Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dvd-kamera eller MiniDV?


iBenne

Rekommendera Poster

Nu går jag (med familj) omkring och funderar på att köpa en digital videokamera.

 

Var inne på Expert och snackade ett tag och kom fram till att Sony DCR-TRV19 borde vara ett mycket bra köp (ska ju inte proffsfilma). Jag går nu dock och funderar på om man inte skulle köpa en DVD-kamera istället för MiniDV... Den största fördelen som jag kan se är att man kan leka mer och spela in oändligt antal gånger med en DVD-kamera medan ett Mini-DV-band förlorar kvalitet efter ca 5 gånger. Då blir det ju inte att man slösar band... (99 kr för en timme). Min syster har börjat visa stort intresse för film och skulle nog gärna vilja experimentera och lekfilma rätt mycket.

 

Jag har inte lyckats hitta någon riktigt bra jämförelse mellan DVD-kameror och vanliga på nätet än, alltså EXAKT vad som skiljer. DVD-kameror spelar in direkt i MPEG2 vilket är ungefär en femtedel av Mini-DV-kvaliteten, men ändå DVD-kvalitet vilket jag tycker är fullt tillräckligt! Och man slipper omkodning om man ska bränna på DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni börjar filma och tycker det är kul så kommer ni förr eller senare att vilja redigera materialet - göra det på riktigt så att säga - ta bort skrotet och sätta ihop göttigöttat.

 

Man kan inte tanka in DVD (mpeg2) och redigera med iMovie eller Final Cut i datorn...eller något annat redigeringsprogram alls...All redigering är baserad på att man filmar i DV (eller DVcam, DVCpro, DigiBeta, HD).

 

DVD (mpeg2) är en hårt komprimerad SLUTPRODUKT.

 

Think about it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inga program som kan redigera direkt i Mpeg2 alltså? Det borde väl finnas nåt...

 

Någon som vet något om kvaliteten på DVD-kameror (bildmässigt, ljudmässigt från samma tillverkare) jämfört med MiniDV?

 

Är det jobbigt att redigera DVD-filmen på datorn så får jag nog ta och överväga MiniDV ändå ja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan för övrigt få miniDV-band för ca 50kr styck om man köper ett paket på 5-6 stycken lite här och var.

DV är redigeringstekniken. Om du ändå vill ha en DVD-kamera, så undersök ifall det finns någon modell som automatiskt konverterar till DV när man kopplar in den via FireWire. Jag har iofs aldrig hört talas om det (men jag har inte undersökt), det är väl inte helt orimligt att det skulle finnas nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...