Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

final cut hd


lilla björnen

Rekommendera Poster

lilla björnen

Hej hur gör jag för att spara instälningar i text lower 3rd.Det är jobbit leta rätt på teken snittet hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ först in filtret som du vill ha det. Dra sedan filtret från timelinen till Browsern.

Vill du sedan använda filtret igen med samma inställningar så dra det bara från Browsern till timelinen. Då ligger det där med rätt typnitt valt.

Du kan flytta din mall mellan projekt med drag and drop eller copy paste.

 

/i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallelujah! FCP & Mac är ändå helt fantastiskt...snacka om intuitivt! Såna här tips gör mig glad. Jag har kört Avid och Premiere till och från i 10 år - inget slår FCP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som kan nämna nåt om just HD-videodelen. Är det DVC-PRO som gäller, eller liksom.. vad är det för HD-codecs och allt sånt. Funkar det bra? Är det mycket processorkrävande? HD-specialist, nån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi dödliga kör DV tills vidare...och "vanlig" DVCpro :lol: Tillägget HD betyder att man nu OCKSÅ KAN tanka in HD och klippa i HD. Man bör dock då ha G5 dubbelpropp och 5000 terrabyte hårddisk :lol: HD lagras på DVCpro-band vid inspelning - kanske blir det standard - men Sony håller ju så klart inte med som tycker att det ska lagras på DigiBeta. Men det är dyrare än Panasonics DVCpro.

Nå - High Definition TV ligger fram i tiden för oss dödliga. Apple är som vanligt redan i framtiden...i spetsen..alltid...ingen ro ingen vila där inte... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD har funkat ett bra tag i FC. För att tanka in okomprimerad HD behövs ett capturekort (AJA, Decklink, Voodoo, Aurora etc. med stöd för HD. Alla med egna funktioner och codecar.). Som för all video är det framförallt hårdiskkapacitet som krävs. Att rendera okomprimerad HD idag påminner om hur det var att rendera okomprimerad SD-video i FC1 med en 500mhz G4 för ett par år sedan. Nyheten som motiverar det nya namnet är att man nu kan tanka in komprimerad HD via vanlig firewire med hjälp av DVCPro HD codecen. Precis som DV fast jättestort.

 

Komprimerade media för HD är: HDCam (Sony) och DVCPro HD (Panasonic?)

Okomprimerad HD: D6 (Philips?)

 

Sen finns det ju som vanligt en massa andra format på gång.

 

/i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för sammanfattningarna.

Jag jobbar med animerad film, och kan såklart utgå från högupplöst material när jag skapar mina filmer. Vore skönt med nåt högupplöst format att ha som master. Typ DVCpro HD eller rent av Pixlet rakt av.

 

Är dessa HD-codecs vanliga codecs till QuickTime och kan användas var som helst eller är det nån annan speciallösning som bara fungerar i Final Cut Pro HD?

(Ska köpa en ny dubbel-G5 när nästa generation kommer just för HD-ändamål nämligen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dessa HD-codecs vanliga codecs till QuickTime och kan användas var som helst eller är det nån annan speciallösning som bara fungerar i Final Cut Pro HD?

Har mest jobbat med hårdavruspecifika codecs. Alla jag använt på Mac är vanliga quicktimecodecar som funkar som vilken codec som helst via QT. Hårdvarukopplingen kommer in när man ska skjuta ut dem i realtid på video, det är först då hårdvarustödet krävs.

 

Exempelvis går det alltså att rendera 16bit HD i Aftereffects direkt till 10bit Decklink HD, sedan öppna filen FC och skjuta rätt ned på tape eller behålla som master på hårddisk.

 

Har inte använt DVCPro HD, men de vore konstigt om den fungerande annorlunda.

 

/i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

palegolas

->>Inoxia

Ah, tack.

 

DVC Pro HD verkar ju vara bra för att det fungerar precis som DV. Dvs har man en DVC Pro HD-kamera/spelare och en mac med FireWire (vars hårddisk klarar att skyffla 14MB/sek utan problem) så är det bara skjuta över filmen via FireWire precis som med DV.

 

För min del vill jag bara ha ett originalformat i hög kvalitet som jag kan skicka till filmlabbet för 35mm-film-kopiering. Vore skönt med ett videoformat typ Pixlet eller DVC Pro HD, så man slipper ha låååååånga listor med tusentals numrerade JPEG-filer och anvisningar om frames/sec och ljudsynk.

 

Ska prova vilken lösning som passar mig sen i höst med nya datorn. Har testat Pixlet lite, det är inte så dumt, men inte helt lämpligt för cellanimerat material dock om man har höga krav. Ger spännande "buckliga" artefakter längs med konturer som sluter sig kring enfärgade ytor, som är vanligt i tecknad film. Det duger dock. Och är skitbra till filmat material, då kan man till och med gå ner under 100% kvalitet och det ser fortfarande bra ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...