Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Betalar du Tv lincensen?


vendela

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar hur vanligt det är att man betalar Tv lincensen?

Själv gör jag inte det, för att jag har ingen tv som står skriven på mig.

Jag har aldrig fått besök av dem heller.

 

Och efter vissa riks-skandaler kring tv-avgiften så har man ju ännu mindre lust att betala den!!!

 

<_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har ett AB i reklambranschen så RINGDE de till mig - de sa att vi var utvalda för koll...... det hände allt för ofta att vi hade Tvs i konfarum men glömt at betela för det... ochde frågade om jag inte hade en TV i konfarummet????

 

Öhhhhhh.....

 

Jag hade TVn på i bakgrunden... men har ingen TV i bolaget det var min privata då de ringde på min nalle och jag satt i hemmet.....

 

Men vi hör en TV.... men snälla.... Kände mig jagad...

 

Jag har en på kontoret sa jag sanningsenligt... (för att busa lite med dem)... den stå ri konfarummet.. men ni betalar inte TV licens.. jo det gör jag visst sa jag... Öh.. tilt...

 

Jag betalar den via det KB som jag är 13 delsägare i - den som driver den del av kontoret som jag använder... ohhhh... (misstro i rösten).... och vad heter det KBet.. och betalar de TV licens... (Jag hade lust att be dem...) De fick namnet... KB betalar TV licens vet jag...

 

Jag hör ju en TV... men hallå jag sitter hemma sa jag... betalar ni TV licens hemma.. jo det gör vi... *koll koll*.. ja det gör ni....

 

Ni hör Tvn vi har hemma - ok?

 

Men KBet. då.. vad har det för orgnummer... sorry det kan jag inte svara å så här bara... ni får ringa upp igen... nähä - nu menar du - ja ok jag får väl leta.. lägger ned luren... och letar...

 

Orgnummer överlämnas.... vem ansvarar för KB:et. Inte jag i alla fall - ok vem då...

 

Namnet uppges samt telenummner... telefonsamtalet har nu tagit 20 minuter till min mobil.... av MIN TID.

 

OK.. ni har inte en video i företaget eller TV kort i ert AB?-..- dtet är ju nämligen så att då måste man betala TV licens då man har en mottgare... NEJ! Ok tack..

 

 

DE ringde till KBets ansvarige adagen efter..... jag stod bredvid...

 

Nu lär - lär - att inte betala TV licens är som ett ringa brott.. enligt mun mot mun metoden så tar inte polisen upp ett sådant ”brott”... dessutom har kontrollanten ingen rätt att gå över din tröskel om du inte bjuder in dem.. (hemfridsbrott)... de måste ha ett papper på att de får komma in men eftersom TV licensskojeri är ett ringa brott så...moment 22... bara att neka.

 

Hustrun betalar TV licensen... i vårt hem... och visst är det skönt med Public Service där man kan se filmerna utan avbrott.... ta bara TV4 som exempel.. urkkkk... fast om det bara var jag så.....

 

 

 

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst betalar jag TV-licensen! Däremot får kabel/box/parabol-bolagen inte en spänn av mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märkliga är ju att dels finns det de licensbelagda kanalerna, dels gratis reklamfinansierad TV, dels betalkanaler. Om jag nu bara vill se gratis reklamfinansierad TV; varför får jag inte det?? I dag är ju licenskanalerna i minoritet men likafullt ska det betalas licens.... JA, vi betalar pliktskyldigast för att visa ALLMÄNBILDNING (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) ...däremot kan FJÄRRKONTROLLER få mig att verka stenåldersmässig....... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betalar TV-licens JA,

men Parabolen den är gratis :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo TV licens betalar jag. Men alltid försent. Den kommer i sista hand.

 

Det tråkiga är denna jävla smygreklam som alltid funnits.

 

På senare år har de legitimerat reklamen med. "Sponsras av"

 

JÄKLA FUSK

 

Antingen eller.

 

Dum som jag var så köpte en Parabol för en krona Plus 99 spänn per månad. Nu finns nästan samma kanaler på det digitala marknätet.

 

Grmmfff

 

Får väl bli en specialmoj till Macen och en sladd till en storTV i framtiden. Så man krana ner det man vill ha. Med reklam/spamfilter.

 

Det måste bli nästa storsäljare Reklamfilter för TVmottagning. Ett digitalt NIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl bli forumets "bad boy" dåraa...! :(

 

Jag bor i ett studentområde och det är tvkontroller då och då här. Fast jag tvivlar på att de kan sätta fast många faktiskt. Varje gång det är nån kontroll så sprider sig ryktet blixtsnabbt via icq och alla bommar igen totalt. Nästan komiskt att se... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man betalar inte för svt, utan för innehavet av apparaten. Även om pengarna går till just SR och svt.

 

Apropå sponsring. Man anser att i sportsändingar (det är bara sport som får sponsras i svt) så förekommer det redan så mycket reklam på sargkanter och i skidbackar att det inte spelar någon roll om man visar upp några företagsnamn i början och slutet av sändningen. Dessa extrapengar möjliggör för svt att köpa dyra evenemang som fotbolls-vm och OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Har precis börjat nu. Min flickvän blev för svettig när lapparna kom allt tätare och tätare. Annars har de ju rätt svårt att reda ut vem som betalar när man är sambo. De kan tydligen inte samköra namn och adresser.

 

Annars är det igentligen lite konstigt att jag inte har betalat tidigare eftersom jag anser att de statliga kanalerna är de enda som producerar något ovanför skräpnivån. Men betalningsviljan kan bli lite avtrubbad när de gör som i fjol med det där chefsspektaklet. :angry:

 

Men som sagt, nu är jag laglig igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen inget emot TV-licens, men det är hela konceptet som är tokigt.

Först och främst är den ohyggligt orättvis.

ALLA betalar lika mycket, oavsett inkomst. Det ÄR ju egentligen en skatt, även om den inte betalas som en.

En student med en "nöjesbudget" på någon hundralapp i månaden ska betala lika mycket som en mångmiljardär... Är DET rättvist?

Sen tycker jag att all public service ska vara 100% skattefinansierat. Det ofantligt patetiska argumentet mot att ha det så, är att man då inte påstår sig kunna garantera public servicens oberoende från den politiska makten. Tjurbajs, säger jag!

 

Dessutom måste de plocka bort begreppet TV-mottagare från lagen efter 2008, eftersom man då inte kan få in SVT utan en digitalbox av något slag.

Då MÅSTE de ändra lagtexten till att bara omfatta digitalboxar, annars är det VERKLIGEN åt skogen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag betalar tv-licensen. Det har jag alltid gjort! det tycker jag alla borde göra...

 

Däremot skulle jag gärna se att de införde studentrabatt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man behöver en TV och en antenn, det förstår jag. Men nu behöver man efter 2008 alltså även en digitalbox. Ytterliggare en avgift. Kommer dessutom detta nät att nås lika lätt som det nuvarande analoga.

 

Kan jag åka ut med båten ett par nautiska mil och endå kunna se Aktuellt?

Kommer jag förutom min lilla bärbara tv behöva en digitalbox med mig ut på sjön?

Blir det till att köra med extern antenn då eftersom den inbyggda inte kan kopplas till digitalboxen?

Eller behöver jag släpa på en lång sladd efter mig?

Elelr behöver jag dessutom en parabol till båten?

Kommer dessutom detta nät att nås lika lätt som det nuvarande analoga. Nej, täckningen är mycket sämre.

Grundregeln är att om du inte kan få in TV4 med klar bild, så kan du inte få in digitalsändningarna.

Vi ligger precis på gränsen med en extra hög och stor antenn plus två seriekopplade antennförstärkare...

 

Kan jag åka ut med båten ett par nautiska mil och endå kunna se Aktuellt? Nej!

Kommer jag förutom min lilla bärbara tv behöva en digitalbox med mig ut på sjön? Japp!

Blir det till att köra med extern antenn då eftersom den inbyggda inte kan kopplas till digitalboxen? Antennuttaget är nog likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betalar TV-licensen.

 

Tycker mig märka att jag inte är ensam om att SVT har de kanaler, som visar minst skitprogram. Och visst är det skönt att kunna se en långfilm på TV, utan att behöva bryta 12 gånger för reklampaus :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT håller högst klass helt klart!!!

 

Och ja, det är avkopplande med långfilmer utan avbrott :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT är bra.

Men det är synd att Jutterström vill lägga ner alla lokalstationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden gillar jag eftersom jag har gått och funderat över mitt tv-innehav nu ett tag.

 

Jag betalar tv-avgift men tänker sluta.. tycker inte att jag betalar för någonting. Förvisso vill jag gärna bidra ekonomiskt till SVT men mer än 20 kr i månaden är omotiverat mycket tycker jag. Kommer att behålla min tv tills den går sönder.. sen får jag se..

 

Skulle ni betala tv-avgift om ni inte kunde ha tv utan att ha betalat den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker SVT producerar de bästa programmen, och gör seriös TV. Jag är dessutom jättenöjd med att dom inte har reklam. Jag betalar TV-licens sen flera år tillbaka.

Tack SVT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att SVT gör synnerligen vinklade och dåliga program. Seriös TV? Nej, oseriös, mycket oseriös. Ta bara nyheter: Euronews visar intressanta Europa-nyheter förutom världsnyheter medan SVT lyckas producera sådant blaha blaha som "nyheter" om att man kan bli fadder till hönor. Detta hamnar alltså i en nyhetssändning.

 

Att de inte har reklam hjälper inte när programmen är ointressanta. Dessutom köper de in rätt mycket från BBC och då betalar jag ju avgift till just BBC istället eftersom det är sevärt. SVT däremot kan inte räddas av dokumentärer från det brittiska bolaget.

 

Filmer ser jag främst på DVD. Utbud, kvalitet etc slår TVn på fingrarna där. Vill jag se kvalitetsfilm så finns t.ex Criterion. Det bolaget ger ut mycket bra film, det mesta visas inte på SVT och det fåtal filmer som visas gör det tämligen sällan. Så nej, jag kan inte förlita mig på dem när jag vill ha kvalitet.

 

Därför har jag ingen tuner och betalar ingen licens.

 

Kvalitetsprogram får jag från Discovery, BBC, CNN, Euronews och många andra kanaler. Däremot inte från svenska kanaler förutom TV8 då.

 

Besök Criterion för information om bolaget och dess utmärkta filmer. De gör en mycket god gärning som ger ut dem men så är de seriöst intresserade av kvalitetsfilmer med bra extramaterial. T.ex är deras utgåvor av Bergmanfilmer mycket bra. Så sorry SVT, mig kan ni inte locka eftersom jag är van vid något bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kulturnyheterna och kobra då????

Där snackar vi kvalitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill ju inte ha en snigel på ögat :angel:

Den var så bra så den har Radiotjänst i Kiruna repriserat. Utmärkande för Radiotjänst är ju annars de ombytliga och överraskande små informationssnuttarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill ju inte ha en snigel på ögat :angel:

Den var så bra så den har Radiotjänst i Kiruna repriserat. Utmärkande för Radiotjänst är ju annars de ombytliga och överraskande små informationssnuttarna.

Jag gillade John Pejlman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kulturnyheterna och kobra då????

Där snackar vi kvalitet!

Kobra är väldigt bra.. skulle kunna tänka mig att betala 5-10 kr per program.. nu hinner jag oftast se det när jag är på jobbet så det blir gratis i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...