Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple klantade sig på AppleStore!


R.E

Rekommendera Poster

Någon vänlig själ på AppleStore tyckte att vi skulle få ta del av specifikationerna för nya G5:orna lite i förtid. Felet rättades till fort som tusan men några hann spara ner informationen innan den försvann. Tydligen är det detta vi kommer få se på måndag den 23:e!

 

g5specs.gif

 

En annan person lyckades spara ner hela sidan och här ser du hur misstaget såg ut:

http://www.garyschechter.com/G5/g5.html

 

 

[edit: stavfel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Mycket trevligt må jag säga

hoppas att det är sant också :rolleyes:

 

G4:an har sjungit på sista versen länge nu

och alla försök av Apple att överklocka processorn

har väl folk tröttnat på vid det här laget

 

NEJ JAG VILL HA EN NY PROCESSOR NU !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte.... Överskriften "Choose your PowerMac -G4-"

 

Under det skriver dom hastigheterna på G5

Under hela infon skriver dom igen dom vanliga hastigheterna.

 

Kan någon ha "hackat" sig in för att ha lite roligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ziggy Stardust

Det enda jag vill säga att det kommer bli grymt spännade på Måndag!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte....  Överskriften "Choose your PowerMac -G4-"

                                                                               

Under det skriver dom hastigheterna på G5

Under hela infon  skriver dom igen dom vanliga hastigheterna.

 

Kan någon ha "hackat" sig in för att ha lite roligt?

Allt på sidan är "normal" förutom texten med specifikationerna. Apple klantade sig ju inte _så_ mycket att dom bytte ut hela rasket. Det var endast texten med specifikationerna som lades ut av misstag.

 

TÄNK OM allt förhandssnack är lösa rykten. Tänk om det enda Seve Jobs presenterar är en ny AluBook 15" som är uppklockad till 1,4 ghz tillsammans med 17-tummaren. 12" har fått bakgrundsbelyst tangentbord och en lite snabbare processor på 1 ghz samt mer Cachminne, eftersom dagens låga 256 kb (minde än iBookens 512 kb) är rent pinsamt och fungerar som en regelrätt flaskhals.

 

Vad skulle då hända med Apple som företag? Förväntningarna är ju uppgasade till skyhöga nivåer och allt annat än PPC970 lär uppfattas som en besvikelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan att det inte är live, utan bara repris.. Jag vill se Steve Jobs live, efter att han har presenterat 10.3, efter han har presenterat DVD Studio Pro, nåt spel, nåt skit.. lite allt möjligt... då vill jag LIVE höra Steve säga orden:

"... and there's one more thing..."

Och hela publiken hoppas dom vet vad som kommer... det blir helt enkelt inte samma sak när man vet att man kan spola fram och se det med en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Om nu detta verkligen är de nya specifikationerna så tror jag ej att det var ett misstag från någon på Apple utan det var nog i så fall medvetet gjort med Steve's godkännande för att skapa ännu mera intresse för WWDC nu på Måndag!.

 

Minst sagt spännande måste man säga!

 

Dock så ser jag några negativa aspekter på specifikationerna dels så är processorhastigheten i form av klockcykler på pappret fortfarande lägre än för Pentium 4. Även om vi kunniga datoranvändare kommer att veta att denna processor troligtvis spöar skiten ur en 3.06 GHz processor från Intel så kommer vanliga svenssons fortfarande vara besatta av GHz talet.

 

PCI och PCI-X används som connector interface och buss samt används AGP för grafiken. Nu i höst eller i början på nästa år så kommer en ny överlägsen standard att börja användas eller snarare introduceras på PC sidan nämligen PCI express(ej att förväxlas med PCI-X) som inte är bakåtkompatibel med PCI och som visst skall revolutionera datorindustrin. Läs mer om detta här:

 

 

 

 

Pci express

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

The Worlds fastest personal computer...

Kanske är operativet ännu bättre optimerat för att dra nytta av två processorer. 2 st 2 GHz:are skulle smaka fågel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Mmm, smaskens :D

 

Men Ågren, "vanliga svenssons" skulle inte köpt mac även om dom hade lika hög MHz. Möjligtvis iMac, men Powermac är för proffs och mac-freak i första hand.

 

Angående processorn: Har läst en del om den, och det är riktigt lovande, bara nu företag (tillsammans med Apple) fort får ut versioner av sina program som är kompilerade för att dra nytta av att det är en 64-bitarsprocessor. Och att den skulle spöa en 3 GHz P4 - visst, på flyttal och med välskriven programvara, men när det kommer till rena integerberäkningar så drar nog P4:an tyvärr fortfarande längsta stråt, eftersom såna nästan aldrig är större än 32 bitar, och nästan enbart bryr sig om MHz:en. Men i generell prestanda kommer själva datorn åt minstone sparka riktigt fet rumpa, speciellt med systembuss på 1 GHz på toppmodellen osv.

 

Så nu är bara frågan, var f-n får jag 30 lakan ifrån? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Just det, glömde en sak.

 

Jag håller med dig Joakim. Det verkar lite för otroligt för att vara ett slumpmisstag. Jag tror dom flesta liknande misstag i själva verket är i högsta grad medvetna. Det funkar ju tydligen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller absolut med baronen och Ågren. Jag är övertygad om att Apple släpper små "misstag" vid lämpliga tillfällen. Det verkar inte finnas något annat företag som får ut så mycket hemligheter som Apple. Om Sony Ericssons nya modell dyker upp på nätet kommer det troligen inte från dem själva utan någon av fabrikerna som bygger något åt dem. Se på Apple, direkt från kärnan kommer färdigskrivna texter serverade. Det är sådant som inte är klart förrän det ska vara det. Basta!

 

Men attans vad spännande ändå :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Mmm, smaskens :D

 

Men Ågren, "vanliga svenssons" skulle inte köpt mac även om dom hade lika hög MHz. Möjligtvis iMac, men Powermac är för proffs och mac-freak i första hand.

 

Angående processorn: Har läst en del om den, och det är riktigt lovande, bara nu företag (tillsammans med Apple) fort får ut versioner av sina program som är kompilerade för att dra nytta av att det är en 64-bitarsprocessor. Och att den skulle spöa en 3 GHz P4 - visst, på flyttal och med välskriven programvara, men när det kommer till rena integerberäkningar så drar nog P4:an tyvärr fortfarande längsta stråt, eftersom såna nästan aldrig är större än 32 bitar, och nästan enbart bryr sig om MHz:en. Men i generell prestanda kommer själva datorn åt minstone sparka riktigt fet rumpa, speciellt med systembuss på 1 GHz på toppmodellen osv.

 

Så nu är bara frågan, var f-n får jag 30 lakan ifrån?  :(

Hej!

 

Med vanliga Svenssons å menade jag just det dvs när processorn kommer att introduceras i konsumentmaskinerna vilken den naturligtvis kommer att göra så småningom!.

 

Vad gäller processorhastigheten så tror jag nog att de programmerare som gör mjukvaror till Macen nog kommer att optimera deras warez för just 64 bitars hantering i framtida versioner. Sedan så tror jag inte att vi kan vara säker på ännu om huruvida G-5'an kommer att vara långsammare på integerberäkningar. Redan G-4'an hade färre och kortare pipelines samt en väldigt effektiv arkitektur vilket gjorde att den blev minst till storleken det finns anledning att tro att IBM i och med denna nya processor fått fram en som är ännu effektivare och ytterliggare ökar på MHz skillnaden vid vilket den presterar lika bra som Pentium 4. Det återstår att se helt enkelt! Får se vad Apple's chefsutvecklare säger på Måndag!.

 

Förressten någon som vet när svensktid som Steves Keynote hålls? Är det 19.00?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förressten någon som vet när svensktid som Steves Keynote hålls? Är det 19.00?

Det sägs att det blir en efterhandssändning som startar ca 21:00. Hade det varit "live" skulle sändningen börja klockan 19:00 men så är tyvärr inte fallet och vi får därmed vänta till klockan slår 21, varpå vi alla redan fått veta vad som kommit fram ur S.Jobs presentsäck via ryktessajterna! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hoppas värkligen att dem där speceficationerna är riktiga.. då kommer jag bli riktigt glad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ågren: Power 4, och därmed PPC 970, har både djup och bredd, om man säger så. Många instruktioner i bredd, och många på led. Vilket opimalt ger över 200 processer igång samtidigt (att jämföra med P4:ans 128 och G4:ans 16, men som ju byts ut desto snabbare). Om Apple gör ett bra jobb med operativet, och får hjälp av IBM så att gcc blir heloptimerat, då kan vi se fram emot vrålsnabba datorer, så mycket står ju helt klart :D

 

Men när det kommet till integer så läs mitt förra svar nogrannare. Det är i princip bara MHz:en som spelar roll, eftersom talen nästan alltid är 32 bitar eller färre. Men som jag också sa, det finns ingen dator och inget program som enbart utför integerberäkningar. Och det har alltid varit flyttalsberäkningar som krävt mest av datorerna. 3D t ex, oavsett om det är enskilda renderingar i Maya, Strata, etc, eller om det är i realtid med OpenGL.

 

Läs, om du är intresserad: http://arstechnica.com/cpu/03q1/ppc970/ppc970-0.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...