Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En stående avdelning för utveckling i tidningen MacWorld


lar-sode

Rekommendera Poster

Trevligt initiativ, vilket program har du använt för att spela in skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jing-project ( http://www.jingproject.com/ )

 

Multiplatforms inspelningsprogram

 

Tackar :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Det var ett tag sedan MW skev om programmering. Komigen nu'rå. Så himla ointressant är väl inte ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Och vad ska alla lärare och skolor göra då? Räcker det inte med arbetlöshet?

Så länge vi inte får undervisa studenterna i Mac-programmering så. Vi undervisar dem ju knappt ens i felsökning. Artiklar om hur man jobbar specifikt på Macen är väl värt att göra.

 

Jag vet att jag sagt det förut, men det är nytt sammanhang: MacWorld vore ett lämpligt forum för att introducera folk till hobbyprogrammering, och då hävdar jag att det lämpligtvis görs med Lightweight IDE som bas. Det är inte en "simpel" IDE som inte kan något, som man tyvärr kan tro på namnet och utseendet, utan "lightweight on your mind", det handlar om att göra användingen riktigt, riktigt enkel. Då blir "din första kompilering" varken en lång rad med dialoger i Xcode eller en kryptisk kompileringsrad, eller en återvändsgränd i halvdassiga scripts i en ren editor, utan bara "skriv in koden, spara, kör!" Man kan till och med introducera grundläggande felsökning och debugging - på första sidan i artikeln! Den är visserligen under utveckling, men den är användbar redan nu även om många delar inte är klara.

 

Sedan finns det roliga ämnen att ta upp, saker som inte är så himla kända men som kan hjälpa många. Ett som ligger mig varmt om hjärtat är FPC, ett mycket bra alternativ till C/C++/ObjC. Och så shaders och GPU-programmering förstås. Macen blir allt starkare där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...