Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

jävla apple!!!


venacava

Rekommendera Poster

hej..

 

jag är en väldigt ilsken användare av airport och en ibook g3 700mhz dator. varför?? jag ska tala om det för er!!

 

jag använder internet till mycket, och främst till video/röst chatt eftersom jag har ett delvis internetbaserat förhållande (ja, jag tillhör den moderna skaran människor som upptäckt kärleken över nätet). nu är problemet så här, att jag använder ivisit (www.ivisit.com) och apples ichat för dessa två huvudsyften vid internersurfing. köpte en airport station begagnad + ett airportkort, och det funkar jättebra!! men när jag skulle testa video/audio konversation så såg jag att ljudmätaren (för in ljud) låg alltid på halva (dvs 50%) med ett irriterande ploppande ljud enligt min flickvän. kollade upp det med en kär vän, och han letade upp denna sida åt mej på apples helpdesk ; http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93205

 

på denna sida så står det väldigt tråkiga nyheter för oss med g3 ibooks. man kan inte voice/audio chatta med airport nätverk, utan för lösa det med antingen intern mick, köpa apples egna isight kamera (eller en webkamera som innehåller mick) eller gå tillbaka till det som var förut ; wired internet =((

 

det står ingenting om man kan på något sätt komma ifrån detta problem. kan man det? jag är väldigt sviken på apple att de inte testar sina produkter inom alla områden innan de släpper det på marknaden. iförsej så går det att lösa det med en billig usb mic, men jag tycker inte man borde ha sådana enkla lösningar när man väl betalat så mycket som 20.600kr för en ibook 700mhz g3 som det då kostade på den tiden..

 

vad tycker ni om detta?? kommentera är ni snäll.. visst förstår ni mej??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om det är nån störning från airport antennerna och micen, jag har iofs kört audio chat på iChat med min iBook och inte upplevt något sådant här.

 

Visst kan man tycka det är lite dåligt att det inte finns tydlig info om sånt här men samtidigt kan man inte trycka på alla kartonger att det och det inte funkar med en viss programvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står mycket tydligt vad som är felet. iBooks inbyggda mic + AirPort.

Och lösningen är lika tydlig, extern mic.

Jag tycker...

Fortsätt med AirPort och skaffa en extrern mic, det är ju trots allt inte så dyrt. Headset borde nog funka bra. ;)

Och visst är det oansvarsfullt att inte Apple varnar. (Iallafall om det inte står i något litet finstilt papper)

Och ännu värre att problemet överhuvudtaget existerar, om det nu inte är problem med någon annan dator, varför ska det va det på iBook?? :angry:

 

Nej...Lös problemet och gnäll lite på Apple tycker jag. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga till dej maccis ; har du en ibook med g3 processor i?? för då borde du också ha det här problemet enligt artikeln.. du kanske har g4??

 

kan man inte modda airport basstationen på ngt sätt och rikta antennarna på ett 'annat sätt' för att undvika störningar?? ngt borde man väl för f-n göra än att ta till med sladdmetoder enligt artikeln ovan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade några artiklar om Airort som kanske kan vara intressanta:

 

Optimizing AirPort reception in portable computers

 

AirPort: Potential Sources of Interference

 

AirPort Base Station: Optimizing AirPort Reception

 

AirPort Base Station: Channel Selection and Overlap

 

Så förutom att följa förslaget du fått om att använda en USB-mikrofon eller använda mikrofonen i en iSight, kanske någon av dessa artiklar kan låta dig komma ännu en bit på vägen (du nämnde ju att du tappar kontakten med basstationen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...