Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En stående avdelning för utveckling i tidningen MacWorld


lar-sode

Rekommendera Poster

Har suttit och tänkt ett tag på om det inte vore en bra idé med en stående utvecklings avdelning i tidingen MacWorld. Finns säkert många här på forumet som kan bidra med kompetens och artiklar till en sådan avdelning.

 

Saker jag skulle vilja läsa om i en sådan avdelning(fyll gärna på egna förslag):

--> Grunderna i Xcode och Interface Builder

--> Ruby skolan

--> Python skolan

--> Objective-C skolan

--> Grunderna i apples framworks så som CoreData

--> Att skriva GUI med hjälp av Cocoa (Både med Objective-c och Ruby)

 

/Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, håller med föregående talare. In med mer programmerings tjöt i blaskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut!

Lägg på lite om tips för Java-utveckling och lite om iPhone-utveckling så står jag upp och applåderar.

 

:pompoms: :pompoms: :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja!! mera utveckling! jag vill lära mig cocoa, kan redan JAVA...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Vad bra. Ni kan ge mig ett tips, vad jag borde göra.

Min 2 åriga prenumeration på Mac World upphör vid nästa nummer.

När jag får den så bläddrar jag igenom den och stannar väl upp vid några intressanta artiklar till morgonkaffet. Jag måste erkänna, att jag öppnar inte tidningen någon gång mer.

 

Är detta vad ni andra också gör,eller. Jag kan inte peka på någonting att klaga på direkt, annat än att halva tidningen är fylld med reklam. Samma gamla skåpmat som man tidigare sett. Om det är reklam på nya intressanta saker kan det bli spännande.

Jag får en liten känsla av att man lägger in reklam för att inte behöva fylla tidningen med intressanta artiklar.

Jag har en ide. Alla är vi vanemänniskor och fastnar ganska lätt i någonting som blir intressant och kan man hitta detta i en avdelning i alla tidningar så dras man till artikeln och också till tidningen. Det finns folk som köper en tidning bara för en sak, korsordet, historier eller annat återkommande artiklar.

 

Personligen skulle jag intresseras av artiklar om olika animerings program och dess möjligheter. Det går ju dessutom genom våra macar. Att ha en avdelning, på ett par sidor om detta. Då ser man fram mot detta och attraheras av tidningen och köper den.

 

Tack för ordet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, gärna guider i stil med "Så skapar du din egen vampyrzombie i C++".

Ett utkast till header fil du får fylla i implementationen själv...

 

#include <iostream>

 

class VampireZombie: public Zombie, public Vampire { //Multiple inheritance

public:

VampireZombie(); // construtor

void SuckBlood(Person p); // Use vampire skill to suck blood

void EatBrain(Person p); // Use Zombie skill to eat brain

private:

int Hitpoints = 100;

};

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra. Ni kan ge mig ett tips, vad jag borde göra.

Min 2 åriga prenumeration på Mac World upphör vid nästa nummer.

När jag får den så bläddrar jag igenom den och stannar väl upp vid några intressanta artiklar till morgonkaffet. Jag måste erkänna, att jag öppnar inte tidningen någon gång mer.

Satsa på 11 digitala nummer för 199:-. Det blir billigare och du behöver inte få högar med tidningar hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite css, html och xml osv. borde väl också tas med i så fall. Fast jag undrar om MacWorld verkligen är rätt plats för utveckling… (Måhända med undantag av Objective-C och Cocao som är helt mac-relaterat.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite css, html och xml osv. borde väl också tas med i så fall. Fast jag undrar om MacWorld verkligen är rätt plats för utveckling… (Måhända med undantag av Objective-C och Cocao som är helt mac-relaterat.)

 

Varför skulle inte utveckling vara relevant för macvärlden? PhotoShop är inte Apples program ändå pratas det för jämnan om det.

Känns som journalisterna inte tycker kodning är intressant. Alla andra program ska nagelfaras och jämföras. Men inte utvecklingsverktygen. Här är vi förpassade till hörsägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte utveckling vara relevant för macvärlden? PhotoShop är inte Apples program ändå pratas det för jämnan om det.

Känns som journalisterna inte tycker kodning är intressant. Alla andra program ska nagelfaras och jämföras. Men inte utvecklingsverktygen. Här är vi förpassade till hörsägen.

Jag menar inte att programmering inte skulle vara något för mac-folk, tvärtom. Men det känns för min del i alla fall mycket mer relevant att köpa tidningar av modellen "Photoshop User", "PHP Programmer", "Allt om Webbdesign" snarare än att be MacWorld göra artiklar om sådant som dom inte kan och inte har direkt med Mac att göra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det vore kul med en sådan avdelning, skulle vara bra med en "grundkurs" i t.ex. obj-c!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att programmering inte skulle vara något för mac-folk, tvärtom. Men det känns för min del i alla fall mycket mer relevant att köpa tidningar av modellen "Photoshop User", "PHP Programmer", "Allt om Webbdesign" snarare än att be MacWorld göra artiklar om sådant som dom inte kan och inte har direkt med Mac att göra.

 

Tycker inte att man skall enbart ha programmering i tidingen men däremot borde det vara en självklar del då vi är många som använder vår Mac till utveckling och det är säkert ännu fler som vill lära sig. Jag har inte sökt men jag tror inte det finns någon Objective-C Journal eller liknande, dock finns det ju för andra språk. Tycker fortfarande att det borde vara en artikel (mer eller mindre omfattande) i varje nummer av MacWorld. Tycker det skulle ge tidningen lite mer bredd och tyngd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att MacWorld borde satsa på längre artikelserier om programmering än vad som tidigare gjorts. Det jag sett i tidningen innan börjar på "Hello World!" och slutar på hur man räknar om Celsius till Fahrenheit. Jag anser inte att det ger en kunskap som är tillräcklig att gå vidare på, och det ger heller inget värde att bara kunna det, eftersom man knappast kan ha någon praktisk användning av den kunskapen.

Går man några steg längre mot en färdig applikation skulle det ge en kunskap som faktiskt går använda praktiskt.

Som exempel kanske en artikelserie över ett år slutar med att man byggt ett eget program (Tetris kanske).

 

Det som gör att jag tror att det kan vara attraktivt för läsarna är att ta steget från "Celsius till Fahrenheit" till ett eget program kanske är svårt att få till på en mac, om man följer en guide man hittar på nätet som är anpassad för windows. En ordentlig genomgång av de verktyg man använder på mac skadar inte heller om man har intresse av att göra lite hobbykodande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man skulle skriva ihop ett litet utkast på en artikel om hur man gör en enkel MySQL-wrapper i java eller Ruby som kan köra insert, update, delete och select från en enkel databas. Koden har man ju klar så det vore bara att försöka skriva ihop en artikel till det också och se om redaktionen nappar på idén.

 

Dock så kräver det ju grundläggande förståelse för antingen Java eller Ruby för att ha någon behållning av den.

 

Kanske man skulle göra en hemsida med lite gratis programmerings lektioner inriktat på Mac användare specifikt och Windows och Linux användare sekundärt. Om man ändå hade fler än 24h på ett dygn.

 

Ja ja hopps fler v er har bre idéer som kan vara läsare- och forummedlemmar till gagn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avancerande mysql förfrågningar och avancerande objekt-orienterat php-koder vill jag få en överblick hur man ska ha det organiserat och hur man ska ha det strukturerat, förklarligt.

 

internet-program i Cocoa hade varit najs med, typ hur man gör en irc-klient, något som är en standard i vb och andra tutorials att visa för att lära sig att göra internet-klienter osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat så kan man ju göra detta som en forumsinsats?

 

Jag kan tänka mig skriva några små artiklar i grundläggande programmering om det finns intresse,

Jag vet dock inte om mitt upplägg fungerar för alla; Jag tycker personligen att det finns väldigt stor anledning att förstå hur programmet fungerar ner till maskinkodsnivå men nackdelen med detta är att det skulle ta ganska långtid innan man kom fram till det stadium då det är dags för "UI program".

 

Men finns det intresse så kan jag ta mig tid att göra detta någon gång iveckan framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En översiktlig guide till sköna språk (Ruby, Python, Obj-C m.fl.) vore skitnice att ha. Just nu går jag och grubblar på om jag inte ska köra på en prenemuration av Datormagazin istället, som har mer utveckling och webb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Såg att en liten enkel programmeringsguide till C kommit upp på MacWorlds hemsida. Detta är helt klart ett steg i rätt riktning även om vi som oftast hänger på den här delen av forumet redan kan det som togs upp i artikeln. Men det kanske blir fler artiklar och förhoppningsvis smyger dom sig in i tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra att dom börjar, vilket kan locka till sig absoluta nybörjare.

 

Jag är däremot inte säker på att kursens uppbyggnad (av det jag sett hittils) är det bästa sättet att lära ut på,

Även fast man ingående förklarar varje rad så är det så många aspekter som är "hemliga" för nybörjare,

och jag tror det lätt blir lite magiskt/hemligt över det hela, men den som läser får se...

 

Personligen tycker jag det är viktigt att få nybörjare att förstå att datorer inte är komplexa överhuvudtaget utan

komplexiteten är en illusion av mängder med små enkla operationer, som uppträder komplext om man inte förstår hur man bryter ner problemet i små delar.

 

Är man införstådd med detta kan man förstå exakt hur processorn arbetar, hur minnet fungerar osv.

Men får man aldrig öva i att bryta ner problem i små enkla beståndsdelar så fallerar man på programmering- man kommer enbart använda inövade lösningar utan att ha någon förståelse hur lösningen egentligen fungerar.

 

Däremot tycker jag det är väldigt bra att man börjar relativt platformsoberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grizzlyast
Har suttit och tänkt ett tag på om det inte vore en bra idé med en stående utvecklings avdelning i tidingen MacWorld. Finns säkert många här på forumet som kan bidra med kompetens och artiklar till en sådan avdelning.

 

Saker jag skulle vilja läsa om i en sådan avdelning(fyll gärna på egna förslag):

--> Grunderna i Xcode och Interface Builder

--> Ruby skolan

--> Python skolan

--> Objective-C skolan

--> Grunderna i apples framworks så som CoreData

--> Att skriva GUI med hjälp av Cocoa (Både med Objective-c och Ruby)

 

/Lars

 

Och vad ska alla lärare och skolor göra då? Räcker det inte med arbetlöshet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad ska alla lärare och skolor göra då? Räcker det inte med arbetlöshet?

 

Det har aldrig varit något problem tidigare trots att det funnits programmeringsskolor i dom flesta datortidningar sedan 80 talet.

Och oavsett vilket så lär en kurs i Macworld inte ge någon skriftlig kompetens oavsett hur seriös och grundläggande den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad ska alla lärare och skolor göra då? Räcker det inte med arbetlöshet?

 

Är du seriös? Tror du att en tidnings artiklar om programmering kan ersätta lärarledda föreläsningar och grupparbeten för att få en djup förståelse för det du skall lära dig. Att skriva artiklar som motsvarar 5 veckors heltidsstudier av tex Java. Det blir minst en bok om ca 400 sidor. Och att lärare skulle bli arbetslösa för att några Mac användare inte väljer att studera programmering på skola ser jag som direkt löjlig.

 

Hur många kurser finns det idag på högskolan som ger dig kunskap om tex CoreData mig veterligen ingen. då det inte är generell kunskap utan väldigt nischad kunskap som lätt blir omodern när tekniken utvecklas.

 

Dessutom kollar du på vilka jobb som är lediga idag inom IT så är det många som söker Java eller .NET utvecklare. Har på CS Jobb hittat endast 1 anställing med Python som meriterande kunskap och 1 Ruby on Rails tjänst. Sedan finns det en del C/C++ men inte i närheten av Java och .NET. Samtliga tjänster har kravet Högskoleutbilning inom Civil-/Högskoleingenjör eller Systemvetare. Inte "ringa kunskaper i viss programmering från artiklar i MacWorld". Så jag tror nog lärarna sitter rätt säkert skall du se.

 

Vad grizzlyast att man skulle ta upp i en eventuell utvecklingsavdelning i tidingen MacWorld då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dom som kan grunderna i C; Och läst lite om Objective-C men ännu inte kommit i gång med cocoa så har jag gjort ett väldigt minimalt exempel som visar grunden i hur XCode och Interface Builder fungerar; Kanske inte det bästa då det både saknar ljud osv, men jag försökte vara ganska tydlig...

 

Det enda jag kan komma på som är direkt otydligt är när kontroller och object samman kopplas- detta sker genom att man håller ner kontroll klickar och drar med musen till det object man vill knyta till, när du sedan släpper kommer det upp en ruta som frågar vilken händelse / outlet du vill sammankoppla till.

 

http://homepage.mac.com/fredrikandersson/simpleclick.mp4 (18MB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...