Jump to content
Just nu i M3-nätverket

prossesor delning och minnes delning?

Golab

Recommended Posts

Hej, det är så jag får troligen min g5 med 2 prossesorer nästa vecka, nu är det så jag undrar om man ex ripar en dvd och sen ska spela eller se på dvix film, kan man dela up så att dvd ripen kör med en prossesor och spelandet/avi film titandet på en prosseso. Så att dom inte suger al cpu, kan man på nåt sät seta en spär typ att dvdripandet får halva minet och spelet får andra halvan så att dom inte gör över en vis gräns plus dom inte bråkar. kan man spera så??

Kärnan hanterar båda delarna automatiskt.

Och du har inget som helst inflytande över det.

Om man nu skulle ge sig på att programmera på avancerad nivå i MacOS. Går det då att få kontroll över vilken CPU respektive tråd i programmet snurrar?

Många spel använder bara en processor (förutom en del ljud hantering i spelen) så i sådana fall, så finns det en processor över för andra aktiviteter.

Om du kör flera CPU intensiva program (som eventuellt stödjer multipla processorer) och du vill kontrollera hur mycket systemresurser (CPU tid) de får, så kan du ändra applikationsprocessernas prioritet - det kan göras med terminal kommandon eller program som du borde kunna hitta på versiontracker.

När det gäller RAM minne så kontrolleras detta mig veterligen, av OSets virtuella minnes hantering, dvs RAM minne ges till de aktiva applikationerna och de inaktiva får ligga på disk. Det funkar oftast bra - RAM minne används effektivt men om för många program är aktiva och kräver mycket minne så är det bästa (enda ?) alternativet att köpa mera RAM.

Många spel använder bara en processor (förutom en del ljud hantering i spelen) så i sådana fall, så finns det en processor över för andra aktiviteter.

Detta beror på att dom är skrivna i Carbon/PEF (för att vara OS 9 kompatibla) och då är MPThreads (MPTasks för den petige) inte så avändbart eftersom de är mycket begränsat vad man kan göra från dem, så då trådar man inte. Det finns INGEN bra anledning till att göra så annars.

// Totte

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...