jag som mest 2,85 varför jag bytte till Tele2 och genast susade fram i upp emot 7-8 Mbit. Tiscali kostar här för obegränsat surfande 185:-/mån medan Tele2 tar 195;./mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiscali kör med trafikavgift. Jag skulle aldrig teckna ett sånt avtal.

Vem har du som internetleverantör?

 

Trafikavgifter är inget vidare. Det varr normen på Irland, även för uppringda abonnemang. Bredband är nästan otillgängligt där.

En kollega tänkte skaffa och fick veta att det skulle kosta ca 800 kr/mån, och då var det begränsat till 1 GB, tror jag. Därutöver kostade det ca 2-3 kr/MB.

Comhem 2 mbit (kabel) - antennuttaget - klockrent.

Jo, i England är också bredband svindyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Jag har ett litet h-lv-t- här, Bostream annonserar här att de har billigt bredband fast de inte kan leverera här, Tele2 har billigt bredband i några städer, men inte min stad, Comhem har vi redan men inte kontakter med tre hål utan bara två och eftersom de andra i föreningen redan är uppkopplade mot andra ADSL-leverantörer så finns inget intresse att föreningen betalar för att Comhem kommer hem och byter uttag. Tänk om man kunde få byta det där f-cking uttaget själv… Telia är för dyrt, Vattenfall levererar LAN billigt om bostaden är ansluten till stadsnätet och det är vi inte fast den där f-cking kabeln ligger 30 meter utanför och gjort så i många år, Tiscali är de enda som är billiga men med trafikavgift och ingen support för mac…

 

Suck…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte är väl Telia så dyrt?

449 kr/mån för 2 Mbit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....man får väl på ngt sätt räkna in - priset för installationen/modemedt/låna/hyra/betela.

 

Där är det en djungel alla emellan... ungefär som el och mobiler och telefoni...

 

 

Eftersom vi har Telia som telefonlev och använder Vodafone som mobiler blir det extra deb där... svinigt av telia!

 

Bostream Scream kostar oss nu upp till 26 Mbps 398/månad. Vi fick VDSL 20Mbps ca.,..ned - upp ca 14-15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Ca 200-250 kr/mån för nåt långsammare bredband är min smärtgräns, studiebidraget är inte på så mycket...

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte är väl Telia så dyrt?

449 kr/mån för 2 Mbit...

449

*12

-----

5388

 

Om det inte är dyrt att betala över fem lakan för surfning, ja då vet inte jag..... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte är väl Telia så dyrt?

449 kr/mån för 2 Mbit...

Förlåt, men det är väl inte ett forum för humor, eller?

 

För den summan kan man få mycket högre hastighet från Bostream och Bredbandsbolaget. Com Hem har ju också höjt sin hastighet. Så 449 kronor/månad för 2 Mbit är fruktansvärt hutlöst när man kan få upp till 24 Mbit för den summan.

 

Om man räknar kronor/Mbit blir det:

 

Telia - 224,50 kronor/Mb.

Bostream Scream 26 Mbit - 15.30 kronor/Mb.

Bostream Scream 10 Mbit - 39,80 kronor/Mb.

Bredbandsbolaget ADSL 24 Mbit - 18,70 kronor/mb.

Telia Bredband 8000 - 56,10 kronor/Mb.

 

Tycker någon fortfarande att Telia 2000 är ett s.k billigt bredband? När 1 Mb kostar 224,50 kronor/månad och samma Mb kostar motsvarande 15,30 kronor hos Bostream eller 56,10 kronor med Telias Bredband 8000?

 

Om Telia skulle ha samma pris/prestanda som 8000-varianten skulle månadskostnaden vara 112 kronor, då är det mer acceptabelt. Tänk på att teleabbonemanget tillkommer, det blir 125 kronor/månad extra och det försvårar ytterligare motivering av Telias priser på sin 2000-tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då får du också tänka på allt annat, som jag påpekat tidigare.

För övrigt bör man vara medveten om att det mesta av hastigheten är omöjlig att använda om man inte tillbringar större delen av sin tid med att ladda ner filmer, musik och program... Jag delar anslutningen med min brorsa, och vi ligger under 5 GB totalt/månad.

 

Dessutom kan majoriteten av Sveriges befolkning inte få nåt snabbare än Telia 2000.

 

Telefonabonnemanget har man ju ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag lämnat stenåldern och landtelefon så är jag lyckligt befriad från Telia - då är alltså kabel grejen för mig. I mitt hus är det Comhem och jag betalar 395 kr för 2 Mb. Modemet och anslutningsavgift fick jag gratis - en juldrive dom hade.

 

Jag förväntar mig kraftig sänkning av månadspriset inom kort.

 

Är det någon som vet om man kan pressa upp Mb i kabelbolagens nät? Eller har koaxkablarna en gräns? Om inte så tror jag snart t.ex. Comhem erbjuder 10-20 Mb snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...