Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes 4.5


Langborg

Rekommendera Poster

iTunes finns nu med följande nya funktioner...

•iMix- Dela din smak. Publisera dina playlists

•Party Shuffle

•Printing (??) -Create stunning jewel case inserts

•Radio Charts -What's playing around the U.S?

•Se Movie Trailers och Musikvideor

•Konvertera WMA till AAC automatiskt

•Apple lossless - CD kvalité för halva storleken.

 

Den finns att ladda ner på Apple.com , men jag har den ännu inte i Programmuppdatering , antar att den inte översatts till Svenska än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Jag har laddaat ner den från Apples hemsida, och den finns på svenska!

 

Vad är meningen med "partyblandning"? Kan man inte bara göra en helt vanlig spellista...

 

Länkar jämte varje spår till itms!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska komiskt att man kan beställa låtar från Louise Hoffstens album (Beatirful, but Why?) från Music Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkar jämte varje spår till itms!!!

Det kan man väl stänga av, hoppas jag!?

 

Jag tycker inte om när Apple tvingar på en funktioner man inte vill ha.

Det tog mig ca 3 sekunder att stänga av Music Store när den först dök upp.

Trams är vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkar jämte varje spår till itms!!!

Det kan man väl stänga av, hoppas jag!?

 

Jag tycker inte om när Apple tvingar på en funktioner man inte vill ha.

Det tog mig ca 3 sekunder att stänga av Music Store när den först dök upp.

Trams är vad det är.

Du kan nog ta det lugnt. För man kan inte beställa album, singlar eller så om man inte loggar in sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddaat ner den från Apples hemsida, och den finns på svenska!

 

Vad är meningen med "partyblandning"? Kan man inte bara göra en helt vanlig spellista...

 

Länkar jämte varje spår till itms!!!

Här går de igenom den nya funktionen Party Shuffle som kan vara bra att läsa om man inte förstår meningen med funktionen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju ganska praktiskt iaf!

 

Då får man överlåta datorn till dj-jobbet på fester :) Bra att man kan låta datorn spela mer highrated låtar mer ofta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkar jämte varje spår till itms!!!

Det kan man väl stänga av, hoppas jag!?

 

Jag tycker inte om när Apple tvingar på en funktioner man inte vill ha.

Det tog mig ca 3 sekunder att stänga av Music Store när den först dök upp.

Trams är vad det är.

Jo, det går snabbt att stänga av. Finns en kryssruta i Inställningar: Allmänt som tar hand om det.

 

Jag har upptäckt att om man alt-klickar på länkarna så blir man transporterad till artisten/albumet man kickade på i sitt eget iTunes-bibliotek -- precis hur jag ville att denna funktion skulle fungera till att börja med! Synd bara att det inte finns en inställning där man kan välja att vanligt klick på länken tar en till Biblioteket och alt-klick går till iTMS istället för tvärtom. Har man tur kanske det är en hemlig inställning, som någon lurig programmerare kan leta reda på åt oss ... ;)

 

Säg att iTMS är trams till de som laddat ned 70 miljoner låtar därifrån ... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall på något sätt kunna sätta ihop spår så att man slipper övertoningen emellan, bra till klassisk musik och Pink Floyd, men det alternativet är inte valbart under avanceratmenyn, hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lossless är jag lite skeptisk till faktiskt!!! Det låter ju bra men hur mycket kan man skala bort i en ljudfil innan den låter skit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man ladda hem låtar via music store eller ej, när jag försöker lägga upp ett konto så stängs itunes ned hela tiden och fråga om jag vill skicka felmeddelande. vad gör jag för fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man ladda hem låtar via music store eller ej, när jag försöker lägga upp ett konto så stängs itunes ned hela tiden och fråga om jag vill skicka felmeddelande. vad gör jag för fel

Det går bara om man bor i USA, än så länge i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man ladda hem låtar via music store eller ej, när jag försöker lägga upp ett konto så stängs itunes ned hela tiden och fråga om jag vill skicka felmeddelande. vad gör jag för fel

Det går bara om man bor i USA, än så länge i alla fall.

Då var det som jag trodde, tack för svaret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HC Andersson
Lossless är jag lite skeptisk till faktiskt!!! Det låter ju bra men hur mycket kan man skala bort i en ljudfil innan den låter skit?

Vad skulle låta skit?

 

Med losless tekniken blir låtarna rippade med 100% likvärdig den kvalitén som finns på cd-n och sedan komprimerade med typ någon zip-liknande algoritm. En MP3'a som är 5MB blir typ 30MB stor, men det är fortfarande ganska lite jämfört med en AIFF-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lossless-codeket lär ju vara just lossless, om dom nu säger det. Som sagt, det är säkert nån zip-grej, eller nåt. Om dom säger att det tar upp exakt hälften av originalstorleken kanske det är nåt annat fiffigt logiskt bit-trix.

 

 

Jag har tittat på trailers i iTunes nu.

Lite mysigt att byta från Safari till iTunes ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

•Printing (??) -Create stunning jewel case inserts

Någon som vet om och var denna printingfunktion finns ?

 

Pia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har nyligen laddat ner den nya versionen av ITunes 4.5 och nu har jag konstaterat att låtar som fanns tidigare har försvunnit. Tyvärr har delar av mitt arbete att försöka lägga upp listor efter olika ämnen "försvunnit". I datorn verkar det dock finnas två olika mappar med musikfiler. (troligen de som finns i ITunes idag och resten, dvs de jag saknar). Hur ska jag nu göra för att återställa i första hand de spellistor som jag har lagt upp tidigare. Med tanke på mängden musikfiler är jag inte road av tanken att göra om allt.

 

Kan jag på något sätt göra uppdateringen ogjord?

 

Tack på förhand

 

Carl Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om och var denna printingfunktion finns ?

 

Pia

Från iTunes hjälp:

 

"Skriva ut insättsblad till CD-skivor och listor över låtar eller album

 

Du kan skriva ut en lista över låtarna i biblioteket eller en markerad spellista och använda som insättsblad i en CD-skiva eller bara för att du vill ha en lista över låtarna eller albumen till hands.

 

1.Markera biblioteket eller en spellista och välj Arkiv > Skriv ut.

 

2.Välj om du skriva ut ett insättsblad eller en lista över låtar eller album.

 

3.Välj ett utskriftstema från popupmenyn Tema.

 

Teman gör att du kan ändra det sätt på vilket informationen skrivs ut.

 

4.Klicka på Skriv ut."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag på något sätt göra uppdateringen ogjord?

När biblioteket uppdateras till version 4.5 så sparas en kopia av den gamla (iTunes 4 Music Library (Old)). Man kan göra om uppdateringen om man slänger "iTunes 4 Music Library" och döper om "iTunes 4 Music Library (Old)" till "iTunes 4 Music Library". Hjälper inte det så kan programinställningsfilen vara skadad. Ligger i användare -> Bibliotek -> Preferences.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lossless är jag lite skeptisk till faktiskt!!! Det låter ju bra men hur mycket kan man skala bort i en ljudfil innan den låter skit?

Vad skulle låta skit?

 

Med losless tekniken blir låtarna rippade med 100% likvärdig den kvalitén som finns på cd-n och sedan komprimerade med typ någon zip-liknande algoritm. En MP3'a som är 5MB blir typ 30MB stor, men det är fortfarande ganska lite jämfört med en AIFF-fil.

Det jag menar är: Hur mycket kan man ta bort från en ljudfil innan "det dåliga" hörs??? När jag gör musik hemma och eexporterar till exempelvis .aiff eller .waw så får man en ljudfil där det allra mesta ljud finns kvar.

 

När jag gör om en .aiff till mp3 så hör jag en skillnad. I en mp3 har man skalat bort det ljusaste och mörkaste och även de ljud som är oerhört tysta!

I nyare ljudformat skalar man bort ännu mer från låtarna än vad som tas bort från en mp3.

 

En del säger att man inte hör skillnad!!! Men det beror på vilken anläggning man har, eller hur?

Alla ljud påverkar varandra, även ljud som är tysta eller ljud som vi ej kan höra. Ungefär som att slänga ett x antal stena i en vattendamm och se hur ringarna stöter mot varandra!

 

Altså, hur mycket kan man ta bort innan det verkligen hörs tydligt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lossless är jag lite skeptisk till faktiskt!!! Det låter ju bra men hur mycket kan man skala bort i en ljudfil innan den låter skit?

Lossless är EXAKT vad det låter som. Den tar inte bort någon data alls, till skillnad från MP3 och liknande, som är "lossy". Det är som en komprimerad .dmg-fil, eller en .sit. Mindre, visst, men när man packar upp det blir det exakt samma som innan. Man kan tjäna mer med det än med .sit och dylikt eftersom det är specialdesignat för musik. Jag tror man brukar spara bortåt 50% av utrymmet. Inte så bra, kanske, om man jämför med AAC, men man förlorar ingen kvalitet alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ta en .m4a- eller .mp3-fil och konvertera den till Lossless och på så sätt få ner den ytterligare i storlek? Eller fungerar det bara på .aif-filer?

 

Frågan är ju hur mycket man har att vinna på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man konverterar en redan komprimerad fil till lossless blir den förmodligen större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...