Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa DV-kamera


magnus

Rekommendera Poster

Har nada koll på dv- och mini dv-kameror, men funderar på att köpa en. Har ni några bra tips? Det jag söker är en liten smidig sak som enkelt går ned i väskan. Vill också att den ska funka bra ihop med iChat för videochat.

 

Och självklart helst så billigt som möjligt. SKa inte skjuta produktionsbilder utan endast för mig eget höga personliga nöje :)

 

Har som hastigast spanat in bl a JVC GR-DX25, JVC GR-DX 45 samt Sony DCR-PC106 vilka verkar ha den formfaktor jag söker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem med att använda en vanlig videokamera till videochat är att kameran tenderar till att stänga av sig när du videochattar. När den är inställd i kameraläge finns det ofta en timeout som stänger kameran om ingen knapp trycks. Min Sony DCR-PC1 gör så i alla fall. Att den är ansluten till datorn via FW och extern strömförsörjning spelar ingen roll. Kanske är bättre på nyare kameror, men något att tänka på i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem med att använda en vanlig videokamera till videochat är att kameran tenderar till att stänga av sig när du videochattar. När den är inställd i kameraläge finns det ofta en timeout som stänger kameran om ingen knapp trycks. Min Sony DCR-PC1 gör så i alla fall. Att den är ansluten till datorn via FW och extern strömförsörjning spelar ingen roll. Kanske är bättre på nyare kameror, men något att tänka på i alla fall.

Prova att ta ut DV-bandet ur kameran, det kan hjälpa. Min Canon stänger av sig efter 3 min om man har band i, tar man ut bandet kan man chatta hur länge som helst utan att den stänger av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*host, host*

 

Finns det verkligen ingen här som har lite koll på lämpliga mini DV-kameror till Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vilka iMovie stöder, då har du troligen största möjliga stöd till Macen oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*host, host*

 

Finns det verkligen ingen här som har lite koll på lämpliga mini DV-kameror till Macen?

Du kan köra alla Canons mini-dv kameror med macen utan problem, jag använder Canon MVX-150i och är mycket nöjd. Ett stående problem är dock att kameramotorn ger ifrån sig ett pip eller brum i bakgrunden som hörs då man filmar i tysta miljöer... så även med min kamera. Kolla på olika testsajter vad de tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Sony PC110 som jag köpte för ett par år sedan. Tycker att den gör ett bra jobb i förhållande till förutsättningarna. Perfekt för semestrar och sånt. Däremot vet jag att bilden som vissa MiniDV-kameror från JVC gav var riktigt usel. Det var iofs ett par år sedan och de kanske har blivit bättre. Hade jag köpt ny hemmakamera idag hade det nog blivit nån nyare kamera ur Sony PCXXX-serien då jag gillar formatet. Den bör ju helst ha DV in och ut och gärna composite och eller Y/C åt båda hållen. (Så att man kan få bildgenomgång till TVn vid redigering och ta in material från vhs etc.)

 

Har på jobbet tankat material från en herrans massa olika dv-kameror, jag kan inte minnas att jag nånsin har stött på en kamera som inte går att köra via firewire-basic-protokollet (Med Final Cut). Jag tror inte man behöver vara särskilt orolig för mac-kompabilitet så länge den har firewire. Men googla lite efter problem innan du köper för säkerhets skull.

 

/i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot vet jag att bilden som vissa MiniDV-kameror från JVC gav var riktigt usel. Det var iofs ett par år sedan och de kanske har blivit bättre.

Det stämmer bra det.... JVC och Samsung har överlag betydligt sämre bildkvalitet än t.ex. Sony och Canon (vad gäller mini-dv kameror).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...