Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BBB vs Telia?


Bitorrent

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Fick erbjudande från BBB om 10mb ADSL uppkoppling för 399 mån, bindningstid 6 månader, "lån av modem" samt installation för 499 kr.

 

Sitter med Telia ADSL 0.5 mb för 375 kr mån. Tycker att 0.5 är lite segt men behöver igentligen inte mer än 0.5 i dagsläget.

 

 

Mina frågor är:

 

Är ovanstående erbjudande från BBB prisvärt? Tror ni att det kommer bättre erbjudande eller skall jag slå till?

 

Vilken är den normala / genomsnittliga nedladdningshastigheten med BBB 10mb ADSL från t.ex. Sunet och andra onämnbara ställen som man kan ladda hem grejer ifrån?

 

Är det driftsäkert? Bor i Göteborg.

 

Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten vid nerladdning är aldrig högre än den långsammaste länken.

Jag sitter med 2 Mbit, men det är bara vid enstaka tillfällen som jag får maximal hastighet.

Det är inte Telias fel, utan hela nätets allmänna seghet... :)

 

Med tanke på ditt "namn", så kan det ju vara bra att ta reda på hur stor uppladdningshastighet du har. Torrent-nerladdningar beror ju på hur mycket man kan ladda upp.

Om du har 10 Mbit ner men bara 1 Mbit upp, så lär du aldrig se mer än 2 Mbit ner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag ”proppen” gick ur/lossnade när jag gick från 1 via kablenätet till de 6,5 jag fick med ADSL och jacket.. allt känns så snabbt o enkeltt och bra....

 

Priset låter helt ok..

 

Tyvärr kan jag icke ngt om din ev kommande lev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just den "allmänna" segheten som oroar mig lite. Kommer sälla upp i mer än max 50k, normal nedladdningshastighet varierar mellan 20-30k, men vet inte hur mycket detta beror på min uppkoppling vs servern som jag laddar hem ifrån.

 

Känns ju dumt att uppgradera om man ändå inte kan öka sin nedladdningshastighet i genomsnitt. Klart att BBB hellre talar om 10mb ned än ynka 1 mb upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBB betyder BredBandsBolaget! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är självklart att det lönar sig att uppgradera. Telia lever i sin lilla värld där 0,25 och 0,5 Mbit är bredband, medan Bredbandsbolaget lever i den riktiga världen där bredband är 2 Mbit och snabbare. Dock tycker de att bredband är 10 Mbit och uppåt, helt rätt tänkt.

 

Har själv tecknat BBB, får se hur det blir. Har xStream från Bostream nu och det fungerar bra.

 

Dålig nedladdningshastighet hos mig innebär 50 kilobyte/sekund, uppenbart snabbare än Telias uppkoppling. Får jag sådan hastighet är det en trög server jag hamnat hos.;)

 

Om man har Telias 0,5 Mbits smalband existerar inte frågan OM, eller ens frågan VARFÖR utan det är bara ett FAKTUM att en bättre uppkoppling är MYCKET bättre. Hoppas att Bostream och Bredbandsbolaget kan trycka till Telia riktigt fett. Vore inte dumt om de kunde ta alla ADSL-kunder i områdena där de har täckning (gradvis utbyggt) så att det även på landsbygden blir möjlighet att få bredband från ordentliga leverantörer.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta har inget behov av så höga hastigheter.

För min del kommer jag att välja billigaste möjliga ADSL-abonnemang jag kan hitta, oavsett hastighet, när jag blir fattig student om några månader.

Uppringt kommer jag aldrig mer acceptera dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill ha bästa pris/prestanda. 375 kronor/månad för 0,5 Mbit eller 299 kronor för 0,25 Mbit är rent fruktansvärt. Inget sådant abbonemang har något existensberättigande. Trist att Telia inte begriper vad som krävs.

 

BBB 10 Mbit för 399 kronor/månad (eller 24 Mbit för 449 kronor/månad) eller Bostreams Scream är klart bättre lösningar.

 

Man skaffar inte Telias smalband när man kan få BBB.;)

 

Upp till 20 ggr snabbare uppkoppling för 24 kronor extra per månad, är det någon att tveka över?

 

Jag tycker inte det.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi valde att fortsätta med Telia 2000 när vårt 500-avtal via Villaägarna gick ut nu. BBB är på G med 8MB men eftersom det inte är klart och de behövde 90(!) dagar på sig att koppla om gick segern till Telia. Visserligen är Telia dyrare per månad MEN vi fick två månader gratis medan BBB ville ha en tusing för ett nytt modem.... På ett år så går det jämt ut och då räknar jag med att både Telia, BBB och Bostream kan erbjuda FART!! Telia har leverat bra och jag kan inte klaga på farten. Laddar 250 kb/s oftast... Nu drar man sig inte för att ladda hem speldemo på 200MB...... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill ha bästa pris/prestanda. 375 kronor/månad för 0,5 Mbit eller 299 kronor för 0,25 Mbit är rent fruktansvärt. Inget sådant abbonemang har något existensberättigande. Trist att Telia inte begriper vad som krävs.

 

BBB 10 Mbit för 399 kronor/månad (eller 24 Mbit för 449 kronor/månad) eller Bostreams Scream är klart bättre lösningar.

 

Man skaffar inte Telias smalband när man kan få BBB.;)

 

Upp till 20 ggr snabbare uppkoppling för 24 kronor extra per månad, är det någon att tveka över?

 

Jag tycker inte det.;)

Fast det där med 24 ggr är ju båg.

I praktiken är det ju fruktansvärt sällan den genomsnittlige användaren skulle hamna på maxhastigheten.

I de flesta fall ligger man nog på verkliga hastigheter på nån Mbit som mest.

Hur är det med uppladdningshastigheten? Är den mycket lägre än nerladdningen?

 

En annan viktig aspekt är pålitligheten. Händer det ofta att anslutningen dör eller får problem?

Kan man få dessa höghastighetsanslutningar på särskilt många platser utanför stadskärnor och större förorter?

Kundtjänst? Avtal och bindningstider?

Medflyttningsrätt?

Anslutningsavgift? Modemkostnad?

Villighet att skriva avtal med studenter (och den ytterst svaga ekonomi som är en naturlig följd därav)?

Besvär för hyresvärd om nya ledningar eller annan utrustning (vägguttag och liknande) behövs?

 

Alla dessa andra faktorer spelar ju in förutom bandbredd och månadskostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det iallafall beställt. Hoppas på lite högre hastighet och så lite strul som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBB 24 Mbit kostar 449 kronor/månad och är tillgängligt i storstäder. Sändning ligger på 1 Mbit/sekund enligt vad jag fick reda på. Vill man ha snabbare sändning finns deras andra abbonemang.

 

Enligt BBB kunde de leverera 24 Mbit till mig, mig det får jag se. I vilket fall som helst är det ett lyft från mitt nuvarande xStream-abbonemang.

 

Anslutning 495 kronor inkl modem om man binder sig i 6 månader.

 

Ingen inloggning. Däremot ingen fast IP som Bostream har.

 

Kom inte och försöka påstå att Telia är ett välgörenhetsbolag, det är de inte. Jag skulle i.a.f inte välja deras tjänster framför någon annan ISPs p.g.a att de är dyra och prestandamässigt underlägsna. Jo, det går snabbare med t.ex 10 Mbit än 2 Mbit, men allt beror på hur nätlasten etc är. Men att Telia skulle vara fantastiska i Internetsammanhang är något jag inte upplevt. Deras ADSL med inloggning och allt är inget jag vill använda. Stackars de som bara har Telia.;) Det vågar inte jag tänka på.

 

Telia har ju kommit med taktiska uttalanden såsom att ADSL borde kosta 600 kronor/månad, att MB-taxa är bra (50 öre/MB för gamla Flexicom, 25 kronor/GB för Bredband 2000 då det kom) och mycket annat. Sedan är de dyra om man surfar med modem (minuttaxa) och deras priser på ISDN (Duocom) är ett sådant skämt att man nästan vill gråta över det.

 

Det finns många orsaker till att jag är emot Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deras ADSL med inloggning och allt är inget jag vill använda. Stackars de som bara har Telia.;) Det vågar inte jag tänka på.

Faktum är att det är driftsäker och att de levererar den fart de lovat.... Att i mitt läge välja på antingen lite billigare i månaden men en omkopplingsavgift eller tvärt om blir ju samma pengar på ett år. Jag vet inte varför det skulle vara synd om mig mer än att jag är långtidssjukskriven och har problem med min fjärrkontroll...... (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) Sedan kör man ju Mac ICX och nix inloggning! ;) Vem förrutom Telia är inte med för att tjäna pengar??? Det är ju alltid så att de små företagen banar vägen med lägre priser och bättre tjänster för att få nya kunder. Det är väl inget att hetsa upp sig över...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vilka som har bäst uptime på sina servrar här. Därmed inte sagt att det är minst strul med Felia, förlåt Telia skull det vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte stått ut med att enbart kunna välja bromsklossen Telia.;)

 

Sedan spelar det ingen roll vilken uptime Telia har när de tar ut groteska priser för betydligt lägre kapacitet och samtidigt har sådana idéer som ADSL för 600 kronor/månad, MB-taxa och mycket annat.

 

BBB och Bostream brukar ligga bra till i kundundersökningar (jag vet att det strulade när Scream lanserades).

 

Visst kan man fixa inloggningen med MacICX men varför ska den finnas där ö.h.t?

 

Vill man ha bra pris/prestanda finns det bättre alternativ än Telia. IMHO.

 

Några speciella fördelar att använda Telia (förutom det där med att de "aldrig" strular eller att deras mobilnät minsann är bäst överallt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte stått ut med att enbart kunna välja bromsklossen Telia.;)

 

Sedan spelar det ingen roll vilken uptime Telia har när de tar ut groteska priser för betydligt lägre kapacitet och samtidigt har sådana idéer som ADSL för 600 kronor/månad, MB-taxa och mycket annat.

 

BBB och Bostream brukar ligga bra till i kundundersökningar (jag vet att det strulade när Scream lanserades).

 

Visst kan man fixa inloggningen med MacICX men varför ska den finnas där ö.h.t?

 

Vill man ha bra pris/prestanda finns det bättre alternativ än Telia. IMHO.

 

Några speciella fördelar att använda Telia (förutom det där med att de "aldrig" strular eller att deras mobilnät minsann är bäst överallt)?

Om man har hela utbudet att välja på så tar man nog annat än Telia... Men jag betalar 445:- för Telia 2000 och blir uppgraderad till 8000 när det är klart för samma peng...vet inte var du får 600:-/mån ifrån.... Var du insatt skulle du veta att Telia har slopat GB-taxan...... och mycket annnat vet jag inte vad det är... MacICX vara eller icke vara vad spelar det för roll......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...