Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Versaler och gemener inte gemensamt ursprung?


Semmelman

Rekommendera Poster

det var under en period ganska vanligt att man i stället för att använda speciella bokstäver (versaler) skrev första bokstaven med annan färg. vårt blandade alfabet började kom sig av att man började använda de romerska bokstäverna tillsammans med minuskelstilen som "var på modet"

Så skrev kabo i annan tråd, tyckte detta var lite intressant, vet inte så mycket själv men började man alltså med att bara skriva gemena romerska bokstäver (de var väl oxå romerska eller vad var de?) och senare kom versalerna, från vad?

Och när vi ändå är inne på detta kan ju nån passa på att berätta var siffrorna kom ifrån oxå, somererna? Ja allt detta är ett dimmigt töcken för mig, jag vet att jag läst om det flera ggr men att komma ihåg det sen är lögn. Så berätta gärna nån som vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna vi använder är väl arabiska om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna vi använder är väl arabiska om jag inte minns fel.

 

Som araberna fick från indierna...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har scannat detta från Illusterad vetenskap...B)

post-11483-1238949577.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då kan man alltså säga i korthet att det började med versaler, sen kom gemener och sen kom versaler tillbaka främst som begynnelsebokstav!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså! Majuskler/versaler och minuskler/gemenahar samma ursprung.

Det fanns en högtidlig stil; den som höggs i sten och en "vardagsstil" som man präntade med bredpenna; den kunde vara tillskuren av vass. Handskriften förändrades över tiden och när den kristna kyrkan spreds över europa tog munkarna med sig skrivkonsten. Med tiden blev det väldigt lokala skillnader mellan stilarna. De irländska skrivarna utvecklade en väldigt speciell stil som ligger till grund för den stil som används för att skriva gaeliska också idag.

På 700 talet var kaoset totalt :) och Karl den store lät tillsätta en kommitte för att sammanställa ett alfabete som var lika över hela riket.. Den stilen kallas karolingisk minuskel och ligger till grund för de moderna små bokstäverna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så finns ju "anfanger" också.

Vill du ha en riktig utmaning, och är slängd i tyska finns

"Das lexicon von westeurpäische typografi"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Das lexicon von westeurpäische typografi"

 

Låter inte som korrekt tyska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så finns ju "anfanger" också.

Vill du ha en riktig utmaning, och är slängd i tyska finns

"Das lexicon von westeurpäische typografi"

Det är korrekt. Att det vore en utmaning då jag inte begriper tyska alltså. :)

 

Anfang började munkarna med för att börja en sida/kapitel, jag vet dock inte om det var i en tid av brist på versaler eller om det bara var bättre istället för rubrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, om man ändå satt ett par veckor med varje sida, så var det väl lockande att börja kludda lite också, och varför inte förena nytta med nöje? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...