Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

IPhone och Exchange server


Ludmilla

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en IPhone 3G efter att jag några månader slog mitt huvud blodigt med min HTC... Hu!

Jag är jättenöjd med min IPhone och har fått allt att fungera utom synk med Exchange servern och min mail där.

Jag har följt alla instruktioner - men ändå går det inte att få kontakt med servern.

 

Någon som haft liknande problem?

Förslag på lösningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett konto som jag synkar på jobbet. Var noga med serveradressen och domänen. Stämmer dom får du väl prata med de dataansvariga på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har för problem, men jag synkar min iPhone mot företagets Exchange-server utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det fungerar för några i alla fall. Min IT-tekniker ser inte att det är något fel på servern... Och supporten för Telenor som jag använder anser att jag har rätt inställningar...

 

Det är det typiska läget om ni förstår. Ingen tar på sig ansvaret...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta vad du har ställt in för parametrar så får vi se.

(sätt xxxxx för ID/Lösen osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla portar i brandväggen.

Kolla så att exchange 2003 har sp2.

I sp1 fungerar inte iphone synken mot servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kunnat synka min HTC mot servern tidigare så jag gissar att brandväggarna är ok.

 

Jag ställer in på följande sätt:

 

epost: xxxx

anvnamn: xxx

lösenord: xxxx

 

felmeddelande: "Kan inte bekräfta certifikat"

 

Jag trycker på avbryt och kan fylla i:

 

Server: linneas.homeip.net

 

"Kan ej bekräfta certifikat"

 

"Exchange-kontoverifiering misslyckades."

 

Certifikatet har fungerat på HTC-telefonen. Jag har sedan fått ett helt nytt cert från min IT-administratör som jag har installerat, men ändå så blir det så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det här är väldigt intressant!

Jag har ställt in många Windows mobile-telefoner (HTC) till att fungera med vår Exchange-server, och det fungerar väldigt smidigt. Nu ställde jag in min iPhone på samma sätt som med HTC'n (efter att ha installerat certifikatet) och allt ser ut att fungera bra under installationen.

 

Men det går inte att komma i kontakt med servern (säger Mail) ....

Telia kundtjänst pratar om en annan APN-server? Ska kolla på måndag vad de menar (fel bemanning där idag, den 1/5).

 

Det här är en kritisk detalj för om iPhone ska fungera för oss på mitt företag - om någon känner igen problemet och har svaret, snälla hör av er!!!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men det där är precis vad vi redan prövat. Alla inställningar ser helt OK ut, och Exchangekontot verifieras. Men sedan går det inte att få kontakt med servern!

 

det här måste ha hänt andra än Ludmilla och mig - någon som vet vad som skall göras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kunnat synka min HTC mot servern tidigare så jag gissar att brandväggarna är ok.

 

Jag ställer in på följande sätt:

 

epost: xxxx

anvnamn: xxx

lösenord: xxxx

 

felmeddelande: "Kan inte bekräfta certifikat"

 

Jag trycker på avbryt och kan fylla i:

 

Server: linneas.homeip.net

 

"Kan ej bekräfta certifikat"

 

"Exchange-kontoverifiering misslyckades."

 

Certifikatet har fungerat på HTC-telefonen. Jag har sedan fått ett helt nytt cert från min IT-administratör som jag har installerat, men ändå så blir det så här.

Jag jobbar på Region Skåne (RS), där iPhone inte ingår i standardutrustningen. Jag köpte min iPhone samma dag den släpptes och märkte direkt att den inte gick att synka mot jobbets Exchangeserver (jag hade innan dess synkat min Palm TX och tidigare även äldre Palm-modeller).

 

Efter felanmälan till IT-avdelningen blev jag uppringd av en entusiastisk IT-kille som hade testat "allt som fanns" eftersom han själv ville skaffa en iPhone. Han meddelade följande:

 

För att RSs nätverk ska släppa in min iPhone så behöver jag ett certifikat. Om jag låter RS installera detta certifikat så kan jag sedan logga in mot Exchangeservern och synka, men då blir jag samtidigt utestängd från samtliga andra nätverk! Och det ville jag förstås inte, så jag synkar inte mot Exchange, tråkigt nog.

 

Månne samma fel när du får meddelande "Kan ej bekräfta certifikat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kom på det....

efter alla försök med att ställa in iPhone, visade det sig att det inte alls var där felet låg.

Vi kör en Microsoft Small Business Server 2003, men det jag inte visste var att Exchange är en helt egen liten server som lever ett eget litet liv... så pass att Windows update inte ser den (!) utan enbart bryr sig om SBS.

När jag kollade, visade det sig att finns två service packs till Exchange Server 2003. Dessa får man leta reda på alldeles själv och installera utanför windows uppdate. Gick helt smärtfritt, och sekunden efter det att SP2 var installerat började mailen trilla in i iPhone...

 

Alltså - installationsguiden i iPhone verkar helt OK (med tillägget att avändarnamnet bör skrivas "domän/användare"). Se bara till att Exchange har service pack 2 installerat!!!!

 

Lycka till, Ludmilla!

 

/MattWide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...