Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MP3 spelare


lastefan

Rekommendera Poster

Hej hallå!

 

Jag har ett litet dilema som jag tänkte kasta ut i forumet för lite åsikter. Jag ska ersätta min bärbara cd/mp3-spelare, som blev stulen tidigare, med en mp3-spelare men jag kan inte riktigt bestämma för vilken.

Låt mig börja med att det är inte aktuellt med iPod.

Jag började skumma marknaden (internet) med ett visst hum vad jag ville ha och vad som fanns. Men inte trodde jag att marknaden kunde vara så full med så pass snarlika produkter. Man blir alldeles vimmelkantig och beslutsångesten väller över en. Jag har dock försökt sätta upp lite riktlinjer på vad jag söker. Desto längre ner på listan desto mindre noga

 

1. Ska fungera med MacOSX (helst utan drivrutiner)

2. Bra ljud (så bra nu MP3 kan låta)

3. 256MB minne (eventuellt utbyggbart)

4. Robust och stabil spelare (hyffsad kvalitet och kvalitetskänsla helt enkelt)

5. ca 1800:-

6. Standard batterier

 

Och med detta i åtanke har jag plockat fram en handfull spelare som jag funnit är extra intressanta. Alla har sina för och nackdelar. Även denna lista är rangordnad:

 

1 Live mpTUBE, 256MB 1700:-

2 iRiver iFP-190T, 256MB 1600:-

3 MPIO FL100, 256MB 1800:-

4 Egoman MD-240, 256 MB 1300:-

5 iRiver iFP-590T, 256MB 2100.-

6 Jens of Sweden MP-300, 256MB 2000:-

7 Jens of Sweden MP-110, 256MB 1900:-

 

Jag skulle bli väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med tankar och omdömen på ovanstående och om ni har någon annan mp3 spelare jag inte har listat som är bra.

 

Tack o hej!

 

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ägare till en iPod kan du säkert förstå att jag inte rekommenderar någon av dem.

Jag är övertygad om att du efter kort tag kommer att tycka 256MB är för lite.

Känslan av att ha, i mitt fall, 10GB musik med mig är fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ägare till en iPod kan du säkert förstå att jag inte rekommenderar någon av dem.

Jag är övertygad om att du efter kort tag kommer att tycka 256MB är för lite.

Känslan av att ha, i mitt fall, 10GB musik med mig är fantastiskt.

Jag har också en 10GB iPod, men det känns nästan lite lite ibland. Åtminstone när jag vill lägga in alla låtar från iTunesbiblioteket, defår ju inte plats :lol:

 

Än så länge är jag helnöjd med min iPod. Att inte behöva välja när jag åker hemifrån exakt vad jag vill lysna på är fantastiskt, och möjligheten att ha kalendrar från iCal i podden också är bra. Tyvärr har mina öronsnäckor gått sönder, så tills jag köpt nya får jag klara mig med de sopm följde med apples dito, som inte alls är lika bra :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregåenda talare. jag kan inte rekomendera någon av de spelare du räknat upp, men om jag förstått dig rätt så anser du att en ipod är för dyr, du vill inte lägga så mycket pengar på en mp3spelare ( en dyr leksak...). (rätta mig om jag har fel).

 

Mitt tips till dig är att spara pengar en månad eller två till och köp sedan en ipod. för det är så oerhört mycket mer än bara en mp3-spelare. du kan använda den som hårddisk till exempel, men allt sådant vet du säkert.

Jag kan bara säga att om du sparar och köper en ipod så blir du nöjd. köper du en av de du listat kan jag nästan med 100% säkerhet säga att du kommer att tröttna på den, alternativt tycka att den har för lite plats, du har inte med dig rätt musik vid rätt tillfälle och så vidare.

 

Det var bara några tankar...

 

Ha det gott och lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en IRiver till vår dotter.... den använder hon med glädje tillsammans med iTunes...

 

Vi köpte till hörlurar ala proppar från Sony....

 

Sonen vil numera ha !!!! en iPod... men han e en prylbög av dess like - likaså snobb och teknikfreak..... han brås på sin mor:-)))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Min kompis här på jobbet är väldigt nöjd med sin Jens of Sweden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst ett antal tester i M3 har jag fått uppfattningen om att iRiver och Jens of Sweden gör de bästa flashminne-spelarna. Om du söker i Testcentret kan du säkert hitta nåt.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig börja med att det är inte aktuellt med iPod.

Men varför inte en iPod mini om man får undra?

Jens of Sweden spelarna, kan man inte köpa dem direkt från Taiwan utan JoS-märket men billigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

 

Att säga att en iPod inte är intressant vore att ljuga. Dock tycker jag att en vanlig iPod är helt enkelt för stor fysiskt. En iPod mini fanns länge med på listan men dryga 2700:- är mer än vad jag vill betala för en mp3-spelare (dock är det utan tvekan den jag skulle köpa om jag ville lägga ner det beloppet). Jag är inte i heller intresserad av det stora lagringsutrymmet. 256MB anser jag vara vad jag behöver. Jag har definitivt inget behov av att ha alla mina låtar med mig. Jag väljer mycket hellre ut de låtar jag vill lyssna på och överför dem. Det finns en anledning till att ha mycket lagringsutrymme och det är att kunna ha högre kvalitet på låtarna. Jag är också intresserad av att få den så kompakt som möjligt. Halva iPod mini storleken är lagom och det är vad de flesta flash minnes spelare är. Vill gärna även ha radio och standard batteri.

 

Men kärnan är nog ändå priset. Jag ska lyssna på lite musik när jag åker buss mellan hemmet och jobbet. En tur på ca 45 minuter enkel resa. Till det vill jag inte betala mer än ca 1700:-. Så enkelt är det.

 

iRiver har fått bra kritik rent allmänt har jag märkt. Inte minst för det bra ljudet. Det är viktigt. 190:an är dessutom prisvärd. Och så har vi mpTUBE:n som Macoteket säljer. Dock har jag inte hört något om hur den låter. Snygg är den i alla fall.

 

Så det lutar mot iRiver 190:an eller mpTUBE:en.

Svårt att bestämma sig... :unsure:

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...