Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Logikkortskrasch, vad göra?


biledt

Rekommendera Poster

Ja, så nu var det dags för min 20månader gamla MBP att säcka ihop. Jag hade hoppats på att det var nVidia-felet i och med att den sitter på det grafikkortet. Men tack vare logikkortet så får de inte ut någon felkod så här verkar det inte bli nån gratisreparation inte.

 

Prislappen ligger på 10438kr för reparation (ifall jag inte lyckas få den på hemförsäkringen - datorn har en bula på ena sidan p.g.a. tappskada). Är det värt att lägga de pengarna på reparation eller bör jag höja mina vyer mot en nyare MBP? Känns ju lite sådär att lägga 7 lakan på en ny dator när man gjorde det för inte alltför länge sen.

 

Bör nämnas att jag är student och således inte sitter på en hög med pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju lite sådär att lägga 7 lakan på en ny dator när man gjorde det för inte alltför länge sen.

 

Ehm, menade självklart 17 lakan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har visserligen 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, men i och med att du tappat den blir det nog svårt.

 

Gick datorn sönder direkt när du tappade den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, tappskadan är ett år gammalt...men ja, det är ju det kortet apple spelar på om jag reklamerar den - att jag tappat den d.v.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, tappskadan är ett år gammalt...men ja, det är ju det kortet apple spelar på om jag reklamerar den - att jag tappat den d.v.s.

Då hade jag lyssnat med mitt försäkringsbolag, att du har tappat den kan ju faktiskt ha orsakat felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade jag lyssnat med mitt försäkringsbolag, att du har tappat den kan ju faktiskt ha orsakat felet.

 

Ja det är ju det Apple säger. Så jag borde nog kolla med försäkringsbolaget först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple brukar begära att "deras" verkstad ska avgöra om det är ett sk. ursprungligt fel eller inte. Då du får betala för denna undersökning har du också rätt att begära lite mer professionel undersökning som kan peka på att fallskadan verkligen orsakat detta problem.

Det är svårt att avgöra och ord står mot ord, men säg som det är att du självklart betalar om de kan visa på ett uppenbart fel (som att en kylare lossnat), kan de inte visa på ett uppenbart fel så är det nog så att det med stor sannorlikhet rör sig om ett ursprungligt fel.

 

Eftersom jag arbetar som konstruktör av elektronik med höga kvalitetskrav så vet jag också att modern elektronik är designad för att hålla en viss minimal tid, och det är något som ett seriöst företag testar och kan "garatera", en del företag går officiellt ut med resultaten. Det finns utmärkta vägar att stressa fram felfall, är det inte ett sådant bör ju rimligen verkstaden kunna svara på vad som orsakat problemet.

 

Sanningen är att en viss promille av det som tillverkas rasar inom den designade tiden pga olika anledningar, det är helt enkelt för dyrt att bygga något som är 100% idiotsäkert. Bra företag löser problemen och lär sig läxan, samt kompenserar drabbade kunder. Det är alltid lätt att skylla ifrån sig, men när det väl kommer till kritan så lämnar det alltid ett dåligt intryck. Oftast är konstruktörerna intresserade av att veta vad som orsakar fel, för att bygga bättre produkter framöver. Att en bärbar dator ramlar i golvet är nog inget unikt, man har ju rent av sensorer som ska detektera detta.

 

Men visst kan det vara så att datorn verkligen tog fysisk skada i fallet och då är det hemförsäkringen.

 

De lät lite uppjagade från Apples sida när jag skickade en anmälan till ARN mot dem när min iMac rasade efter 15månder, men den fick de snällt laga. Mitt intryck är att Apple vill köra den hårda stilen och neka tills kunden är besvärlig.

 

Kan nog vara värt att bråka lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hört med försäkringsbolaget och de täcker skadorna...Eller ja, de kommer att värdera datorn och sen får jag tillbaks beloppet som de värderar den till. Hoppas bara att det överstiger 10000kr men det känns som lite för mycket att hoppas på.

 

Vad tror ni de kan värdera en 19 månader gammal 15" MBP med setupen - 2,2GHz, 4gb kingston 667MHz ram, western digital scorpio blue 500gb hdd på 5400rpm och 128mb grafikkort (nvidia 8600m)...ramen och hdd är bara två månader gamla.

 

Har en känsla av att de kommer värdera datorns hårdvara mot en PC och då blir jag pissed. Då lär den ju inte vara värd mer än 5000kr. Men men, jag har förberett mig med lite argument ifall de värderar den till någon sådan skamsumma :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hört med försäkringsbolaget och de täcker skadorna...Eller ja, de kommer att värdera datorn och sen får jag tillbaks beloppet som de värderar den till. Hoppas bara att det överstiger 10000kr men det känns som lite för mycket att hoppas på.

 

Vad tror ni de kan värdera en 19 månader gammal 15" MBP med setupen - 2,2GHz, 4gb kingston 667MHz ram, western digital scorpio blue 500gb hdd på 5400rpm och 128mb grafikkort (nvidia 8600m)...ramen och hdd är bara två månader gamla.

 

Har en känsla av att de kommer värdera datorns hårdvara mot en PC och då blir jag pissed. Då lär den ju inte vara värd mer än 5000kr. Men men, jag har förberett mig med lite argument ifall de värderar den till någon sådan skamsumma :P

Det var ju bra.

 

Hårddisken och minnet är såpass nytt att det ska du få fullvärde på.

 

Och så har du ju originalkvittot. Det blir säkert en viss (alltför hög) avskrivning varje år.

 

Eller så får du söka på Tradera på avslutade annonser (avancerad sökning). Där ser man vad som verkligen betalas. (På Blocket ser man ju bara säljarens våta dröm i fråga om priset.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu hämtat prisförslaget från InLife och som det ser ut nu så lutar det åt att köpa en ny MBP istället för att laga den gamla. Killen i servicen sa att det är mer värt att köpa en ny i och med att datorn förmodligen kommer skita sig snart igen.

 

Så vad tror ni...är det värt att lägga runt 8-9k för att få en ny 15" mbp istället för att laga den gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt klart, prestandan i de nya är ju riktigt grym, dubbla grafikkort, grym processor, riktigt snabbt RAM, LED-display, unibody. 15" MBP är min datadröm så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt gå på en ny, när saker å ting väl börjar skita sig så har det oftast (i min egen erfarenhet) en förmåga att eskalera och brusa upp igen... Säg att du får den reparerad för den skadan som nu föreligger (logikkortet), skulle det inte då vara j*vligt surt om den brakar ihop 2, 3 eller 6 månader senare för något annat, som omöjligt gick att identifiera vid tillfället för reparationen, men som definitivt är en efterverkning av den tidigare skadan...?

 

Just det att leva i ovisshet om hur länge burken kommer hålla den här gången, skulle enligt mig vare i det närmaste outhärdligt... Oavsett hur mycket data man kan rädda så är det alltid ett härk att återställa och komma igång igen, och återigen så har sånt här ofta (i min egen erfarenhet) en förmåga att inträffa vid de mest olämpliga av tider...

 

Klart att det skulle vara skönt att kunna spara några tusen och köra vidare med en lagad burk, kanske håller den, kanske inte, och om inte, är det då värt det?

 

Lycka till hur som helst...

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hört med försäkringsbolaget och de täcker skadorna...Eller ja, de kommer att värdera datorn och sen får jag tillbaks beloppet som de värderar den till. Hoppas bara att det överstiger 10000kr men det känns som lite för mycket att hoppas på.

 

Vad tror ni de kan värdera en 19 månader gammal 15" MBP med setupen - 2,2GHz, 4gb kingston 667MHz ram, western digital scorpio blue 500gb hdd på 5400rpm och 128mb grafikkort (nvidia 8600m)...ramen och hdd är bara två månader gamla.

 

Har en känsla av att de kommer värdera datorns hårdvara mot en PC och då blir jag pissed. Då lär den ju inte vara värd mer än 5000kr. Men men, jag har förberett mig med lite argument ifall de värderar den till någon sådan skamsumma :P

 

Du får räkna med 25% avskrivning/värdeminskning per år och dessutom självrisk. Det blir inte så mycket över.... RAM-en kan du sälja och HD-n kan du flytta över till den nya. Själv skulle jag satsa på en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad tror ni...är det värt att lägga runt 8-9k för att få en ny 15" mbp istället för att laga den gamla?

Ja, det skulle jag gjort. Ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Förutom en sprillans ny snabbare dator då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu varit i kontakt med försäkringsbolaget som värderade datorn till 14500kr!!! Dock så kommer jag inte få den summan utan jag kommer få beloppet för reparation-självrisken...så alltså 10690kr-1200kr...

 

Blir väl till att lägga 7500kr extra och köpa en ny MBP då.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så...nu var det gjort...

 

Sitter nu på min sprillans nya 15" mbp som jag har tryckt in min "gamla" 500gb hdd i...går som en klocka.

 

några bra tips till oss som aldrig använt multitouch-paden förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trygg Hansa...

 

Tack, men som tur var behövdes det aldrig. Reparationen gick på garantin och nu fungerar allt som det ska igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...